    From: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czeki bankierskie
    Date: Fri, 8 Feb 2002 01:42:17 +0100

    Użytkownik "Pawel Pieczynski" napisał:

    | Byc moze nie odrozniam czeku osobistego od bankierskiego. W kazdym razi
    moi
    | zagraniczni koledzy po fachu (wolny zawod) oplacaja np. skladki
    czlonkowskie
    | takimi czekami. Kwoty wpisuja samodzielnie. Rowniez 80 % moich
    zagranicznych
    | klientow placi mi takimi czekami. Oddaje je do inkasa w polskim banku.

    To są po prostu czeki, a nie czeki bankierskie ani "osobiste".

    | Chcialbym podobnym srodkiem platniczym oplacac kontrahenta za granica. Czy
    | moge taki srodek platniczy otrzymac w polskim banku?

    Czek nie jest środkiem płatniczym, można powiedzieć, że czek spełnia głównie
    funkcję płatniczą.
    Chociaż Ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. - Prawo czekowe nie ogranicza
    możliwości stosowania czeków w obrocie zagranicznym, w swoich regulaminach
    banki ograniczają możliwość wykorzystywania czeków jedynie do terytorium
    kraju.
    Z tego co mi wiadomo, polskie banki przyjmują do inkasa czeki z zagranicy
    (realizacja płatności trwa bardzo długo), jednak nie słyszałem, by polskie
    banki wydawały czeki, które można by wykorzystywać w obrocie z zagranicą
    (nie wiadomo dlaczego).
    Do płatności zagranicznych chyba będziesz musiał stosować polecenia zapłaty
    lub czeki bankierskie. Można też do tego wykorzystywać tzw. "czeki
    podróżnicze" - może się to okazać formą najtańszą (choć zasadniczo czeki
    podróżnicze do tego nie służą, można je w ten sposób wykorzystywać).

    Pzdr.,
    Jarek