    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czarnecki dal czadu
    Date: Tue, 20 Nov 2018 13:29:13 +0100

    dyskusyjnych:psvisb$2ic$...@n...news.atman.pl...
    "J.F." 1nr44k4u5uf5j.ut11o0rb36hv$....@4...net
    >Właśnie chyba nakazano powiększenie zabezpieczeń.

    Zabezpieczenia to sa na kredytach.
    Dluznik nie splaca, a zabezpieczenie zostaje.
    Czasem g* warte, czasem trudno spieniezyc - ale jest.

    >(i stąd wziął się problem banków LCzarneckiego,
    >który szedł ostrym kursem q maksymalnym zyskom;
    >inne banki (choćby Mille, które zdradziło apetyt
    >na podwieczorek ;) po zjedzeniu EB) były ostrożniejsze)

    >Jeśli dobrze rozumiem, z góry wiadomo, kiedy KNF może
    >,zamknąć'' dany bank, więc wielkich niespodzewanek nie
    >ma, ale być może w razie paniki są zamknięcia nadzwyczajne.

    Ja tylko o tym, ze jak BFG bedzie musialo wyplacic 70 mld i przerzuci
    to na inne banki,
    to i w tych innych bedzie "i stad sie wzial problem"

    > https://www.bfg.pl/gwarantowanie-depozytow/gwarantow
    anie-depozytow-w-pytaniach-i-odpowiedziach/#7
    > 20. Kiedy Komisja Nadzoru Finansowego podejmuje decyzję
    > o zawieszeniu działalności banku lub kasy?
    > W przypadku, gdy:
    > - według bilansu sporządzonego na koniec okresu
    > sprawozdawczego
    > aktywa banku nie wystarczają na zaspokojenie jego zobowiązań

    Zakladamy na razie, ze tego nie ma

> [...]
    > gwarantowanych wobec deponentów
    > Komisja Nadzoru Finansowego podejmuje decyzję o zawieszeniu
    > działalności banku i ustanowieniu zarządu komisarycznego,
    > o ile nie został on ustanowiony wcześniej, oraz jednocześnie

    > - podejmuje decyzję o jego przejęciu przez inny bank, za zgodą
    > banku przejmującego,
    > lub
    > - występuje do właściwego sądu z wnioskiem o ogłoszenie
    > upadłości
    > banku.
    > W tym ostatnim przypadku następuje spełnienie warunku
    > gwarancji i wypłata środków gwarantowanych.

    A co sąd ?
    Bo zakladajac, ze aktywa wystarczajace w banku sa, to moglby jakies
    postepowanie ukladowe rozpoczac i za pare lat bank moglby wrocic do
    dzialania ?
    Czy juz zarzad komisaryczny z KNF zadba, aby to sie nie zdarzylo :-)

    Na dobra sprawe to by sie za miesiac moglo stac, jesli sie bank/zarzad
    dogada z BFG co do splaty w ratach :-)

    >Tak zrozumiałem zachowanie LCzarneckiego -- ale może jest zupełnie
    >inaczej.
    >Jeśli zrozumiałem dobrze -- LCzarnecki zachował ,,pogodę ducha'' i
    >dobry
    >humor pomimo problemu ;) GetBacku,

    A to go dotyczylo, czy zdazyl sprzedac ?
    Tzn ogolnie zdazyl sprzedac, ale moze mial tam jeszcze troche udzialow

    > ale MChrzanowski nie ugiął się ;) pod
    >presją i umieścił IB na ,,czarnej liście'',

    O jakiej czarnej liscie piszesz ?
    Na liste ostrzezenien wpisano za prowadzenie dzialalnosci maklerskiej
    bez zezwolenia - czyli jak rozumiem - za proponowanie klientom
    obligacji GetBack.

    Wpis jest niejako z automatu i dokonal go KNF juz bez Chrzanowskiego

    > na co Giertych odparował ciosem
    >w postaci zapowiedzi ujawnienia lipcowego nagrania audio-video
    >ukazującego
    >świadome i celowe dążenie (chyba KNF i NBP) do przejęcia niesfornych
    >;)
    >banków za złotówkę przez PeKaO,

    No wlasnie - o co chodzi z ta zlotowka, przeciez nawet wyzej napisano,
    ze mozna przekazac innemu bankowi.
    Za wieksza kwote ? Ale jaką ?

    >która ma zostać po tym obiedzie dokarmiona dwoma miliardami pln...

    Skoro za zlotowke, to po co 2 mld ?
    Cos cwierkaja, ze tyle maja te banki obligacji, ktore trzeba by
    splacic ...

    >Nie wiem, kto ma dokarmić PeKaO, ale wcale nie będę
    >zdziwiony gdy będzie to po prostu Fiskus, czyli podatnicy polscy.

    Obywatele sie uciesza, ze ich nie zostawia z obligacjami
    (podporzadkowanymi) na lodzie.

    No ale taki bank przynosi zysk, to fiskus dostanie z powrotem.
    Co prawda Idea ostatnio jakos krucho z tym zyskiem stala :-)

    A tu jeszcze drobiazg - jak sie kaze bankom uzupelnic BFG, to banki
    beda mialy strate, i fiskus bedzie mial strate :-)

    >Niesforne banki to te, które nie zechcą zatrudnić ;) radcy prawnego
    >wskazanego przez MChrzanowskiego. (czyli przykładowo banki
    >LCzarneckiego
    >i Solorza; aby było jasne -- Solorz ugiął się i zatrudnił radcę
    >z protekcji/polecenia MChrzanowskiego)

    W radzie nadzorczej. Za 4 tys miesieczne.
    Co moze i nie jest takie glupie, zeby KNF miala nadzor blizszy, ale
    czy ma jakas podstawe prawna ?

    >Tak czy siak -- IMO teraz (dziś ;) czy jutro) nie ma obawy o
    >,,stabilność''
    >banków LCzarneckiego, gdyż sprawa nabrała zabarwienia politycznego i
    >wiele
    >osób raczej ;) chce wesprzeć LCzarneckiego (z uwagi na niechęć do
    >PiS)
    >a jedynie niespodziewany atak/run deponentów mógłby skutecznie
    >zaszkodzić...

    Ale taki run jest bardzo prawdopodobny.
    A nawet sie juz zaczal, wiec pytanie tylko gdzie sie skonczy.

    I co dalej ?
    KNF spokojnie poczeka na niewyplacalnosc, czy NBP pozyczy na ucieczke
    ?
    Pozyczki juz zapowiedzieli, ale tego moze sie uskladac pare mld.

    No coz, NBP w bity bogaty, co to dla niego pare mld :-)

    >BTW -- przeciwnicy PiS stanowią tak dużą grupę ludzi, że mogliby po
    >prostu
    >podreperować Getin czy Ideę prywatnymi depozytami, jako że niewiele
    >tracą
    >w razie czego, o ile BFG nadal istnieje.

    A jak ich PIS wystawi i powie, ze w BFG zabraklo pieniedzy ?
    TVP juz zaczela nagonke na Czarnieckiego ...

    Nie, lepiej zostawic ten problem PiS owi :-)

    >Jeśli zaś okazałoby się, że BFG
    >nie istnieje -- pad PiS byłby chyba przesądzony i raczej cena padu
    >byłaby
    >dla politycznych przeciwników PiS makabrycznie mała.

    Dlaczego mialby byc przesądzony ?
    Zwolennicy PIS nadal beda zwolennikami, najwyzej sie powie, ze
    przeciez TVP ostrzegala przed oszczedzaniem w banku bylego agenta :-)

    >Skoro ,,nieznani sprawcy'' hojnie wsparli SebastianaK w jego drodze
    >po

    Kwoty sa nieporownywalne. 70 mld ... no, po 7 tys, zakladajac, ze
    tych przeciwnikow sie 10 mln znajdzie :-)

    >nowe auto -- mogą nagle i niespodziewanie zasilić banki
    >LCzarneckiego,
    >aby odebrać Komisji NF powody do zamknięcia banków...

    Ale to nie odsuwa ryzyka - wszak moga byc i inne przyczyny.
    Za duzo depozytow to dla banku tez niedobrze - rezerwa obowiazkowa,
    kapitaly wlasne ...

    >Co innego akcjonariusze -- w razie padu nie dostaną szmalu, gdyż
    >są współwłascicielami, nie zaś klientami, dlatego ceny akcji spadają
    >w tempie ekspresowym...

    Ale tym bankom by sie wlasnie zastrzyk kapitalu przydal ...

    >Dlaczego prawie? ;)

    No bo kiedys tych bitow w bazie i programach zabraknie i trzeba bedzie
    zamowic nowy program :)

    >Ale po co? Ryzyko zawalenia się banku jest teraz żadne, póki

    Nie chodzi o to, ze po co - tylko teraz maja "srodki w banku", a jak
    po wyplacie z BFG przeleja sobie do innego banku, to nadal beda mieli
    "srodki w banku".
    Bedzie wiecej pieniedzy na rynku, czy nie bedzie ?

    No dobra, bedzie:
    - inne banki maja mniejsze odsetki, co zacheci do wyplaty,
    - inne banki zaczna te "srodki" pozyczac ...
    - ... chyba, ze to BFG zaciagnie w tych innych bankach pozyczke :-)

    >Natomiast skutki panicznego zabierania szmalu mogą być kosztowne.
    >Na wszelki wpadek chyba IB daje możliwość zerwania Beztroskiej
    >lokaty (3.9%) bez tracenia odsetek -- aby zachęcić ludzi do
    >beztroskiego ;) inwestowania.

    Nie dosc ze drogo, to w kazdej chwili moga uciec :-)

    >BTW -- 3.9% nie jest rewelacyjnym szczytem. Biz Bank (obecnie Nest,
    >wcześniej FM) dawał ze dwa lata temu 4% i to bez podatku MBelki,

    Nie patrz lata temu - patrz teraz, i to raczej dla stalych klientow

    >bo na koncie firmowym, z którego podatek należało odprowadzić
    >samodzielnie -- lub utopić w rozchodach.

    No to jeszcze trzeba bylo firme miec.
    Hm, zalozyc, kupic samochod, odliczyc pol VAT :-)

    >W razie padu banku -- akcjonariusz traci.
    >
    > https://www.bfg.pl/gwarantowanie-depozytow/gwarantow
    anie-depozytow-w-pytaniach-i-odpowiedziach/#7

    Tylko wiesz - ciagle nie wiadomo, czy te banki maja kapitaly wlasne
    czy nie maja.
    Tzn KNF uwaza ze maja, bo inaczej by je zamknal :-)

    Skoro maja, to bank ma kredyty, inne aktywa, inne pasywa ... i duzy
    dlug w BFG.
    Po zwolnieniu nadmiarowych pracownikow aktywa zostaja ... i teraz
    kwestia jak oprocentowany ten dlug w BFG.
    Ogolnie mogloby sie nadal zakonczyc zyskiem, i to kto wie czy nie
    wiekszym, jesli odsetki dla BFG sa mniejsze niz 3.9% :-)

    Chyba, ze syndyk wyprzeda kredyty za 90% wartosci ... ale syndyk nie
    jest glupi, wie, ze moze w takim banku miec ciepla posade do konca
    zycia :-)

    >Jeśli rzeczywiście PiS zamierza ,,udomowić'' banki tak, jak rysuje
    >to LCzarnecki (a raczej RGiertych) chyba warto uciekać stąd. Jeśli
    >naprawdę KNF i NBP (a może i cała partia PiS) dąży do padania banków
    >i przejmowania ich zwłok za złotówkę (rzekomo zgodnie z dyrektywami
    >unijnymi) Polska staje się krajem niebezpiecznym.

    A co - masz bank ?
    Czy sie boisz, ze PiS zabierze i male sklepiki :-)

    Mimo tego co napisalem powyzej - upadly bank ma raczej mala wartosc,
    wiec ta zlotowka to moze byc w miare dobra cena, o ile KNF nie zacznie
    stosowac jakis nieuczciwych zagrywek ...

    >Jak panika może dotknąć deponentów -- tak może dotknąć szefów banków,
    >którzy zaczną przypominać sobie ;) dziwne propozycje składane im
    >przez
    >(obecnie byłego) szefa KNF...

    No i co ? To go przykladowo skażą, a KNF zacznie proponowac
    oficjalnie, bo to dobra praktyka byla :-)

    >Mnie tak sobie interesuje MGersdorf -- to raczej JIwulski (ZTCW)
    >odpowiada za renty, a tego PiS nie ruszył z posad... Jeśłi błądzę,
    >to trudno -- nie jestem wszak zawodowcem... ;)

    Ale on ma chyba sytuacje podobna ...

    >Jakich lat? KAczyńscy (szeroko pojmowani) muszą szybko bogacić
    >się, aby w razie czego ;) mieć czym płacić za swe bezpieczeństwo.
    >Polonizacji nie można odkładać bez powodu -- rzecz jasna LCzarnecki
    >swymi nagraniami może sporo namieszać... Sam LCzarnecki niewiele by
    >mógł, gdyby nie upór UE w sprawie SN...

    Ale to raczej kiepskie zabezpieczenie, jesli przejmie "panstwowy"
    bank, w ktorym nie wiadomo kto za rok bedzie obsadzal stanowiska, i
    panstwowy prokurator bedzie mogl kontrolowac wydatki.

    >Do jakiego sądu? ;)

    >Jakie obligacje? Skarbu Państwa? (tylko pytam -- nie mam pojęcia,
    >o co Ci chodzi a sam niezbyt mocno tym interesuję się;

    Obligacje bankow. IB ma chyba malo, ale GNB duzo.

    Obligacje sa dlugiem banku, czesto sa podporzadkowane i w razie upadku
    sa splacane w ostatniej kolejnosci ... ale jesli zamiast upadku ma byc
    przejecie, to razem z dlugami ...

    J.