  • 61. Data: 2010-02-25 09:35:23
    Temat: Re: Co po Grecji- realnie...?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 25 Lut, 01:23, filip lach <f...@g...pl> wrote:

    > Bo traktaty nie przewidują możliwości wystąpienia ze strefy euro.
    > Jakikolwiek ruch w tę stronę spowodowałby wejście w szarą strefę prawa
    > międzynarodowego i poważnie podważył wiarygodność euro.

    Każdy traktat można wypowiedzieć.
    To znaczy - można było wypowiedzieć, gdy się było państwem, a nie
    prowincją EU :-)

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 62. Data: 2010-02-25 09:43:30
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: sorden <s...@u...pl>

    Michal_Ko wrote:

    > Z drugiej strony powstaje problem zbyt niskich stóp w krajach
    > nie-tak-bardzo-rozwiniętych lub za wysokich w bardzo-rozwiniętych...
    > "One size fits all" ciężko jest zastosować w Europie, no ale 10 lat już
    > sobie radzą...

    Z tymi sto pmami to nawet nie chodzi tyle o rozwoj co aktualny cykl
    koniunkturalny. I dlatego Euro sie nie sprawdza. Nigdy nie bedzie tak, ze 25
    panstw ma w danym momencie ten sam cykl. Dla jednego w potrzeba akurat
    obnizek, dla innego podwyzek. EBC ustawia sie raczej pod zamoznych, a
    biednym w plecy.
    Efekty widzimy.

    --
    in

  • 63. Data: 2010-02-25 09:49:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 25 Lut, 10:17, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > Policz sobie, jaka jest produkcja zlota np. w Polsce, czy nawet na calym
    > swiecie. I przyjmij do wiadomosci, ze gospodarka w zasadzie nie roslaby
    > szybciej, niz produkcja zlota.

    A jak się mierzy wzrost (lub spadek) gospodarki?

    > A ze cena zlota potrafi skoczyc o 50% w ciagu roku... nie chroniloby to
    > przed rozmaitymi wstrzasami czy kryzysami.

    To nie cena złota skacze, to zaufanie do "papierowego" pieniądza tąpa.
    http://www.rp.pl/artykul/216066,301452_I_sto_lat_tem
    u__i_teraz_garnitur_za_jedna_uncje_zlota.html

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 64. Data: 2010-02-25 09:53:08
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 10:43, sorden wrote:

    > Z tymi sto pmami to nawet nie chodzi tyle o rozwoj co aktualny cykl
    > koniunkturalny. I dlatego Euro sie nie sprawdza. Nigdy nie bedzie tak, ze 25
    > panstw ma w danym momencie ten sam cykl.

    Jak na razie prawie caly _swiat_ ma ten sam cykl (poza Chinami,
    Wietnamem, "zielonym kolorze na mapie Europy", i pare innych).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 65. Data: 2010-02-25 09:56:03
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 10:49, Jarek Andrzejewski wrote:

    > A jak się mierzy wzrost (lub spadek) gospodarki?

    Np. PKB.
    Ewentualnie mozna sie pokusic o zuzycie pradu, produkcje samochodow, itd.

    > To nie cena złota skacze, to zaufanie do "papierowego" pieniądza tąpa..
    > http://www.rp.pl/artykul/216066,301452_I_sto_lat_tem
    u__i_teraz_garnitur_za_jedna_uncje_zlota.html

    "Ja nie jade samochodem - to jedzie ulica pode mna".

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 66. Data: 2010-02-25 09:56:32
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:7...@m...uni-berlin.de...

    > Czemu zle?
    >
    > Ja jako obywatel nie chcialbym dowiedziec sie z mediow, ze rzad mojego
    > kraju zdecydowal sie w dniu dzisiejszym zdewaluowac walute - w zwiazku z
    > czym te oszczednosci, za ktore moglem wczoraj kupic samochod, sa dzis
    > warte zaledwie 2/3 tego samego samochodu.

    Tak ostry ruch jak skokowa dewaluacja w wymiarze, o którym piszesz nie
    bierze się z powietrza. W ogóle abstrahując od jakichś kataklizmów w rodzaju
    wojny atomowej dewaluacja w tej skali raczej w obecnym świecie nie powinna
    się przydarzyć. Gdyby nawet to jakimś cudem mogło się zdarzyć, to byłoby to
    poprzedzone taką ilością sygnałów ostrzegawczych, że przeciętnie
    inteligentny człowiek 20 razy usłyszałby w telewizji czy przeczytał w
    Internecie lub gazecie jak sie przed czymś takim zabezpieczyć. Z punktu
    widzenia konsumentów (nabywców towarów) takie zjawisko nie wydaje mi się być
    zagrożeniem.

    Skokowa dewaluacja wydaje mi się przede wszystkim zagrożeniem lub
    niespodziewanym prezentem dla przedsiębiorstw (eksporterzy vs. importerzy).
    Natomiast chyba lepiej żeby taki mechanizm był, bo jeśli rząd musi posunąć
    się do dewaluacji, to znaczy, że naprawdę nie ma już skąd ukraść. Ten sam
    efekt uzyskamy przecież uruchamiając wysoką inflację, tylko potrwa to
    dłużej, a zatem efekty wystąpią później.

  • 67. Data: 2010-02-25 10:00:26
    Od: sorden <s...@u...pl>

    Tomasz Chmielewski wrote:

    > Jak na razie prawie caly _swiat_ ma ten sam cykl (poza Chinami,
    > Wietnamem, "zielonym kolorze na mapie Europy", i pare innych).

    Nie prawda. Np. nanki nieruchomosci nie wszedzie rosly a jak rosly to nie w
    tym samym tempie. Porownaj sobie stopy w PL ze stopami w Japoni, USA, EU i
    Peru. To nie jest tak, ze caly swit potrzebuje w danym momencie identycznych
    stop.

    --
    in

  • 68. Data: 2010-02-25 10:07:32
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 25 Lut, 10:56, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > Np. PKB.

    a PKB w czym mierzysz? Centymetrach? Miesiącach? Złotych? Dolarach?
    Tonach złota/srebra/platyny?
    Właśnie problem w tym, że mierzymy w walucie, która żadną miarą nie
    jest.

    > Ewentualnie mozna sie pokusic o zuzycie pradu, produkcje samochodow, itd.

    zaproponujesz wzór? Samochody na sztuki, "jak leci" czy z wagami
    różnymi dla klasy A, B, C, D, lux?
    A może "od centymetra" długości * szerokość + liczba poduszek
    powietrznych?

    mu__i_teraz_garnit...

    > "Ja nie jade samochodem - to jedzie ulica pode mna".

    taaa, jeśli fakty przeczą teorii tym gorzej dla faktów... :-)
    Ciekawe, że "skoki" są skorelowane z działaniami (decyzjami) mającymi
    wpływ na stan gospodarki (np. skok ceny w USD po decyzjach o "bailout-
    cie").

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 69. Data: 2010-02-25 10:10:04
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 10:56, MarekZ wrote:
> [...]
    > bierze się z powietrza. W ogóle abstrahując od jakichś kataklizmów w
    > rodzaju wojny atomowej dewaluacja w tej skali raczej w obecnym świecie

    "Moze powinna sie wydarzyc w takiej skali, moze nie powinna".

    Ja jako obywatel nie chcialbym, aby w ogole sie wydarzyla.

    Nawet jesli byloby to mniej - jakby twoje oszczednosci na drugi dzien
    byly warte jedynie 90% tego, co wczoraj, a przez nastepne lata mialbys
    placic o 15-20% wiecej za wiele produktow - obywatel powinien skakac z
    radosci?

> [...]
    > zabezpieczyć. Z punktu widzenia konsumentów (nabywców towarów) takie
    > zjawisko nie wydaje mi się być zagrożeniem.

    Zartujesz sobie?
    Kolejki do bankow, wycofywanie wkladow, wyprzedawanie akcji, masowe
    zamienianie miejscowej waluty na "twarda walute", chaos na rynku...

    Nie mowiac o tym, ze w zasadzie nie da sie zrobic nic z oszczednosciami
    dlugoterminowymi.

    > Skokowa dewaluacja wydaje mi się przede wszystkim zagrożeniem lub
    > niespodziewanym prezentem dla przedsiębiorstw (eksporterzy vs.
    > importerzy).

    Eksporterzy czesto rowniez importuja.
    Ciezko policzyc, czy gospodarka i obywatele - ogolem - zyskaja na czyms
    takim, czy nie.
    Jakby to bylo takie proste, kazde panstwo dewaluowaloby swoja walute o
    10% miesiecznie, dzieki czemu wszyscy na swiecie mieliby pierwsze
    miejsce w eksporcie (i nie byloby potrzeby importu). Sarkazm zamierzony.

    > Natomiast chyba lepiej żeby taki mechanizm był, bo jeśli
    > rząd musi posunąć się do dewaluacji, to znaczy, że naprawdę nie ma już
    > skąd ukraść.

    Moze tez znaczyc, ze spoleczenstwo w nastepnych wyborach nie da mandatu
    zaufania tym, co zadluzaja sie na potege.

    I moze taka bedzie lekcja dla Europy z klopotow Grecji.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 70. Data: 2010-02-25 10:21:54
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 25.02.2010 11:07, Jarek Andrzejewski wrote:

    > a PKB w czym mierzysz? Centymetrach? Miesiącach? Złotych? Dolarach?
    > Tonach złota/srebra/platyny?
    > Właśnie problem w tym, że mierzymy w walucie, która żadną miarą nie
    > jest.

    W walucie lokalnej, skorygowanej o stope inflacji, w danym roku.
    Ewentualnie mozna to przeliczyc na cene zlota czy inna walute, porownac
    z latami wczesniejszymi i miec jakis obraz.

    Wbrew twoim sarkazmom na temat ilosci poduszek powietrznych w
    centymetrach kwadratowych jest to na dzien dzisiejszy najbardziej
    miarodajny wskaznik.

    > zaproponujesz wzór? Samochody na sztuki, "jak leci" czy z wagami
    > różnymi dla klasy A, B, C, D, lux?

    Urzedy statystyczne publikuja wyniki roznych dzialow gospodarki
    (samochody osobowe, ciezarowe, meble czy produkcja ziemniakow), czy
    wskazniki "skumulowane".
    Obserwujac _wiele_ z tych wskaznikow mozna wywnioskowac, czy gospodarka
    sie zwija, czy rozwija.
    Obserwujac jeden z tych wskaznikow (produkcja samochodow klasy A) mozna
    jedynie stwierdzic, ze dana _branza_ radzi sobie lepiej lub gorzej.

    (...)

> [...]
    > Ciekawe, że "skoki" są skorelowane z działaniami (decyzjami) mającymi
    > wpływ na stan gospodarki (np. skok ceny w USD po decyzjach o "bailout-

    To oczywiste - przeciez waluta nie jest powiazana w 100% jedynie ze zlotem.

    Podobne skoki zaobserwujesz na rynku innych metali, ropy naftowej,
    zboza, nieruchomosci, akcji, wycieczek zagranicznych...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org