eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiChargeback to fikcja › Re: Chargeback to fikcja
  • Data: 2020-07-24 10:32:19
    Temat: Re: Chargeback to fikcja
    Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wednesday, July 22, 2020 at 1:18:39 PM UTC+2, Poldek wrote:
    > W dniu 2020-07-17 o 21:42, witrak() pisze:
    > > On Friday, July 17, 2020 at 10:11:19 AM UTC+2, Poldek wrote:
    > >> W dniu 2020-07-17 o 09:56, Liwiusz pisze:
    > >>> W dniu 2020-07-16 o 17:38, Poldek pisze:
    > >>>
    > >>>
    > >>>> Ważność karty nie została aktywowana. Karta utraciła ważność z powodu
    > >>>> upływu terminu jej ważności.
    > >>>> Została wydana nowa karta. Nowa karta ma ten sam numer karty imię i
    > >>>> nazwisko posiadacza. Ma inną datę wydania, inną datę ważności i inny
    > >>>> kod CVV/CVV2.
    > >>>
    > >>> Widocznie istnieje zasada, całkiem niegłupia, że płatności cykliczne
    > >>> kontynuują się na przedłużonej ważności danej karty. Nawet bym oczekiwał
    > >>> takiej funkcjonalności, abym nie musiał zmieniać zasad rozliczeń swoich
    > >>> abonamentów tylko dlatego, że dostałem tę samą kartę na kolejny okres.
    > >>>
    > >>
    > >> Nie istnieje taka zasada, a przynajmniej nie zna jej Spotify, Netflix,
    > >> Kindle i Apple.
    > >
    > > Masz na to jakiś dowód? Z faktu, że niektóre serwisy z niej nie korzystają nie
    wynika, że jej nie ma. O ile pamiętam ta sprawa była wałkowana na pbb parę lat temu w
    związku z subskrypcją jakiejś usługi internetowej, której użytkownik nie
    wypowiedział. I obciążenie przychodziło (nie jestem pewien, ale zdaje się, że na
    konto, bo to była debetówka) nawet po zastrzeżeniu karty. Być może dlatego, że taka
    jest zasada dla płatności cyklicznych...

    > >
    >
    > Jak już pisałem kilka razy, ale mogę napisać jeszcze kilka razy - mam
    > taki dowód, że Spotify, Netflix, Apple i Kindle odłączyły mi usługi.
    > Nie wznowiły usług także po aktywacji nowej karty.
    > Usługi zostały wznowione po podaniu danych nowej karty: Imię, Nazwisko,
    > numer karty, data ważności, CVV.
    > A - i jeszcze Sony Playstation także.
    >
    > Dasz _potwierdzony_ przykład usługi cyklicznej, która nadal skutecznie
    > pobiera pieniądze z karty po terminie jej ważności?

    Hm, jeśli w przedszkolu oferujesz lizaki koleżankom i kolegom i nikt od ciebie wziąć
    lizaka nie chce, to masz prawo sądzić, że to dlatego, że od Ciebie nie wolno lizaka
    wziąć?

    A jeśli idzie o przykład - nie, sam nie miałem takiego przypadku, bo kieruję się
    zasadą podaną w dalszej części - w sekcji ELI5 (za Redditem ;-) ). Natomiast jeden z
    wciąż aktywnych uczestników pbb miał i jak chcesz, to sobie poszukaj, zamiast w kółko
    powtarzać "uzasadnienie", które opiera się na błędzie logicznym.


    > > A serwisy, które wymieniasz mają to do siebie, że wolą pozbawić kogoś usługi, niż
    zatrudniać ludzi do załatwiania korespondencji z bankami, czego nie mogłyby uniknąć,
    gdyby z tej zasady korzystały (w końcu upomnienie i wstrzymanie usługi robi
    automat...), więc kalkulacja jest jasna.
    > >
    >
    > Obciążenie nieważnej karty, to jest wyłudzenie, a bank, który do tego
    > dopuszcza zasługuje na odebranie zgody na prowadzenie działalności bankowej.


    ELI5: Dlaczego obciążenie zastrzeżonej karty jest możliwe?

    Możliwość zastrzeżenia karty *ma na celu* uniemożliwienie dokonywania nowych
    obciążeń, gdy karta (lub zestaw danych karty, umożliwiający korzystanie z niej) z
    jakichś powodów nie pozostaje już w wyłącznej dyspozycji posiadacza. (To, że zakres
    użycia operacji zastrzeżenia jest w praktyce znacznie szerszy, nie zmienia powyższego
    w żadnej mierze...)

    Jest to *zrealizowane* w ten sposób, że *obciążenie* karty nieważnej lub zastrzeżonej
    *nową* transakcją jest niemożliwe.
    Jednak obciążenie cykliczne (z wyjątkiem pierwszego - gdy umowa "abonamentowa" jest
    zawierana) stanowi kontynuację pierwszej transakcji i dopóki umowa, dająca podstawę
    do cyklicznego obciążania nie zostanie rozwiązana, obciążenie jest dopuszczalne i
    musi być honorowane przez bank. Może to nawet spowodować przekroczenie (sic!) limitu
    na karcie.

    Należy też pamiętać, że nie numer karty, czy zestaw danych na karcie, stanowi o
    powiązaniu z naszym rachunkiem w banku karta jest tylko sposobem na *identyfikację*
    rachunku, który ma być obciążany (no, jeszcze na trochę na potwierdzenie naszych
    uprawnień - CVV/itd.).
    Można mieć jednocześnie dwie aktywne karty (i zwykle mamy, gdy dostajemy nową zanim
    stara wygaśnie), a mimo to one reprezentują jeden rachunek, który jest obciążany
    (bieżący, albo kredytowy).

    Dlatego absolutnie nigdy nie należy liczyć na to, że jak karta ekspiruje to
    abonamenty też "wygasną" - to jest wyłącznie w gestii dostawcy usługi (z czego
    korzystają rozmaite niezbyt uczciwe instytucje, utrudniając procedurę rozwiązania
    umowy/likwidacji abonamentu, przynajmniej w USA).
    W szczególności NIGDY nie należy akceptować przez Internet abonamentu, gdzie
    odwołanie jest nie przez Internet (tylko np. telefoniczne albo listowne), bo na
    zgłoszenie przez telefon nie ma żadnego prawnie wiążącego dowodu a dostawca może może
    zmieniać adresy jak rękawiczki (gdzieniegdzie może "pomylić się" podając adres itp.).

    DISCLAIMER: Być może ostatnie zmiany przepisów UE zmieniły coś w tym względzie. Np.
    od pewnego czasu w UE obowiązuje wymaganie, aby forma odwołania
    abonamentu/rozwiązania umowy, była możliwa za pośrednictwem tego samego
    medium/metody, co zawarcie umowy, ale niestety nie jest ono powszechnie egzekwowane
    (krajowe implementacje pewnie dopuszczają wyjątki).

    witrak()

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1