  • 51. Data: 2005-02-05 14:29:21
    Temat: Re: CLIR w bankach - nowa zaraza?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> writes:

    > Powód jest oczywisty - po prostu bank nie chce aby ktokolwiek postronny
    > znał ten numer

    Ja znam kazdy numer telefonu - w Polsce zaczynaja sie od 00-0000000
    i koncza sie na 99-9999999 :-)
    Bank nie jest w stanie temu zapobiec.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 52. Data: 2005-02-05 14:42:25
    Temat: Re: CLIR w bankach
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Jarek23" <j...@l...pl> writes:

    > Wiesz że dzwoni, ale nie wiesz, w którym kościele ;) Nie można się
    > identyfikować dowolnym CID, można się identyfikować dowolnym z puli
    > przydzielonej do traktu E1 (PRA)

    A skad wiesz ze bank ma E1, a zwlaszcza ze PRI?

    > podłączonego do centrali telefonicznej
    > banku. Jeżeli spróbujesz się zaprezentować innym numerem niż jeden z
    > przyznanych na Twój trakt, to operator nadrzędny (publiczny) podmieni
    > identyfikację na numer wiodący traktu, lub nie przepuści połączenia.

    Lub przepusci z podanym numerem, mimo ze nie powinien. Teoria i praktyka
    czasem moga sie roznic.

    > Można
    > też się prezentować numerem bez np. ostatnich dwóch cyfr co wystarcza by nie
    > odddzwonić :) Ale fakt jest faktem że w większości te połączenia idą przez
    > bramki GSM lub jakieś inne VoIPy i dlatego się nie identyfikują, kasa, kasa

    Jesli tyle tej kasy to dziwne ze bank nie podpial sie do operatora GSM
    traktem cyfrowym. Aczkolwiek nie wiem czy mu w Polsce wolno.

    > Jeśli gdzieś się udają takie ustawienia jak opisujesz to oznacza że operator
    > publiczny nie potrafi skonfigurować swoich central.

    Skad wiesz ze to jest operator publiczny?

    Wszyscy wszystko zakladaja, nie wiem na jakiej podstawie.
    Moze bank ma wlasna firme t-k i moze sie podpiac tak jak mu sie podoba.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 53. Data: 2005-02-05 15:17:23
    Od: "Jarek23" <j...@l...pl>

    > "Jarek23" <j...@l...pl> writes:

    > A skad wiesz ze bank ma E1, a zwlaszcza ze PRI?

    Bo to jest standard (DSS1), może jeszcze mieć SS7, ale bardzo wątpię to to
    system sygnalizacji operatorskiej.

    > Jesli tyle tej kasy to dziwne ze bank nie podpial sie do operatora GSM

    Zapytaj się banku.

    > Skad wiesz ze to jest operator publiczny?

    Bo bez operatora publicznego to możesz sobie co najwyżej podzwonićw obrębie
    swojej centrali wewnętrznej.

    > Moze bank ma wlasna firme t-k i moze sie podpiac tak jak mu sie podoba.

    Nie ma i nie może, weź sobie wykaz operatorów ze strony URTIP, przeczytaj
    Prawo Telekomunikacyjne i przestań ludziom wodę z mózgu robić...

    PS. Jesteś administratorem sieci komputerowych ? Bo z reguły jak ich
    spotykam to też myślą że wiedzą wszystko o telekomunikacji :)))) Jakiś
    kompleks ? ;)))

    Jarek23

  • 54. Data: 2005-02-05 17:39:18
    Temat: Re: CLIR w bankach - i wiesz o osobach wszystko...
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    To na prawdę działa!

    Macie racje, że CLIR to ujawniane danych postronnej osobie - rzekomo
    dzwoniącej z banku...

    Zrobiłem eksperyment: Zadzwoniłem pod numer moich znajomych i lekko
    zmieniając głos podałem się jako przedstawiciel Instytutu Badania Rynku.
    [Nie wiem, czy takie coś istnieje, ale dla moich potrzeb mogłoby istnieć.]
    Uprzejmie zapytałem, czy mogą mi poświęcić około 3 minuty.
    A następnie rozpocząłem wypytywanie czy posiadają karty, jakich banków i
    czy są zadowoleni, co jest głównym mankamentem, oraz czy często dokonują
    transakcji (na zasadzie raz w tygodniu, więcej niż 2 razy, itp.)

    Ech ludzie - czyli my wszyscy - jesteśmy naiwni, oj jak naiwni...

    Nic nie stoi na przeszkodzie aby ktoś działając podobnie do mnie kilka
    dni po pierwszym telefonie zadzwonił ponownie i podając się jako
    przedstawiciel jednego z banków wystawcy karty mógł dalej poszerzać
    informacje o danej osobie...

    No cóż mi pozostało tylko szczerze pogadać ze znajomymi i wyjaśnić
    okoliczności wczorajszej rozmowy...

    Pozdrawiam,

    Tomek

  • 55. Data: 2005-02-05 18:04:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Jarek23" <j...@l...pl> writes:

    > Bo to jest standard (DSS1), może jeszcze mieć SS7, ale bardzo wątpię to to
    > system sygnalizacji operatorskiej.

    Myslisz ze tylko moze byc DSS1 albo SS7? Nie wiem czy te sygnalizacje
    maja 50% w Polsce (szansa jest).

    > Zapytaj się banku.

    To bylo pytanie troche retoryczne, po prostu to nie jest az tyle tej
    "kasy", i zapewne zwykle zakonczenie GSM wystarczy. Tak jak w innych
    firmach.

    > Bo bez operatora publicznego to możesz sobie co najwyżej podzwonićw obrębie
    > swojej centrali wewnętrznej.

    ??? To taki zart, tak? Nie pisalem o operatorze, ktory nie wymienia
    ruchu z nikim.

    > Nie ma i nie może, weź sobie wykaz operatorów ze strony URTIP, przeczytaj
    > Prawo Telekomunikacyjne i przestań ludziom wodę z mózgu robić...

    Podac cos bardziej szczegolowego - dokladny powod dla ktorego nie moze.

    > PS. Jesteś administratorem sieci komputerowych ? Bo z reguły jak ich
    > spotykam to też myślą że wiedzą wszystko o telekomunikacji :)))) Jakiś
    > kompleks ? ;)))

    Sugeruje przejscie do konkretow.

    BTW: nie uwazam ze wiem wszystko o telekomunikacji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 56. Data: 2005-02-05 18:05:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tomasz <t...@p...fm> writes:

    > To na prawdę działa!
    >
    > Macie racje, że CLIR to ujawniane danych postronnej osobie - rzekomo
    > dzwoniącej z banku...

    Nie CLIR, ten nie ma tu wiele do rzeczy. Same procedury banku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 57. Data: 2005-02-05 22:02:19
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie CLIR, ten nie ma tu wiele do rzeczy. Same procedury banku.

    To prawda, to był zbyt duży skrót myślowy w ciągu tutejszych rozważań.
    CLIR jest zupełnie nie ważny, a tylko otworzył nam oczy na brak
    autoryzacji banku przez nas...

    Problem autoryzacji banku przez nas jakoś przez te instytucje był
    traktowany po macoszemu a powinno to się zmienić...

    Tomek

  • 58. Data: 2005-02-05 23:07:25
    Od: "Adam_mb" <m...@i...pl>

    > Wiec niech sie wyswietla numer chocby infolinii banku!
    > Wszystko jest lepsze, niz CLIR.

    Skoro nie jest problemem podanie innego numeru, to rowniez osoba podszywajaca
    sie pod bank nie bedzie takiego problemu miala, by dzwonic jako infolinia.

    Czyli wychodzi prawie na to samo, poza tym, ze klient ma "wrazenie pewnosci",
    ze to bank do niego dzwoni.

    Czyli moze lepiej ze nie identyfikuja sie te numery, bo zmusza to klienta do
    czujnosci, he he ;)

    --
    <xml:sig name="Adam" />
    Tanie spanie w Gorcach - http://studzionki.g.pl/

  • 59. Data: 2005-02-06 00:30:42
    Od: "Jarek23" <j...@l...pl>

    > "Jarek23" <j...@l...pl> writes:
    >

    > ??? To taki zart, tak? Nie pisalem o operatorze, ktory nie wymienia
    > ruchu z nikim.

    Jeśli wymienia ruch z kimkolwiek to musi posiadać zezwolenie
    telekomunikacyjne i jest wtedy operatorem publicznym w rozumieniu PT.

    > Podac cos bardziej szczegolowego - dokladny powod dla ktorego nie moze.

    Bo każdy operator ma przydzielony zakres numeracji w danej strefie
    numeracyjnej i zgodnie z PT w ruchu miedzyoperatorskim moze sie prezentowac
    tylko swoimi numerami CPA. Wykazy do obejrzenia masz tutaj:
    http://www.urtip.gov.pl/bip/a/tekst.jsp?place=bip_te
    xt_list&news_cat_id=122&news_id=70

    Jeśli była by dozwolona prawnie identyfikacja dowolnym CPA to nic by nie
    stało na przeszkodzie np. operator X w Koziej Wólce prezentował się w całym
    kraju numerem np. 997 albo dowolnym innym wymyślonym. Po szczegóły zapraszam
    do PT.

    > Sugeruje przejscie do konkretow.

    1. Zgadłem :)))
    2. Są wyżej.

    Jarek23

  • 60. Data: 2005-02-06 00:53:33
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jarek23 napisał(a):

    Chyba juz jest to zdecydowany off-topic...

    > Jeśli wymienia ruch z kimkolwiek to musi posiadać zezwolenie
    > telekomunikacyjne i jest wtedy operatorem publicznym w rozumieniu PT.

    Nie ma, proszę Pana, zezwoleń. Tak mniej więcej od kilku miesięcy.

> [...]
    > kraju numerem np. 997 albo dowolnym innym wymyślonym. Po szczegóły zapraszam

    Prawo telekomunikacyjne NIC NIE MÓWI o tym problemie.

    Proponuję jednak przejść na właściwą grupe.

    FUT pl.misc.telefonia

    M.