  • 11. Data: 2004-10-26 10:17:47
    Temat: Re: Bledny przelew... znowu
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    > Dlaczego z gory zakladasz czyjas zla wole.
    > Po pierwsze nie wiemy o jakie kwoty chodzi, bo 100 czy 200 zl to ja tez
    > bym nie zauwazyla, nawet majac wyciag.
    > Ba, pewnie bym nawet 1000 zl przegapila.
    > Nie kazdy skrupulatnie sprawdza biling czy tez codziennie analizuje
    > historie rachunku, zwlaszcza jesli na takim rachunku duuuzo sie dzieje.
    >
    > m.

    3200 zł
    Jacek

  • 12. Data: 2004-10-26 11:07:52
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 26 Oct 2004 11:54:22 +0200, Kamil Jońca naskrobał(a):

    > Ale ja zadałem pytanie serio. Co bys zrobił. Skąd wiesz, że człowiek po
    > nie zadzwonił do banku, a bank nie puścił tego dalej.
    > Poza tym wystarczy (IMHO), ze tych pieniędzy nie ruszał, aby bank po
    > rekalmacji z Twojej strony mógł bezboleśnie wyksięgować i wycofać
    > transakcję.

    od chwili zaksięgowania pieniądze należą do właściciela rachunku i bank nie
    może ich wy/od/prze księgować.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 13. Data: 2004-10-26 11:08:02
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 13:07, Sebol wrote:
    [...]

    > od chwili zaksięgowania pieniądze należą do właściciela rachunku i bank nie
    > może ich wy/od/prze księgować.

    O ? A jakieś przepsiy na poparcie tej tezy ?
    KJ

  • 14. Data: 2004-10-26 12:39:48
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > O ? A jakieś przepsiy na poparcie tej tezy ?

    Tak. Przepisy KC i prawa bankowego. Badz co badz bank wyslal kase
    ZGODNIE Z DYSPOZYCJĄ. Nie moze wiec ich wyksiegowac, poniewaz NIE MA DO
    TEGO PRAWA. Powiedzmy, ze dostales przelew za telewizor. Wyslales go
    odbiorcy a za tydzien nagle kasa znika ci z konta bo nadawca przelewu
    powiedzial ze sie pomylil i wyslal zly przelew. I co robisz ????????

  • 15. Data: 2004-10-26 12:47:56
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 14:39, KrzysiekPP wrote:

    > Tak. Przepisy KC i prawa bankowego. Badz co badz bank wyslal kase
    > ZGODNIE Z DYSPOZYCJĄ. Nie moze wiec ich wyksiegowac, poniewaz NIE MA DO
    Niezupełenie. Zgodnie z numerem rachunku. Dyspozycja (na którą składa
    sie również Nazwa adresata) była nieco inna.
    > TEGO PRAWA.
    Podstawa prawna. Konkretny artykuł z KC i PB, ze bank nie może
    skorygować błędnego księgowania.
    Powiedzmy, ze dostales przelew za telewizor. Wyslales go
    > odbiorcy a za tydzien nagle kasa znika ci z konta bo nadawca przelewu
    > powiedzial ze sie pomylil i wyslal zly przelew. I co robisz ????????
    Po pierwsze oczekuję, ze bank przed wyksięgowaniem, skontaktuje się ze
    mną, a wtedy już mogę powiedziec, że kasa mi sie należy i dlaczego.
    Poza tym te sprawy są śliskie, a sprawy podobne do przykładu z
    telewizorem ZTCW były.

    KJ

  • 16. Data: 2004-10-26 12:52:10
    Od: "Ryszard Srokosz" <R...@s...pl>

    > Podstawa prawna. Konkretny artykuł z KC i PB, ze bank nie może
    > skorygować błędnego księgowania.

    To nie jest błędne księgowanie.
    Księgowanie jest prawidłowe, to klient złożył złą dyspozycję

  • 17. Data: 2004-10-26 13:06:37
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    On 2004-10-26 14:52, Ryszard Srokosz wrote:

    > To nie jest błędne księgowanie.
    > Księgowanie jest prawidłowe, to klient złożył złą dyspozycję

    No właśnie dla mnie nie jest jasne. Jak zła to bank(i) nie powinny
    (teoretycznie) jej wykonać. To, że ywkonują (na podstawie n-ru konta) to
    (i tu duże IMHO) to nie znaczy, że nie mogą jej (na podstawie właśnie
    niezgodności nazwy i rachunku) wyksięgować. Czy leci z nami prawnik ?
    KJ

  • 18. Data: 2004-10-26 13:12:50
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (i tu duże IMHO) to nie znaczy, że nie mogą jej (na podstawie właśnie
    > niezgodności nazwy i rachunku) wyksięgować. Czy leci z nami prawnik ?

    Po co prawnik? Wystarczy umowa i regulamin, a do tego jeszcze podpis
    klienta, i wszystko jasne.
    Chyba każdy bank ma zapis informujący o księgowaniu na podstawie numeru
    rachunku, do czego zostały zobligowane przez ZBP po sławetnym procesie.
    Znam regulaminy i umowy swoich banków, i wiem że takie zapisy mają.

  • 19. Data: 2004-10-26 13:20:04
    Od: MarekM <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    Kamil Jońca dnia 2004-10-26 15:06 napisał(a) co następuje:

> [...]
    > (i tu duże IMHO) to nie znaczy, że nie mogą jej (na podstawie właśnie
    > niezgodności nazwy i rachunku) wyksięgować. Czy leci z nami prawnik ?

    Co prawda ja nie jestem prawnikiem, ale zauważ jedną rzecz: nie w każdym
    banku masz możliwość sprawdzenia, jakie dane wpisał nadawca przelewu.
    Wyobraź sobie, że Twój kontrahent z premedytacją wpisuje błędne dane
    odbiorcy. Ty zauważasz przelew (zgadza się tytuł i dane _NADAWCY_),
    realizujesz więc zamówienie. A za tydzień bank wycofuje tę operację, bo
    dane się nie zgadzały. I co? Bank ma zapytać Ciebie, czy przelew był Ci
    należny? Jak potwierdzisz - to ktoś kłamie. Skąd bank ma wiedzieć, że
    nie Ty, a Twój kontrahent?

    Kolejny raz przez p.b.b przetoczy się dyskusja na temat możliwości
    automatycznego sprawdzania innych danych, niż numer konta? :-)

    --
    Marek

  • 20. Data: 2004-10-26 13:21:29
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 26 Oct 2004 13:08:02 +0200, Kamil Jońca naskrobał(a):

    > On 2004-10-26 13:07, Sebol wrote:
    > [...]
    >>

    > O ? A jakieś przepsiy na poparcie tej tezy ?

    W sensie prawnym i podatkowym w chwili uznania środki są jego wraz ze
    wszystkimi konsekwencjami.

    Patrz prawo bankowe i umowa/ regulamin rachunku. Co prawda mam tylko z 3
    banków ale jak gdzieś znajdziesz zapis pozwalający _jednostronnie_
    ingerować w saldo rachunku przez bank poza ściśle wymienionymi pozycjami
    opłat i prowizji to daj znać.
    Pomijam już w ogóle wróżbiarski aspekt problemu dlaczego _obcy_ bank ma
    choćby kiwnąć palcem tylko na podstawie _deklaracji_ jakiegoś wystawcy
    przelewu, że pomylił się akurat w numerze rachunku a nie odwrotnie.