  • 1. Data: 2002-10-11 13:12:57
    Temat: Błąd we wzorze na RRSO
    Od: t...@p...onet.pl

    W ustawie o kredycie konsumenckim jesr błąd we wzorze na rzeczywistą roczną
    stopę oprocentowania. Wypłacane kolejne raty kredytu są dyskontowane na chwilę
    pierwszej wypłaty raty kredytu, zaś kolejne spłaty kredytu - na chwilę
    pierwszej raty spłaty kredytu lub kosztów. To mogą nie być te same chwile. Co o
    tym sądzicie?

  • 2. Data: 2002-10-12 20:46:09
    Temat: Re: Błąd we wzorze na RRSO
    Od: "Piotr" <p...@p...usunspam.com>

> [...]
    > pierwszej wypłaty raty kredytu, zaś kolejne spłaty kredytu - na chwilę
    > pierwszej raty spłaty kredytu lub kosztów. To mogą nie być te same chwile.

    jest też inny błąd
    ponieważ we wzorze są pierwiastki kwadratowe i inne parzyste, rozwiązaniem
    mogą być liczby dodatnie lub ujemne
    wobec tego, jeśli jakiś bank chce być na przykład na pierwszym miejscu w
    rankingu najniższej RRSO to wystarczy, że ustali wysokie oprocentowanie, a
    następnie poda je ze znakiem ujemnym :)
    po podstawieniu do wzoru wszystko będzie OK, ale oprocentowanie będzie
    najniższe :))))

    pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2002-10-12 21:24:48
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > następnie poda je ze znakiem ujemnym :)
    > po podstawieniu do wzoru wszystko będzie OK, ale oprocentowanie będzie

    Masz rację. Z matematycznego punktu widzenia równanie to ma także rozwiązanie
    ujemne. Mam jednak nadzieje, że aż tak grubo Banki oszukiwać nie będą.
    Jest jeszcze inny ciekawy problem. Czy "Kalkulatory Banków" liczą dobrze RRSP w
    przypadku lat przestępnych. Przykład hipotetyczny (dla prostoty):
    - Kredyt wypłacony 1.12.2003 w kwocie K,
    - Bez prowizji,
    - Spłata w dwóch ratach: A1 w dniu 15.12.2003 oraz A2 w dniu 15.01.2004.
    Według mnie poprawny wzór na RRSP=e ma postac
    K = A1/(1+e)^(14/365) + A2/(1+e)^(31/365+14/366).
    Co o tym sądzisz?

  • 4. Data: 2002-10-14 07:58:05
    Od: "Piotr Orzechowski" <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > Według mnie poprawny wzór na RRSP=e ma postac
    > K = A1/(1+e)^(14/365) + A2/(1+e)^(31/365+14/366).

    ale wzór to uwzględnia
    przecież odstęp pomiędzy ratami wpisujesz w :
    'okres, wyrażony w latach lub ułamkach lat, pomiędzy pierwszą wypłatą i
    kolejnymi wypłatami, począwszy od 2 do wypłaty "m" '

    czyli jeśli jest to jeden dzień w roku przestępnym to wpisujesz t=1/366 , a
    jeśli nieprzestępny to t=1/365

    pozdrawiam
    Piotr Orzechowski

  • 5. Data: 2002-10-14 10:45:29
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > kolejnymi wypłatami, począwszy od 2 do wypłaty "m" '
    >
    > czyli jeśli jest to jeden dzień w roku przestępnym to wpisujesz t=1/366 , a

    Ja nie twierdziłem, że wzór w tym wypadku jest błędny tylko postawiłem problem
    czy "kalkulatory bankowe" to uwzgledniają. mam poważne obawy, że nie.
    PS. Z drugiej beczki. RRSP podawana dla kredytów konsumenckich przez PKOBP
    (http://www.pkobp.pl) nie zawsze jest prawdziwa. Mimo stosowania róznych
    kalendarzy spłat, np. uwzględniając dni nierobocze nie we wszystkich
    przypadkach uzyskiwałem te same wyniki; róznica rzędu 1%. Podobna sytuacja
    wystepuje w znanycm dodatku do Rzczpospolitej autorstwa "specjalistki" z tego
    banku. Kogo to interesuje niech sobie przeliczy i poda wyniki. Chętnie podejmę
    dyskusję.