    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Błąd we wzorze na RRSO
    Date: 12 Oct 2002 23:24:48 +0200

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > roczną
    > chwilę
    > Co o
    >

    > jest też inny błąd
    > ponieważ we wzorze są pierwiastki kwadratowe i inne parzyste, rozwiązaniem
    > mogą być liczby dodatnie lub ujemne
    > wobec tego, jeśli jakiś bank chce być na przykład na pierwszym miejscu w
    > rankingu najniższej RRSO to wystarczy, że ustali wysokie oprocentowanie, a
    > następnie poda je ze znakiem ujemnym :)
    > po podstawieniu do wzoru wszystko będzie OK, ale oprocentowanie będzie
> [...]

    Masz rację. Z matematycznego punktu widzenia równanie to ma także rozwiązanie
    ujemne. Mam jednak nadzieje, że aż tak grubo Banki oszukiwać nie będą.
    Jest jeszcze inny ciekawy problem. Czy "Kalkulatory Banków" liczą dobrze RRSP w
    przypadku lat przestępnych. Przykład hipotetyczny (dla prostoty):
    - Kredyt wypłacony 1.12.2003 w kwocie K,
    - Bez prowizji,
    - Spłata w dwóch ratach: A1 w dniu 15.12.2003 oraz A2 w dniu 15.01.2004.
    Według mnie poprawny wzór na RRSP=e ma postac
    K = A1/(1+e)^(14/365) + A2/(1+e)^(31/365+14/366).
    Co o tym sądzisz?