    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bilans pieniadza
    Date: Wed, 27 May 2015 23:41:10 +0200

    "J.F." 556450db$0$27520$6...@n...neostrada.pl

    > Eneuel ma 3 samochody wziac, skoro jest tylko jeden ?

    Znając Eneuela -- nie wejdzie w te układy.
    [ominie JFa]

    JF -- przepraszam za szczerość, ale głupiejesz w tempie szokującym.
    [jeśli tak dalej pójdzie -- JF wkrótce osiągnie poziom sędziów]
    Obejrzyj filmy ukazujące kreację pieniądza.
    Oczom mym nie wierzę, gdy widzę to, co piszesz.

    -=-

    Ostrzegający przed długami opowiadają o ciągach geometrycznych.
    O nagrodzie za szachy i o stadionie napełnianym wodą. :)

    Twórca szachów ponoć zażądał ,,skromnej'' zapłaty: na pierwsze
    pole szachownicy jedno ziarenko pszenicy, na każde kolejne dwa
    razy więcej niż na poprzednie. Płatnik bez zastanowienia przystał
    na zapłatę i zaproponował wypłacenie worka ziaren. Okazało się
    jednak, że 2^64 to znacznie więcej niż liczba ziaren mieszcząca
    się w worku. ;) (choćby i ogromnym)

    Napełniamy stadion kroplomierzem magicznym. Każda kropla jest
    dwakroć większa niż poprzednia a pomiędzy kroplami mamy jedną
    sekundę. Na najwyższym miejscu stadionu siedzi człek przywiązany
    kajdankami niezbyt starannie do siedziska. Widzi nalewanie wody,
    ale nie śpieszy się, choć niby wie, że 2^10 to 1024 a jeden metr
    to tysiąc milimetrów...

    1+2+4+8+16

    Każda kropla przekracza sumę wlanych już kropel. Z milimetra (niewidocznego
    dla naszego bohatera) mamy w 10 sekund metr, a w kilka sekund później mamy
    kilka metrów... Nawet siedząc 128 metrów nad murawą, bezmyślny kibic utonie
    pomimo tego, że od początku zna zasady -- każda kropla dwakroć większa niż
    poprzednia...

    Wprawdzie w naturze (bankowej) nie mamy takich iloczynów (x2) ale ciągi geometryczne
    są niebezpieczne. Wcześniej czy później mamy niebezpieczne przegięcie.

    1.01^30 =1,34784891533291
    1.01^300 =19,7884662619244
    1.01^3000=9207067941189,73

    [i gdzie tu niebezpieczeństwo? -- tylko w położeniu przecinka]

    -=-

    Kredyt opłaca się obu stronom (kredytobiorcy i kredytodawcy, czyli bankowi)
    tylko wtedy, gdy kredytodawca weźmie ,,swoje'' (obojętne w czym -- w %%,
    marży, prowizji...) a kredytodawca stosownie zwiększa swe zarobki.

    biorę 100 pln
    oddaję po roku 120 pln

    Bank zarabia brutto 20 pln, więc być może wychodzi na swoje.
    (potrącając koszty -- pracowników, reklamy, budynków, elektryczności, składek
    ubezpieczeniowych i podatków...)

    Czy ja tracę te 20 pln? I tak, i niekoniecznie.

    biorę miesięczną pensję
    oddaję 2/3 miesięcznej pensji, gdyż po roku zarabiam stosownie więcej

    biorę 100 pln, zarabiając 100 pln
    odaję 120 pln, zarabiając 180 pln

    Tak więc oddam mniej, niż wziąłem od banku, choć bank weźmie więcej ode mnie, niż mi
    pożyczył. ;)
    Oczywiście założyłem zerową inflację. Ten sposób liczenia jest dobry do czasu ww.
    wzrostu. Gdy tego
    wzrostu zabraknie -- mamy KRACH, którego skutki obciążą przede wszystkim
    najbiedniejszych.

    Ja w ubwieku tak szybko zwiększałem zarobki, że każdy kredyt opłacał się.
    Gdy gospodarka rośnie naprawdę -- życie na kredyt jest łatwe? Jest KORZYSTNE.
    Ale gdy gospodarka rośnie na niby -- życie na krechę nie musi być wesołe.
    Gdy gospodarka nie nadąża w spłacaniu obsługi długu (USA chociażby) mamy
    efekt wyżej opisany. Nawet 1 procent sprawia problemy:

    1.01^3=1,030301 1,03^3=1,092727 <-- prawie to samo
    1.01^30 =1,34784891533291 1.03^30=2,42726247118966
    1.01^300 =19,7884662619244 1,03^300=7098,51348261763
    1.01^3000=9207067941189,73 1,03^3000=3,24843450934446E+38

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'