  • 61. Data: 2005-05-09 10:25:29
    Temat: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Od: "xXx" <n...@o...pl>

    > Teraz tak mówisz. A potem pójdziesz do sklepu ze swoją wypukłą kartą i będziesz
    > się wściekać, że "za każdym razem musisz czekać na autoryzację".

    No wlasnie poszedlem sobie kilka dni temu do Reala i kupowalem na drobna kwote
    kilkunastu zlotych, wlasnie wypukla karta kredytowa visa classic mBanku. Nie
    udalo sie nia kupic, bo brak polaczenia z bankiem i nie mozna autoryzowac no i
    kupa. Pani probowala kilka razy i nic, oczywiscie juz sie kolejny klient zaczal
    wsciekac ze blokuje kolejke bo sie upieram na placenie karta, sprzedawczyni co
    prawda mu mowila ze przeciez to nie moja wina tylko sklepu, ale coz mi to dalo.
    No i co mi to dalo ze byla kredytowa, wypukla i ze oni mieli czytnik oraz ze
    kwota zakupu byla smieszszna i tak sie nie dalo kupic. Oczywiscie moglbym sie
    upierac zeby dzwonila gdzies i autoryzowala telefonicznie ale by mnie chyba
    kolejka pobila za to. Na szczescie mialem jakies drobne wiec zaplacilem w koncu
    gotowka, no ale wydawalo mi sie wczesniej ze majac wypukla kredytowke nie
    powinno byc takich problemow.
    Zelazka moze i nie mieli, ale dlaczego czytnik elektroniczny nie mogl zanotowac
    kwoty zakupu bez autoryzacji i potem nia obciazyc karty? To byla niska kwota,
    ryzyko niewielkie, kwitek i tak musialbym podpisac. Przeciez wlasnie zachwalacie
    tutaj kredytowke jaka ta co nie wymaga czekanaia na autoryzacje ?

  • 62. Data: 2005-05-09 12:09:09
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    xXx wrote:
    Przeciez wlasnie zachwalacie
    > tutaj kredytowke jaka ta co nie wymaga czekanaia na autoryzacje ?

    Co w cale nie oznacza, że każda transakcja będzie bez autoryzacji.
    Po za tym ciekawe kiedy w Polsce wyjedzie nawyk noszenia przy sobie
    dwóch kart z dwóch różnych banków i dwóch różnych systemów obsługi.
    Chodzenie z jedną kartą to proszenie się o kłopoty.

  • 63. Data: 2005-05-09 13:14:26
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...wp.pl>

    Dnia Mon, 09 May 2005 07:09:09 -0500, witek napisal/a:

    > Co w cale nie oznacza, że każda transakcja będzie bez autoryzacji.
    własnie jak to jest: od czego zalezy czy jest autoryzacja czy nie ma?
    --
    Krzysztof Lerski

  • 64. Data: 2005-05-09 13:22:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof Lerski wrote:

    > własnie jak to jest: od czego zalezy czy jest autoryzacja czy nie ma?

    od ustawien terminala, od ustawien centrum, od rodzaju karty, od
    wysokosci kwoty.

  • 65. Data: 2005-05-09 14:26:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Oczywiscie, ze sposob obciazania rachunku pochodzi z czasow, gdy
    > transakcje odbywaly sie w zelazku na podpis, autoryzacja przez telefon
    > albo wcale, a slip z podpisem trzeba bylo zaniesc recznie na poczte.

    ... czyli m.in. z dzisiejszych czasow :-)

    > Natomiast w sytuacji, gdy karta do operacji wymaga onlajnowego posa, a
    > transakcja jest zatwierdzana pinem/czipem/whatever i zadnego kwitu z
    > podpisem i tak nie ma, nie widze przeciwwskazan do tego, zeby
    > onlajnowo odbywala sie nie blokada, tylko cala transakcja do konca.

    Mogloby tak byc. Ale wtedy te karty musialyby byc rozliczane inaczej
    niz zwykle. U nas plaskich kart jest sporo, ale sa kraje gdzie karta
    online = karta bankomatowa (albo w ogole nie ma funkcji platniczej,
    albo sie jej nie uzywa do placenia).

    Tak czy owak, nawet wtedy wystepuje problem. W transakcji chodzi o to,
    by obie strony (sklep i bank) mialy zawsze jednakowy poglad na to,
    czy do transakcji w koncu doszlo czy tez nie. Niestety technika jest
    zawodna, moze byc tak, ze np. bank otrzymal żądanie autoryzacji,
    zalozyl blokade, ale odpowiedz do sklepu juz nie dotarla. Gdyby to
    byla transakcja, to zostalaby zaksiegowana, mimo ze tak naprawde
    nie zostala ona przeprowadzona z sukcesem. Blokada sobie poczeka
    pare dni lub miesiecy i (zwlaszcza na KK, jesli ktos ma rozsadny
    limit) nie bedzie problemem.

    Poniewaz rozliczenia transakcji robione sa jednokierunkowo i wsadowo,
    to ten problem nie wystepuje.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 66. Data: 2005-05-09 14:29:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> writes:

> [...]
    > dwóch kart z dwóch różnych banków i dwóch różnych systemów obsługi.
    > Chodzenie z jedną kartą to proszenie się o kłopoty.

    I co Ci niby dadza dwie karty? To moze byc na wypadek zastrzezenia,
    ale nie awarii w sklepie itp.
    Brak odpowiedzi z banku nie powinien skutkowac odmowa autoryzacji,
    w koncu sa rozne STIPy itp.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 67. Data: 2005-05-09 14:33:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > I co Ci niby dadza dwie karty? To moze byc na wypadek zastrzezenia,
    > ale nie awarii w sklepie itp.
    > Brak odpowiedzi z banku nie powinien skutkowac odmowa autoryzacji,
    > w koncu sa rozne STIPy itp.

    Zwykle to nie awaria w sklepie, a centrum autoryzacji właśnie ma jakiś
    upgrade.
    Większośc sklepów odmówi ci wówczas obsługi kartą i tyle, bo żelazek to
    oni nigdy nie mieli i mieć nie będą,

  • 68. Data: 2005-05-09 16:19:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> writes:

    > Większośc sklepów odmówi ci wówczas obsługi kartą

    _Każdą_ kartą. Nic mi nie pomoże, że mam kart pięć.

    MJ

  • 69. Data: 2005-05-09 16:38:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > _Każdą_ kartą. Nic mi nie pomoże, że mam kart pięć.

    Ale nie wszystkie karty muszą być akurat z centrum autoryzacji które
    leży i się upgraduje.

  • 70. Data: 2005-05-10 07:58:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Mon, 09 May 2005 11:38:22 -0500, witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    >Ale nie wszystkie karty muszą być akurat z centrum autoryzacji które
    >leży i się upgraduje.

    Ale terminal w sklepie jest podpięty do tego jednego.
    --
    _______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/Praga%209-11.0