    From: XYZ <j...@m...bin>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Belka kontratakuje :)
    Date: Tue, 10 Apr 2012 21:29:44 +0200

    On 10.04.2012 19:56, ikarek wrote:
> [...]
    >
    > Wyjasnienie tego fenomenu okazalo sie proste - jest to rachunek
    > wspolny, prowdzony dla 2 osob. W takim przypadku, przychod
    > odsetkowy dzielony jest zgodnie z procentowym udzialem kazdego
    > z posiadaczy (a jesli nie zostalo to okreslone - to po rowno),
    > a nastepnie od kazdej z tych wartosci wylicza sie *osobno* podatek,
    > oczywiscie zaokraglajac podstawe w gore.
    >
    > (0,02 zl x 0,19 zl) x 2 = 0,01 zl x 2 = 0,02 zl podatku.
    >
    > Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
    > rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
    W tym przypadku jednostką jest 1/3 gr i powoduje to zmniejszanie salda!
    Czy to na pewno poprawna interpretacja przepisów?

    > 300%, itd. to niezle, ale poza tym, efektywna stopa podatku belki
    > moze tez byc chyba nieskonczona - a to w przypadku, gdy odsetki
    > to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
    > ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek
    > da 1 grosz podatku :)
    >
    > Jesli sie myle, to mnie poprawcie :)
    Zazwyczaj to bank najpierw dokonuje zaokrąglenia do pełnych groszy w
    kierunku bliższej wartości, i tę kwotę traktuje się jako podstawę
    opodatkowania (ponieważ jest już zaokrąglona do pełnych groszy, nie
    następuję zaokrąglanie w górę). W przeciwnym wypadku saldo może się
    zmniejszać (jak powyżej).