  • 1. Data: 2012-04-10 19:56:26
    Temat: Belka kontratakuje :)
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
    4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

    Wyjasnienie tego fenomenu okazalo sie proste - jest to rachunek
    wspolny, prowdzony dla 2 osob. W takim przypadku, przychod
    odsetkowy dzielony jest zgodnie z procentowym udzialem kazdego
    z posiadaczy (a jesli nie zostalo to okreslone - to po rowno),
    a nastepnie od kazdej z tych wartosci wylicza sie *osobno* podatek,
    oczywiscie zaokraglajac podstawe w gore.

    (0,02 zl x 0,19 zl) x 2 = 0,01 zl x 2 = 0,02 zl podatku.

    Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
    rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
    bedzie wynosil 3 grosze, czyli 300%.

    300%, itd. to niezle, ale poza tym, efektywna stopa podatku belki
    moze tez byc chyba nieskonczona - a to w przypadku, gdy odsetki
    to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
    ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek
    da 1 grosz podatku :)

    Jesli sie myle, to mnie poprawcie :)

  • 2. Data: 2012-04-10 20:11:43
    Temat: Re: Belka kontratakuje :)
    Od: "UARS" <u...@o...pl>

    Użytkownik "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jm1s94$p8$1@inews.gazeta.pl...

    Ja robilem testy w eurobanku na koncie oszczednosciowym z 2gr odsetek.
    Bank pobral 1gr podatku, czyli zaplacilem 50% podatku belki.
    Nie chcialo mi sie juz testowac 1gr odsetek i 1 gr podatku (100% belki)...

    Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

    Ciekawi mnie tylko co sie dzieje z tymi "dodatkowymi procentami" z podatku
    belki???

    UARS

  • 3. Data: 2012-04-10 21:29:44
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 10.04.2012 19:56, ikarek wrote:
> [...]
    >
    > Przynosi to ciekawe konsekwencje, np. przy dochodzie odsetkowym
    > rownym 1 grosz i rachunku prowadzonym na 3 osoby, podatek
    W tym przypadku jednostką jest 1/3 gr i powoduje to zmniejszanie salda!
    Czy to na pewno poprawna interpretacja przepisów?

> [...]
    > to jakis ulamek grosza, ktory zostanie zaokraglony w dol do 0,
    > ale jako podstawa podatku bedzie zaokraglony w gore, czyli 0 odsetek

    Zazwyczaj to bank najpierw dokonuje zaokrąglenia do pełnych groszy w
    kierunku bliższej wartości, i tę kwotę traktuje się jako podstawę
    opodatkowania (ponieważ jest już zaokrąglona do pełnych groszy, nie
    następuję zaokrąglanie w górę). W przeciwnym wypadku saldo może się
    zmniejszać (jak powyżej).

  • 4. Data: 2012-04-10 22:13:48
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    "XYZ" <j...@m...bin> wrote in message news:jm21nn$dn7$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > opodatkowania (ponieważ jest już zaokrąglona do pełnych groszy, nie
    > następuję zaokrąglanie w górę). W przeciwnym wypadku saldo może się

    Obawiam sie, ze jest inaczej niz myslisz. Cytuje fragmenty maila z PKO BP:

    "Zgodnie z zapisami art. 63 ust. 1a ustawy Ordynacja podatkowa [...]
    podstawy opodatkowania oraz kwoty podatkow od nich pobierane,
    zaokragla sie do pelnych groszy w gore".

    "W przypadku dwoch Posiadaczy rachunku, przychod odsetkowy
    dzielony jest [...], a nastepnie z kazdej z tych wartosci oblicza sie
    podatek. Podstawy opodatkowania oraz kwoty podatkow [...]
    zaokragla sie do pelnych groszy w gore. Zasade stosuje sie do
    kazdego Posiadacza oddzielnie, po czym kwote podatku sumuje sie
    i jedna kwota obciaza sie rachunek".

    Zatem pierwsza rzecza, ktora bank musi zrobic z przychodem odsetkowym,
    aby obliczyc z niego podatek, to zaokraglic do pelnych groszy w gore.
    Gdyby podstawe podatku miala stanowic kwota juz zaokraglona przez
    bank, to zapis w ustawie bylby bezprzedmiotowy. A potem, oczywiscie,
    zaokraglaja w gore jeszcze sam podatek. Zatem przy niewielkich
    odsetkach, pobranie podatku moze skutkowac zmniejszeniem salda(!),
    a im wiecej wspolwlascicieli, tym o to latwiej.

    Zauwaz, ze w przytoczonym przykladzie (1 grosz odsetek, 3 wlascicieli),
    taka interpretacja to jedyny sposob, aby pobrac jakikolwiek podatek,
    skoro przychod kazdego wspolwlasciciela musi byc "przeliczany"
    osobno. Albo liczysz 3 podatki od 1/3 grosza zaokraglonej do 1 grosza,
    albo 3 podatki od 1/3 zaokraglonej do zera. W pierwszym przypadku
    masz 3 grosze podatku, a w drugim zero.

    Wydaje mi sie, ze w ustawie zabraklo stwierdzenia, ze kwota podatku
    nie moze byc wieksza, niz kwota odsetek.

  • 5. Data: 2012-04-10 22:36:26
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 10.04.2012 22:13, ikarek wrote:

> [...]
    > zaokragla sie do pelnych groszy w gore. Zasade stosuje sie do
    > kazdego Posiadacza oddzielnie, po czym kwote podatku sumuje sie
    Drugi cytat to nie jest fragment ustawy. Poproś ich o podstawę prawną
    powyższego działania.

> [...]
    > odsetkach, pobranie podatku moze skutkowac zmniejszeniem salda(!),
    > a im wiecej wspolwlascicieli, tym o to latwiej.
    No tak, to właśnie napisałem. Ale zmniejszanie salda może nastąpić
    jedynie, gdy saldo i wszystkie operacje są zaokrąglane do jednostki
    mniejszej niż 1 gr. Tak jak w tym przypadku mamy 1/3 gr dla każdego z
    posiadaczy.

> [...]
    > osobno. Albo liczysz 3 podatki od 1/3 grosza zaokraglonej do 1 grosza,
    > albo 3 podatki od 1/3 zaokraglonej do zera. W pierwszym przypadku
    Ale to PKO twierdzi, że przychód ma być przeliczalny osobno na każdego
    współwłaściciela, tego nie ma w ustawie; a przynajmniej nie bezpośrednio.

  • 6. Data: 2012-04-11 00:23:48
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > Ja robilem testy w eurobanku na koncie oszczednosciowym z 2gr odsetek.
    > Bank pobral 1gr podatku, czyli zaplacilem 50% podatku belki.
    > Nie chcialo mi sie juz testowac 1gr odsetek i 1 gr podatku (100% belki)...

    Chyba nie ma co testowac -
    - od odsetek 1gr-5gr bank powinien pobrac 1gr podatku,
    od 6gr-10gr - 2gr podatku, itd...

    > Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

    Co ciekawe najbardziej po kieszenie dostana wlasnie ci,
    ktorzy maja bardzo male oszczednosci na kontach %.

  • 7. Data: 2012-04-11 06:35:52
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-04-10 20:11, UARS pisze:
> [...]
    > Bank pobral 1gr podatku, czyli zaplacilem 50% podatku belki.
    > Nie chcialo mi sie juz testowac 1gr odsetek i 1 gr podatku (100% belki)...

    Testowałem (na koncie półgroszówkowym), pisałem. Pobierają 1gr czyli 100%
    "Nieskończonej" stopy podatku raczej nie będzie, bo podatek wylicza się
    od *otrzymanej* kwoty odsetek, a ta już jest po koszernym (tj
    "uczciwym", księgowym, rachunkowym) zaokrągleniu. W górę lub w dół.

    > Niestety takie mamy chu**we prawo - jaki mamy chu**wy rzad :(

    Także sejm i prezydenta. Wszyscy się przyłożyli.
    Takie mamy państwo. Okupanta i łupieżcę.

    > Ciekawi mnie tylko co sie dzieje z tymi "dodatkowymi procentami" z
    > podatku belki???

    Jak to co? Vincet zagarnia.
    Już 20 lat temu było głośno o cwaniaczku informatyku z banku, który
    półcentówki z zaokrągleń przelewał sobie na swoje konto. Choć to może i
    urban legend.

    Nie sztuka wymyślić produkt i sprzedać go w 100 tys egzemplarzy, zanim
    konkurencja Cię nie dogoni. Sztuką jest dymać regularnie parę milionów
    ludzi, codziennie na pół grosza i konkurencję wyeliminować całkowicie.
    Nie darmo mamy podobno (czy "prawie") najlepszego ministra finansów w
    Europie.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 8. Data: 2012-04-11 09:18:58
    Od: ls <l...@w...pl>

    On 10 Kwi, 19:56, "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>
    wrote:
    > Jakis czas temu pisalem o przypadku mojej matki, gdzie od
    > 4 groszy odsetek PKO BP pobralo 2 grosze podatku.

    Tragicznie jest na Mocnych Polbanku: odsetki 1gr, podatek 1gr, czyli
    100%.
    Dla odsetek 2gr podatek wynosi 1gr, czyli 50%
    Zalosne

    --
    pozdr.
    ls

  • 9. Data: 2012-04-11 12:12:14
    Od: Oli <O...@a...com>

    Q napisał:
> [...]
    > od 6gr-10gr - 2gr podatku, itd...
    >
    > Co ciekawe najbardziej po kieszenie dostana wlasnie ci,
    > ktorzy maja bardzo male oszczednosci na kontach %.

    Doprawdy. Dostaną po kieszeni ci co zarobili wdowi 1 gr i nic nie dostaną a przecież
    mogli sobie kupić jednego
    cukierka albo dwa. ;)
    Czy to już nie jest schizofrenia.

    --
    Oli

  • 10. Data: 2012-04-11 22:07:22
    Od: "vvvvvv" <w...@p...de>

    Uzytkownik "ls" <l...@w...pl> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

> [...]
    > 100%.
    > Dla odsetek 2gr podatek wynosi 1gr, czyli 50%

    ale minfin jaka ma skutecznosc :)
    jak mówia: "Grosz do grosza a bedzie kokosza"