  • 11. Data: 2013-03-26 21:33:28
    Temat: Re: Bankructwo panstwa.
    Od: z...@g...com

    W dniu wtorek, 26 marca 2013 15:02:18 UTC+1 użytkownik pmlb napisał:
    > Co to znaczy bankructwo panstwa?
    >
    > Jak to wyglada i co to oznacza dla obywateli takiego "zbankrutowanego"
    >
    > kraju?
    >
    > A moze to tylko kolejne pustoslowie, bo jak moze zbankrutowac panstwo?

    http://swiatowid.blox.pl/2010/06/Jak-moze-wygladac-b
    ankructwo-kraju.html

    Bankructa zdarzają sie nie tak rzadko... Grecja to chyba z 3 czy 4 raz...

    http://grzegorzzalewski.blox.pl/2010/08/Grecja-zbank
    rutowala.html

  • 12. Data: 2013-03-26 22:04:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:
    > Oczywiście że się da zbrankrutować.

    TO tak jakbyś twierdził, że da się utopić kiedy dziesieciu trzyma cię za
    ręce, żebyś pod wodę nie poszedł.

    Owszem, jak ci reszta pozwoli to się da.
    Z tym, że reszta robi wszystko, zeby topielec nie poszedł na dno, bo
    wszyscy są związani jednym sznurkiem.

  • 13. Data: 2013-03-27 00:25:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" kit2dn$hn$1...@d...me

    > TO tak jakbyś twierdził, że da się utopić kiedy dziesieciu trzyma cię za ręce,
    żebyś pod wodę nie poszedł.

    USA niedawno stały na skraju bankructwa. Bodajże Konstytucja
    nie pozwalała na zaciągniecie większego kredytu -- i koniec.
    Podobnie RP ma ustalony limit (chyba zbliżyliśmy się do niego)
    i powyżej tego limitu nie może zaciągać kredytów.

    Ale czym innym jest bankructwo państwa (czyli de facto rządu)
    a czym innym bankructwo kraju. My tu raczej gaworzymy o zbankrutowaniu
    rządu/państwa. Zbankrutowany rząd jedzie na wakacje (Hel, Majorka,
    Bermudy...) i ktoś inny przejmuje władzę. Obywatele nie idą do cipy. ;)

    -=-

    Państwo to instytucja -- niemal jak bank, muzeum czy NFZ. :)

    -=-

    Ewa Kopacz w przyszłość tego państwa nie wierzy (IMO słusznie) więc
    zawczasu wzięła z kasy bankruta :) 40 tysięcy pln na wszelki wypadek.
    Gdyby RP upadła, Ewa kopacz nie pójdzie do ciupy, ale na pewno będzie
    miała utrudnione życie polityczne, ;) dlatego na wszelki wypadek
    wypłaciła sobie pensje na przyszłość.

    -=-

    Natomiast nas, drogie siostry, raczej nurtuje inne pytanie -- co
    będzie z naszymi oszczędnościami?... Na to pytanie nie znam odpowiedzi.
    BFG to instytucja ponadpaństwowa chyba, ale czy po upadku państwa
    w ogóle będzie istniała waluta państwa?... BFG zapewne jest jakoś
    powiązany z innymi ubezpieczycielami, ale co nam po wypłaceniu
    plnów, gdy nie będą one miały jakiejkolwiek wartości a płacąc
    plnami w sklepie ,,za rogiem'' usłyszymy: ,,Nain, ich chcieć
    only euro or dolar/ruble!!!'' bez względu na to, czy plny
    zostaną uznane oficjalnie za nieważne czy nie zostaną...

    ZTCW, gdy we wrześniu 1939 roku Niemcy przybyły do Polski
    z przyjacielską/kurtuazyjną wizytacją, złotówka nie straciła
    na swej atrakcyjności w kilka minut -- długo można było ją
    wymieniać na światowych ,,parkietach'' na inne waluty...

    -=-

    IMO dla nas najlepiej będzie, jeśli czym prędzej wstąpimy do strefy
    euro, gdyż plajta euro jest raczej nieprawdopodobna, natomiast
    plajta plnów jest możliwa...

    -=-

    A teraz najważniejsze:

    -- w Polsce są raczej niepolskie banki, choć pln
    (którą kreują) to waluta polska
    -- w Polsce banki nie są państwowe
    (pomijam NBP)

    Jak się ma sprawa cypryjskich czy amerykańskich banków plajtujących?
    Amerykańskie plajtujące chyba były prywatne, a te dwa cypryjskie też
    są prywatne czy nie są?

    Czy Grecja jest państwem komunistycznym, czy państwo w swych łapskach
    trzyma środki produkcji tak, jak kiedyś PRLa trzymała?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    [muszę im mydlić oczęta, aby mnie nie zmasakrowali; cały ten kryzys
    jest efektem pobożnej modlitwy Henia Samula, który usiłuje mnie
    złamać duchowo; sprawił ów ksiądz spadanie wartości nieruchomości
    (wiedząc o tym, że mam dwa mieszkania a moje dzieci, które nie
    narodziły się jeszcze (kobiety wolą 5 plnów, niż mieszkania)
    odziedziczą trzy mieszkania) a teraz chce odebrać mi zaskórniaki,
    aby mnie powalić na kolana i ściąć mi głowę; ale ja udam, że
    nic o tym nie wiem, aby mnie nie pozabijali ci, którzy tracą...]

    Polska waluta XX i XXI wieku:

    marka polska
    złoty polski (oparty na parytecie złota, Au)
    PLZ, czyli polski złoty Hani Gronkiewicz
    PLN, czyli polski nowy złoty owej Hani
    PLE, czyli euro polski...

    Dobrze piszę?...

  • 14. Data: 2013-03-27 00:35:18
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    > złotówka jest powiązana z euro grubym powrozem.
    > Pomyśl o czymś w azji raczej.

    Raczej nie, nie widze tak duzych powiazan zlotowki z euro. Bardziej mi
    zlotowka podpada pod koszyk walut wschodnio europejskich niz euro.
    Poza tym jak napisalem, majac ta sama walute co Niemcy, Francja czy nawet
    Wlochy - czuje sie raczej pewnie.
    Zreszta nie widac by Niemcy czy Francja jakos cierpialy... Wiec moze to euro
    wcale takie zle nie jest!?

  • 15. Data: 2013-03-27 00:57:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <z...@g...com> 0...@g...co

> [...]

    ankructwo-kraju.html

    : Bankructa zdarzają sie nie tak rzadko... Grecja to chyba z 3 czy 4 raz...

    Ponoć Hiszpania bankrutowała 13 razy.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 16. Data: 2013-03-27 12:28:56
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    > Ponoć Hiszpania bankrutowała 13 razy.

    No to w czym problem i strach? Dla zwyklych zjadaczy chleba to bez znaczenia
    czy kraj bankrutuje czy nie, nawet tak naprawde dla biznesu nie ma roznicy
    bo rynek ma sowije prawa i ten sklep z chlebem byc musi...
    Tak wiec bankructwo to pustoslowie - stan bez znaczenia dla 99% ludzi...
    Czym wiec sie przejmowac?

  • 17. Data: 2013-03-27 18:13:34
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    witek napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >ręce, żebyś pod wodę nie poszedł.
    >
    >Owszem, jak ci reszta pozwoli to się da.
    >Z tym, że reszta robi wszystko, zeby topielec nie poszedł na dno, bo

    Ale dlaczego właśnie nie pozwolić Cyprowi? Nie wiem czy upaść ale np.
    wyrzucić ze strefy euro. Jaka jest mniejsza gospodarka w eurolandzie?
    Malta? Monako? Chyba nie Luksemburg?
    Na poważnie rozważano wyrzucenie Grecji ze strefy EUR to taki "poligon
    doświadczalny" byłby przydatny. "Ratowanie" po nieuniknionej chyba
    dewaluacji lokalnej waluty (niekoniecznie funta cypryjskiego) mogłoby być
    tańsze.
    Najgorsze to, że Europa wręcz pozytywnie toleruje kradzież, którą mozna
    zakwalifikować jako zuchwałą. Gdyby ktoś czynnie próbował jej zapobiec
    a użyto wobec niego siły to chyba kwalifikuje się na rabunek?

    Arek

  • 18. Data: 2013-03-27 18:27:10
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Wed, 27 Mar 2013 18:13:34 +0100
    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> wrote:

    > Najgorsze to, że Europa wręcz pozytywnie toleruje kradzież, którą
    > mozna zakwalifikować jako zuchwałą. Gdyby ktoś czynnie próbował jej
    > zapobiec a użyto wobec niego siły to chyba kwalifikuje się na rabunek?

    Tzn. kto kradnie - Cypr Europie, czy Europa Cyprowi?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 19. Data: 2013-03-27 19:17:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Arek wrote:

    > Ale dlaczego właśnie nie pozwolić Cyprowi?

    1. A kto miałby taką decyzję podjąć? Jak wyrzucą jednego każdy inny
    może się spodziewać tego samego, co może podważyć stabilność wewnątrz
    pozostałego euro. Nikt nie chce robic pierwszego wyjątku.

    2. Ze względów politycznych. Chodzi o turecką część Cypru.

    Nie wiem czy upaść ale np.
    > wyrzucić ze strefy euro. Jaka jest mniejsza gospodarka w eurolandzie?
    > Malta? Monako? Chyba nie Luksemburg?

    jak wyzej.

> [...]
    > doświadczalny" byłby przydatny. "Ratowanie" po nieuniknionej chyba
    > dewaluacji lokalnej waluty (niekoniecznie funta cypryjskiego) mogłoby być

    Na poważnie co najwyżej straszono.
    Gracja miała mniejsze znaczenie polityczne niż Cypr.

    > Najgorsze to, że Europa wręcz pozytywnie toleruje kradzież, którą mozna
    > zakwalifikować jako zuchwałą. Gdyby ktoś czynnie próbował jej zapobiec
    > a użyto wobec niego siły to chyba kwalifikuje się na rabunek?

    Zgadza sie. Całe to euro to wielka pomyłka.
    Należało zostać przy lokalnych walutach.

  • 20. Data: 2013-03-27 19:50:01
    Od: z...@g...com

    \>
    > Czym wiec sie przejmowac?

    niczym - oprócz tego, że nagle usługi dotąd dotowane drożeją, emerytury są
    symboliczne, słuzba zdrowia nie działa ... coś mi to przypomina zieloną wyspę..