  • 11. Data: 2002-06-02 11:59:05
    Temat: Re: Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org> wrote in message
    news:adcljr$2i4$1@news.tpi.pl...
    > Tak, ale dostarczenie emailem nie jest rozwnoznaczne z dostarczeniem do
    > urzedu (list polecony etc.)
    Potwierdzenie przyjęcia dokumentu o okreslonym skrócie z datą i podpisem
    cyfrowym urzędu (nawet składanym przez automat) jest o wiele "silniejsze"
    niz dowód nadania koperty (może być pusta) wydany przez urzad pocztowy.

    Vizvary

  • 12. Data: 2002-06-02 12:15:17
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    Użytkownik "Vizvary II Istvan" napisał:
    > Potwierdzenie przyjęcia dokumentu o okreslonym skrócie z datą i podpisem
    > cyfrowym urzędu (nawet składanym przez automat) jest o wiele "silniejsze"
    > niz dowód nadania koperty (może być pusta) wydany przez urzad pocztowy.

    Ale mówimy o rzeczywistości w polskich urzędach. Wysyłasz emailem taki
    akuratnie podpisany cyfrowo dokument. Po jakimś czasie zakładasz sprawę w
    NSA przeciw urzędowi. Co pokażesz sędziemu jako dowód złożenia tego
    dokumentu?

    Bogdan

  • 13. Data: 2002-06-02 13:20:49
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it> wrote in message

> [...]
    > akuratnie podpisany cyfrowo dokument. Po jakimś czasie zakładasz sprawę w
    > NSA przeciw urzędowi. Co pokażesz sędziemu jako dowód złożenia tego

    Jesli wysyłasz emalię i urzad Ci potwierdzi, a oba dokumenty będą podpisane
    cyfrowo, ze znacznikiem czasu, to sąd nie bedzie miał żadnych trudności ani
    z przeczytaniem ani z weryfikacja owych dokumentów. Juz dziś by nie miał,
    ale musiałby ekspertów zatrudnic.
    Rzeczywistośc zaś jest taka, ze jedynym urzędem przygotowanym dziś na
    obsługe podpisanych dokumentów jest ZUS.

    Vizvary

  • 14. Data: 2002-06-02 13:45:20
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > Rzeczywistośc zaś jest taka, ze jedynym urzędem przygotowanym dziś na
    > obsługe podpisanych dokumentów jest ZUS.

    Nie do konca :-)

    M.

  • 15. Data: 2002-06-02 14:01:27
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

> [...]
    ani
    > z przeczytaniem ani z weryfikacja owych dokumentów. Juz dziś by nie miał,

    Urząd nic nie potwierdzi, jeżeli go nie zmusić. Po prostu ignoruje
    nadchodzące maile. Dlatego w urzędach zawsze domagam się stempla na kopii
    (papierowej rzecz jasna), jeżeli zostawiam jakieś pismo.
    Bez urazy, ale podpis elektroniczny w administracji państwowej i
    samorządowej uważam w dającej się przewidzieć kilkuletniej perspektywie za
    mrzonki.

    Bogdan

  • 16. Data: 2002-06-02 14:44:33
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > nadchodzące maile. Dlatego w urzędach zawsze domagam się stempla na kopii
    > (papierowej rzecz jasna), jeżeli zostawiam jakieś pismo.

    Nie widzę przeszkód, by w przypadku poczty elektronicznej robił to automat.
    Dokładniej nie widze innej mozliwości.
    Vizvary

  • 17. Data: 2002-06-02 15:01:31
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    > Nie widzę przeszkód, by w przypadku poczty elektronicznej robił to
    automat.
    > Dokładniej nie widze innej mozliwości.

    Ale ty piszesz o teoretycznie możliwej organizacji pracy hipotetycznego
    urzędu, a ja o tym jak pracuje znany mi Urząd Miasta czy Urząd Skarbowy.

  • 18. Data: 2002-06-02 18:23:02
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    > automat.
    >
    > Ale ty piszesz o teoretycznie możliwej organizacji pracy hipotetycznego
    > urzędu, a ja o tym jak pracuje znany mi Urząd Miasta czy Urząd Skarbowy.

    To zwróc uwagę na swoje pytania, bo ty na posługując się przykładami z życia
    codziennego petenta (znam dobrze) kwestionowałesz metody jako takie.
    Najpierw kwestionowałesz mozliwości weryfikacji przez sądów dokumentów
    elektronicznych. Z tym akurat nie ma problemów.
    Nastepnie wątpiłes w mozliwość realizacji niezaprzeczalnej korespondencji
    przez Internet jako takiej. Też bez powodu.
    W tym, że dziś zaden Urząd Skarbowy czy Urząd Miasta nie jest w stanie na
    tym poziomie skorzystać z mozliwości, to jest oczywista prawda.

    Vizvary

  • 19. Data: 2002-06-02 18:35:46
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

> [...]
    > Nastepnie wątpiłes w mozliwość realizacji niezaprzeczalnej korespondencji
    > przez Internet jako takiej. Też bez powodu.

    Nie było moim zamiarem kwestionowanie technicznej możliwości żadnego z
    powyższych. Wątpię jedynie w ich użyteczność w naszych realiach, w ciągu
    najbliższych lat.

    > W tym, że dziś zaden Urząd Skarbowy czy Urząd Miasta nie jest w stanie na
    > tym poziomie skorzystać z mozliwości, to jest oczywista prawda.

    I tutaj się zgadzamy.

  • 20. Data: 2002-06-02 18:40:32
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    > Nie do konca :-)

    Pewnie, że nie do końca.
    Ale kilka ciekawych wniosków i tak mozna wyciagnąć.
    Pierwsza rzecz to jest fakt, że przy komputeryzacji tego typu organizacji
    waskim gardłem jest przetwarzanie papierowych dokumentów. Przesyłanie droga
    elektroniczną może być wyjściem.
    Druga rzecz to fakt, że powierzenie jednej firmie przygotowanie aplikacji
    jest dosyć mało praktyczne.

    Chociaż i tak lepiej niz projekt wegierskiego ministerstwa finansów.
    Wegrzy twierdza ze program przygotowalo samo ministerstwo. Wedlug mnie pisal
    sam Minister wieczorami. Oczywyscie nawet śladu niezaprzeczalności nie widac
    czy też podpisu cyfrowego. Anglicy podobnie : 80.000 podatników przesyła
    zeznania- autoryzacja na hasło. Bodajże każdy mial takie same hasło :-))) co
    jest duuuuuuzym błedem). Albo Holendrzy - autoryzacja za pomoca Outlook
    Express'u.
    Na tym tle projekt polskiego MF jak taka gwazda na niebie - po prostu
    wyciagnięto wnioski z doświadczen nabytych przy (udanym czy nieudanym -
    wszystko jedno) projekcie ZUS.

    Vizvary