  • 171. Data: 2009-03-24 22:08:04
    Temat: Re: Bank mówi doplac
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:gqbk0v$ahb$1@news3.onet...
> [...]
    > od wojny, poprzez komunizm gomułkowsko-bierutowski aż po gierkowską bidę z
    > nędzą. Tyle, że nie o to chodzi. Poziom życia w tych czasach był niski,
    > ale generalnie szło się do przodu. Po grudach, bo po grudach, ale tak czy
    > owak - nie zmienialiśmy się powoli w Bangladesz. W najgorszym przypadku
    > tkwiliśmy w miejscu. Teraz - nie wiadomo, co nas czeka i jakie będą
    > konsekwencje. To prawda, że stopa życiowa Polaków jest lepsza, niż kiedyś.
    > Ale niepokojące jest to, że istnieje spore ryzyko, iż będzie drastyczne
    > spadać. I nie wiemy, w którym miejscu się zatrzyma.

    Czyli jednak mimo wszystko w tym kryzysie jest lepiej niż kiedyś nawet kiedy
    niby kryzysu nie było?

    > Mowa była o kryzysach globalnych, a nie lokalnych.

    No to już wymieniłem. Do tego możemy jeszcze wrzucić epidemie a także skutki
    uderzeń meteorytu, zlodowaceń i ociepleń.

    > Jeśli chodzi o ścisłość, to obie wojny były skutkiem lub przyczyną
    > kryzysu, a nie samym kryzysem.
    > Mnie chodziło o kryzys gospodarczy, finansowy, a nie kryzys jako synonim
    > tragedii ludzkości.

    Przypuszczam, że jak już znajdę jakiś idealny kryzys, to też nie spełni
    Twoich wysoce wyśrubowanych kryteriów.

    > Skoro nas nie dotknęło a i świat nie oberwał za mocno, to na jakiej
    > podstawie twierdzisz, że były większe od obecnego?

    Bo ten jest na razie malutki. I lepiej mi się żyje niż za poprzednich.

    > Kwestia postrzegania. Wprawdzie wówczas byłem jedynie szczylem, ale nie
    > przypominam sobie jakichś drastycznych sytuacji.

    Bo byłeś szczylem.

    > Rano pisałeś coś innego, więc przemyśl to jeszcze ;-)
    > "Wiemy, że bardzo prawdopodobne, że będzie gorszy*"

    Mam szczerą nadzieję, że będzie. Martwi mnie nieco, że już się kończy.
    :-(

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 172. Data: 2009-03-24 22:08:10
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Baloo pisze:
> [...]
    > było jeszcze w zeszłym roku. Teraz trzeba niemal żebrać o robotę, bo
    > każda firma ciuła grosz do grosza i boi się go wydać. Czujesz różnicę?
    > Co mi po otwartych granicach, możliwości wyjazdu na zmywak, trochę
    > mniejszym bezrobociu, funduszach, jeśli każdego dnia siada przemysł,
    > handel, jeśli zawieszona jest akcja kredytowania przedsiębiorstw, a ich
    > płynność finansowa woła o pomstę do nieba i każdy gryzie paluchy, co
    > będzie dalej. Jeśli mam być szczery, to wolałbym ten "kryzys" sprzed
    > kilku lat. Wtedy w najgorszym przypadku wszystko stało. Dziś się obsuwa.

    Ja pamiętam jak kiedyś szukałem pracy i było po 50-100 osób na jedno
    miejsce. Teraz pomimo "kryzysu" takich cyrków nie ma.

    Przechadzając się po mieście kryzysu nie widać : w sklepach ludzi pełno,
    banki ciągle atakują jakimiś kredytami gotówkowymi na oświadczenie, w
    knajpach tłumy i czasem ciężko o miejsce, nawet w sklepie spożywczym
    ludzie kupują tak jak wcześniej pełne koszyki. Nie zauważyłem aby
    ktokolwiek z powodu kryzysu zamienił samochód na komunikację miejską,
    ludzie nadal zmieniają pracę na lepszą itp. itd. Zmiany zachodzą
    aktualnie głównie w świadomości i psychice ludzi : boją się wydać
    pieniądze, bo przecież "kryzys" i w ten właśnie sposób kryzys sam się
    napędza.

    > Zgadza się, ale to zupełnie coś innego, niż to, co dzieje się teraz.

    Dla znaczącej części społeczeństwa nie da się już spaść niżej. Jeśli
    kogoś stać na to aby ledwo dożyc "do pierwszego" to na skutek kryzysu
    niewiele mu się pogorszy.

    > Problem w tym, że ten nasz rodzimy kryzys nie zatrzymał się na stałym
    > poziomie.
    > Masz wątpliwości, że na skutek zmian na świecie i u nas będzie gorzej,
    > niż to, co opisałeś wyżej? Bo ja nie.

    Może i będzie gorzej ale tak czy inaczej będzie lepiej niż kiedyś. Być
    może nie dla wszystkich (niektórzy stracą sporo) ale dla statystycznego
    Polaka owszem.

    --
    Mithos

  • 173. Data: 2009-03-24 22:10:16
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Jacek Osiecki pisze:
    > Jasne, nikt nie musi mieszkać pod dachem, wystarczy że kupi przyczepę...

    Nie trzeba kupować mieszkania, na które kogoś nie stać. Można mieszkać
    dalej od centrum albo kupić tańsze mieszkanie.

    > Ale tu ewentualna utrata wszystkiego czym dysponują wynika nie z ich złej
    > decyzji, ale z decyzji banku który postanawia w imię widzimisię wypowiedzieć
    > umowę kredytu.

    Żaden bank nic nie wypowiedział w imię "widzimisię".

    > Jakoś przy pierdułkach typu codzienne zakupy chroni się konsumenta,
    > natomiast przy dużo poważniejszym zakupie nieruchomości gdzie występuje
    > drastyczna dysproporcja sił - już nie...

    Też się chroni ale w inny sposób.

    --
    Mithos

  • 174. Data: 2009-03-24 22:11:27
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Tak, wiemy już, będziesz żerował na nieszczęściu innych.
    > Pamiętaj jednak, że ten się śmieje, kto się śmieje ostatni :)

    To też, ale przede wszystkim zamierzam wykorzystać przeceny i trochę
    odpocząć gdzieś pod palmami.

    > Jak się skończy. Na razie tego nie wiesz nawet Ty proroku.

    Jak się nie skończy, to tym lepiej. Naprawdę najbardziej mnie martwi, że to
    już miałoby być wszystko.

    > Dobrze się czujesz? Bo nadzieja na czyjeś samobójstwa (jeśli dobrze Cię
    > zrozumiałem) sugeruje problemy z psychiką i to dość zaawansowane.

    To nie nadzieja, ale przewidywanie naturalnej kolei rzeczy.

    > A teraz jest i chleb i pralki i nawet mieszkania i samochody, tylko nie ma
    > (albo nie będzie) KOMU i ZA CO kupować. Faktycznie śmieszne :> Aż trudno
    > uwierzyć, że jesteś z pokolenia PRL'u a sadzisz takie głupoty.

    Nie znam nikogo, kto nie ma pralki, mieszkania. Prawie wszyscy mają
    samochody. Niektórzy kilka. Jak ktoś nie ma za co kupować, to jest leń albo
    nieudacznik. Normalni, zarabiający pół średniej krajowej mają standard życia
    wyższy niż kiedyś.

  • 175. Data: 2009-03-24 22:14:58
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Dla banku to jednostkowa strata ginąca w statystykach, dla klienta -
    > koniec
    > życia. Ot taka "drobna" dysproporcja - już sam ten powód powinien sprawić
    > żeby wszelkie wątpliwości były rozstrzygane na korzyść konsumenta.

    O czym Ty opowiadasz? Jest tylko bankrutem, dostaje mieszkanie zastępcze,
    które (w moich okolicach) jest lepsze od niejednego "normalnego" i żyje
    sobie spokojnie i skromnie dalej.
    Jak ktoś ma słabą psychikę i z sobą kończy, to powinien szukać porady.

    > Czyli miałeś po prostu fuksa, bo równie dobrze bank mógł stwierdzić że źle
    > się odżywiasz więc możesz wcześniej wykitować - i w związku z tym
    > wypowiedzieć
    > umowę a Ciebie wysłać do kartonowego domku na ulicy. A to znaczy że po
    > prostu prawo pozwalające na formułowanie takich jest złe.

    No pewnie że mógł mi zabrać zabezpieczenie. I w takim przypadku je sprzedać
    i dać mi resztę pieniędzy ze sprzedaży. W sytuacji początkowej spłaty
    musiałbym dopłacić co najwyżej kilkumiesięczny zarobek. To naprawdę pryszcz.

    Ja się nie pakowałem w kredyt 50 letni, bo to jest dobre dla idiotów!

  • 176. Data: 2009-03-24 22:17:05
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 23:10:16 +0100, Mithos napisał(a):
    > Nie trzeba kupować mieszkania, na które kogoś nie stać. Można mieszkać
    > dalej od centrum albo kupić tańsze mieszkanie.

    No i co z tego że mieszkanie nie będzie kosztowało 600tys. tylko 300tys PLN?
    Wtedy wszyscy już sobie je kupią za gotówkę? Niestety, nie ma fizycznej
    możliwości by normalny człowiek kupił mieszkanie inaczej niż na kredyt. Oraz
    nie ma szans, by wypowiedzenie umowy kredytowej nie doprowadziło takiego
    człowieka do natychmiastowej ruiny.

    > Żaden bank nic nie wypowiedział w imię "widzimisię".

    Jeśli bank wypowiada umowę mimo że raty są spłacane zgodnie z harmonogramem
    - to robi to w imię "widzimisię".

    Nie chroni się.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 177. Data: 2009-03-24 22:18:09
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Mithos" <f...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Statystyczny Polak zarabia 3k brutto miesięcznie, mieszka w bloku z płyty
    > i posiada 10 letnie auto. Co tu może niby spaść ? Wysiedlą ludzi do
    > baraków, zabiorą im stare graty ?

    Być może stracą pracę. Od tego się zacznie. W najlepszym przypadku w
    zależności od wieku znajdą nową, gorzej płatną albo przejdą na pożal się
    Boże wcześniejszą emeryturę. Zmuszeni zostaną do pozbycia się auta, bo nie
    starczy im na ubezpieczenie. Będą mieszkać w trzy pokolenia w tym
    rozwalającym się bloku z płyty.
    Wystarczy? Czy może nadal uważasz, że nikomu ta stopa się nie obniży, bo
    nie może być już gorzej niż teraz.

    > Czym jest obecny kryzys wobec tego co było wtedy ? Z perspektywy PL
    > niczym wielkim.

    Ech, rozbrajają mnie takie porównania. I powiem szczerze, że nie mam siły
    na polemikę z kimś, kto nie rozumie pewnych zależności. W zeszłym roku
    męczyło mnie tłumaczenie ludziom, że NAPRAWDĘ kryzys na rynku hipotecznym w
    USA ma przełożenie na sytuację w Polsce. Dziś już nie daję rady. Może lada
    dzień, tydzień, miesiąc odczujesz to, o czym piszę, na własnej skórze. Nie
    życzę Ci tego rzecz jasna, a wręcz przeciwnie. Życzyłbym sobie, by nikt z
    nas tego nie odczuł.

  • 178. Data: 2009-03-24 22:19:35
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Jasne, nikt nie musi mieszkać pod dachem, wystarczy że kupi przyczepę...

    Przeszkadza Ci to?

    > Ale tu ewentualna utrata wszystkiego czym dysponują wynika nie z ich złej
    > decyzji, ale z decyzji banku który postanawia w imię widzimisię
    > wypowiedzieć
    > umowę kredytu.

    Z ich decyzji o wzięciu kredytu na takich warunkach, które dają bankowi
    możliwość wypowiedzenia w imię widzimisię.

    > Jakoś przy pierdułkach typu codzienne zakupy chroni się konsumenta,
    > natomiast przy dużo poważniejszym zakupie nieruchomości gdzie występuje
    > drastyczna dysproporcja sił - już nie...

    No ale przecież ludzie wiedząc to brali. W czym problem? Przecież mogli
    sobie kupować codzienne zakupy, a nie domy.

  • 179. Data: 2009-03-24 22:21:04
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Mithos" <f...@a...pl> napisał

    > Problem w tym, że ludzie nakupowali mieszkań na kredyty, na które ich nie
    > było stać.

    No dobrze, tylko jaki to ma związek z tym, co napisałem?

  • 180. Data: 2009-03-24 22:21:30
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 24 Mar 2009 22:23:32 +0100, Jan Werbiński napisał(a):
    > Użytkownik "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Jak ktoś bierze kredyt na zakup maszynki do golenia, to np ja bym takiej
    > osobie pieniędzy nie pożyczył. Dziwię się, że banki są takie dobroduszne.

    A gdzie ja pisałem o braniu kredytu na maszynkę do golenia? Chodzi mi o
    ustawę chroniącą konsumentów - wymuszona dwuletnia "gwarancja" na
    sprzedawane produkty, prawo do zwrotu towaru zakupionego wysyłkowo do 10
    dni... Takie pierdułki są zabezpieczone, a dziura wielka jak Rów Mariański -
    czyli możliwość wypowiedzenia bez powodu umowy przez bank - tak.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944