  • 1. Data: 2007-04-03 05:49:49
    Temat: 12 lat w BIK-u
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Od 1 kwietnia banki mogą przechowywać dane o kliencie przez 12 lat. Klienci,
    którym bank odmówi kredytu, nadal nie dowiedzą się, dlaczego ich wniosek
    został odrzucony.

    wiecej
    http://biznes.onet.pl/5,1402710,prasa.html

    MK

  • 2. Data: 2007-04-03 07:32:01
    Temat: Re: 12 lat w BIK-u
    Od: "Robert Sierant" <b...@p...pl>

> [...]
    > Klienci,
    > którym bank odmówi kredytu, nadal nie dowiedzą się, dlaczego ich wniosek

    indywidualni się nie dowiedzą, ale prowadzący dz. gosp. już TAK ;-)

    a czytałeś w jakim celu mogą te dane przechowywać? >5 lat wyłączenie
    statystycznym

    pozdr.
    RobertS

  • 3. Data: 2007-04-03 07:40:56
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 03 Apr 2007 09:32:01 +0200,
    osoba podpisana: Robert Sierant <b...@p...pl>
    napisała:
    [...]
    > indywidualni się nie dowiedzą, ale prowadzący dz. gosp. już TAK ;-)
    Możesz rozjaśnić?
    KJ

  • 4. Data: 2007-04-03 08:17:28
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Możesz rozjaśnić?
    > KJ

    art. 70 PB
    5. Na wniosek ubiegającego się o kredyt przedsiębiorcy, bank przekazuje, w
    formie pisemnej, wyjaśnienie dotyczące dokonanej przez siebie oceny
    zdolności kredytowej. Opłata za sporządzenie takiego wyjaśnienia powinna
    być odpowiednia do wysokości kredytu.
    6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy ubiegającego
    się o pożyczkę pieniężną.

    nowelizacja obowiązuje od 1 kwietnia 2007 r. ;-)

  • 5. Data: 2007-04-03 08:27:58
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 03 Apr 2007 10:17:28 +0200,
    osoba podpisana: RobertS <b...@p...pl>
    napisała:

> [...]
    > formie pisemnej, wyjaśnienie dotyczące dokonanej przez siebie oceny
    > zdolności kredytowej. Opłata za sporządzenie takiego wyjaśnienia powinna

    1. Dlaczego wyłączono osoby fizyczne ?
    2. Co to znaczy "odpowiednia do wysokości kredytu" ? Znaczy bank może
    sobie policzyć, kwotę stanowiącą 95% wysokości kredyt i będzie ok ?

    KJ

  • 6. Data: 2007-04-03 08:46:33
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > 1. Dlaczego wyłączono osoby fizyczne ?
    podejrzewam, ze zapytań byłoby zbyt wiele i dlatego na razie tylko podmioty,
    ale liczę, że fizyczni też zostaną objęci tą regulacją

    > 2. Co to znaczy "odpowiednia do wysokości kredytu" ? Znaczy bank może
    > sobie policzyć, kwotę stanowiącą 95% wysokości kredyt i będzie ok ?
    nie, pewnie będzie to jakoś procentowo określone żeby ten co ubiegał się o
    10 000 zł nie musiał zapłacić tyle samo co ten, który wnioskował o 1 mln.

    pozdr.
    RobertS

  • 7. Data: 2007-04-04 09:10:08
    Od: s...@g...com

    On 3 Apr, 10:46, "RobertS" <b...@p...pl> wrote:

    > podejrzewam, ze zapytań byłoby zbyt wiele i dlatego na razie tylko podmioty,
    > ale liczę, że fizyczni też zostaną objęci tą regulacją
    Powiem inaczej: wlaczono przedsiebiorcow, poniewaz wymog ten
    wprowadzila dyrektywa UE. Natomiast nie licz na to, ze jako
    przedsiebiorca czegos sie od banku dowiesz- pr. bankowe wymaga, by
    bank zapewnil nalezyta ocene zdolnosci kredytowej. Nie moze wiec
    upubliczniac sposobu wyliczania/oceny zdolnosci kredytowej. Jak sie
    zapytasz, czemu nie otrzymales zdolnosci, bank Ci odpowie, ze miales
    za male przychody w stos do wymaganych, nie spelniles jednego z
    warunkow wymaganych do posiadania zdolnosci (bez nazywania go wprost),
    zdobyles za malo pkt w systemie oceniajacym.
    Ten przepis pozostanie sztuka dla sztuki - nie sposob pogodzic
    sprzecznosci interesu - klienta, ktory chcialby wpisac takie dane, by
    otrzymac kredyt i banku, ktory chroni swoj know-how w zakresie oceny
    zdolnosci i jest do efektywnej oceny zobligowany prawnie.

    > nie, pewnie będzie to jakoś procentowo określone żeby ten co ubiegał się o
    > 10 000 zł nie musiał zapłacić tyle samo co ten, który wnioskował o 1 mln.
    > zł
    Ustawodawca liczy na rozsadek stron, jednoczesnie zabezpieczajac banki
    przed zalewem zapytan (za odpowiedz musisz cos zaplacic).

    Pzdr

  • 8. Data: 2007-04-04 11:02:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    s...@g...com writes:

> [...]
    > bank zapewnil nalezyta ocene zdolnosci kredytowej. Nie moze wiec
    > upubliczniac sposobu wyliczania/oceny zdolnosci kredytowej.

    Taaak, jasne. Tyle ze o ile moge uwierzyc, ze sposob oceny zdolnosci
    kredytowej jest wielka tajemnica dla Kowalskiego, o tyle nie mozna
    tego powiedziec o przedsiebiorcach. Przepis ten moze rzeczywiscie
    nie bedzie bardzo przydatny, bo i bez niego banki potrafia wspolnie
    z przedsiebiorca analizowac sprawy kredytow, a nawet (dziwne, nie?)
    potrafia ustalic w jakis sposob usunac ew. przeszkody, braki
    zdolnosci i inne takie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2007-04-04 11:43:27
    Od: s...@g...com

    On 4 Apr, 13:02, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > z przedsiebiorca analizowac sprawy kredytow, a nawet (dziwne, nie?)
    > potrafia ustalic w jakis sposob usunac ew. przeszkody, braki

    Zalezy jakiego przeds masz na mysli - wiekszy - zgoda, ale osoba
    prowadzaca dzial gosp lub malutka spoleczka juz niewiele roznia sie od
    osoby fizycznej - zrodla przychodow z dzial przenikaja sie z
    prywatnymi, nie wspominajac juz o osobach majacych dzialalnosc, bo tak
    kazal im pracodawca. Oczywiscie poslowie wyrzucili propozycje
    ujednolicenia definicji przedsieb z pr bank z definicja w ust o
    swobodzie dz gosp i definicji w pr bank w ogole nie ma. Czyli
    praktycznie wszystko, co nie jest osoba fizyczna moze byc
    przedsiebiorca...

  • 10. Data: 2007-04-04 12:04:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    s...@g...com writes:

    > Zalezy jakiego przeds masz na mysli - wiekszy - zgoda, ale osoba
    > prowadzaca dzial gosp lub malutka spoleczka juz niewiele roznia sie od
    > osoby fizycznej

    Eee tam. Jesli potrzebujesz kredytu nie dla firmy, a dla siebie,
    to inna sprawa, ale to nie jest wtedy kredyt dla przedsiebiorcy
    (i banki patrza na to zupelnie inaczej).

    > - zrodla przychodow z dzial przenikaja sie z
    > prywatnymi, nie wspominajac juz o osobach majacych dzialalnosc, bo tak
    > kazal im pracodawca.

    Wspomniales akurat. Aczkolwiek nie wiem czy powod prowadzenia
    dzialalnosci ma jakies znaczenie dla banku.

    > Czyli
    > praktycznie wszystko, co nie jest osoba fizyczna moze byc
    > przedsiebiorca...

    Przeciez przedsiebiorca moze byc takze osoba fizyczna.
    --
    Krzysztof Halasa