  • 51. Data: 2020-06-03 13:51:59
    Temat: Re: Przy jakich kumulacjach oplaca sie grac?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-03 o 07:35, Liwiusz pisze:

    > Nie pomylił się on, tylko ty, bo te 1:4 tysiące to nie jest
    > prawdopodobieństwo wygrania w jednym losowaniu, tylko w ciągu całego życia.

    Co niewiele by zmieniło,
    jedynie załozenie grania stałym zakładem
    spowodowało by jakiś wzrost prawdpodobieństwa,
    ale też nie sądzę, żeby to było 1/4tys

  • 52. Data: 2020-06-03 13:55:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-06-03 o 13:49, cef pisze:
> [...]
    trada.pl...

    > A to tego faktycznie nie uwzględniłem,
    > myślałem, że ot tak sobie nadaje losowo
    > przez 40 lat.

    Akurat nie ma znaczenia, czy zakład jest zawsze ten sam, czy losowy.
    Ważne, że przez całe życie.

    --
    Liwiusz

  • 53. Data: 2020-06-03 13:56:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-06-03 o 13:51, cef pisze:

    > Co niewiele by zmieniło,
    > jedynie załozenie grania stałym zakładem
    > spowodowało by jakiś wzrost prawdpodobieństwa,
    > ale też nie sądzę, żeby to było 1/4tys

    Założenie grania stałym zakładem nic nie zmienia. Prawdopodobieństwo
    trafienia 6 przez całe życie jest takie same, bez względu na to, czy
    zawsze typujemy te same liczby, czy na chybił-trafił.

    --
    Liwiusz

  • 54. Data: 2020-06-03 14:03:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Co niewiele by zmieniło,
    >jedynie załozenie grania stałym zakładem
    >spowodowało by jakiś wzrost prawdpodobieństwa,
    >ale też nie sądzę, żeby to było 1/4tys

    nie o to chodzi - szansa wygrania choc raz jak zlozysz dwa zaklady
    jest wieksza niz w jednym zakladzie.
    No chyba ze to zaklady na identyczne liczby w jednym losowaniu.

    I przy tak malych liczbach jest to w miare liniowe, tzn jesli w jednym
    zakladzie jest 1:14 mln szanzy,
    to w tysiacu zakladow mamy ok 1:14 tys.
    I to niezaleznie, czy kupisz 1000 kuponow z roznymi liczbami na jedno
    losowanie,
    czy na 1000 kolejnych - i czy wtedy beda na rozne liczby, czy zawsze
    na takie same.

    Dopiero przy wyzszych liczbach przestaje byc tak dobrze - i nawet 14
    mln zakladow nie gwarantuje glownej wygranej.

    No chyba, ze to beda zaklady na wszyskie kombinacje w jednym
    losowaniu.

    J.

  • 55. Data: 2020-06-03 14:23:30
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-03 o 13:56, Liwiusz pisze:

    > Założenie grania stałym zakładem nic nie zmienia. Prawdopodobieństwo
    > trafienia 6 przez całe życie jest takie same, bez względu na to, czy
    > zawsze typujemy te same liczby, czy na chybił-trafił.

    Z tym akurat bym się zgodził, ale chętnie przeczytam uzasadnienie,
    dlaczego miało by wynosić 1/4tys traktowane jako ciąg zdarzeń.

  • 56. Data: 2020-06-03 14:44:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-06-03 o 14:23, cef pisze:

    > Z tym akurat bym się zgodził, ale chętnie przeczytam uzasadnienie,
    > dlaczego miało by wynosić 1/4tys traktowane jako ciąg zdarzeń.

    Nie wiem, czy wynosi akurat 1/4 tys., nie liczyłem tego. Na razie
    dyskusja jest taka, że grając całe życie po jednym zakładzie,
    prawdopodobieństwo tego, że w ciągu życia wygramy 6 wynosi właśnie
    1/kilku tysięcy, a nie 1/14 milionów, jak przy jedynym kuponie w życiu.

    Z tym chyba nie chcesz polemizować?

    --
    Liwiusz

  • 57. Data: 2020-06-03 14:51:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Akurat nie ma znaczenia, czy zakład jest zawsze ten sam, czy losowy.
    >Ważne, że przez całe życie.

    Ma znaczenie, bo jakby latwiej sad uwierzy, ze jesli ktos od wielu lat
    obstawia te same liczby, to pewnie i tym razem obstawil, szczegolnie
    ze Lotto potwierdza, ze taki zaklad byl, i po wygrana nikt sie nie
    zglosil.
    Niz gdyby przyszedl i powiedzial "a ja tu zawsze w kazda sobote na
    chybil trafil gram, i to na pewno ja wygralem, tylko numerow nie
    pamietam" :-)

    J.

  • 58. Data: 2020-06-03 15:22:05
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 03.06.2020 o 14:44, Liwiusz pisze:

> [...]
    > prawdopodobieństwo tego, że w ciągu życia wygramy 6 wynosi właśnie
    > 1/kilku tysięcy, a nie 1/14 milionów, jak przy jedynym kuponie w życiu.

    Prawdopodobieństwo trafienia w jednym losowaniu jest
    p = 1/13 983 816 = 0,0000000715112384...

    Prawdopodobieństwo nietrafienia w jednym losowaniu jest

    n = 1-p = 0,9999999284887615....

    Przez 50 lat jest 5000 losowań. Prawdopodobieństwo nietrafienia za
    każdym razem to
    n*n*n*n... (5000 razy), czyli
    n do potęgi 5000

    N = n^5000 = 0,9996425...

    Zatem prawdopodobieństwo trafienia choć raz wynosi:
    P = 1-N = 0,000357492... = 1/2797

    Czyli nawet lepiej niż 1/4000, pewnie ktoś brał mniej losowań do rachunku.

    MJ

  • 59. Data: 2020-06-03 15:28:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 14:44:49 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]
    > prawdopodobieństwo tego, że w ciągu życia wygramy 6 wynosi właśnie
    > 1/kilku tysięcy, a nie 1/14 milionów, jak przy jedynym kuponie w życiu.

    Polemizować na pewno nie da się z tym, że (niech będzie, że w ciągu życia obstawi się
    N zakładów, obstawiając jeden zakład w każdym losowaniu) obstawiając N różnych
    zakładów w jednym losowaniu prawdopodobieństwo wygranej 6 zwiększy się N razy.

    Ale na podstawie jakiego twierdzenia uważasz, że N zakładów w N losowaniach w taki
    sam sposób zwiększa szanse wygranej?
    "Josek, daj mi szansę, wypełnij kupon!"?
    Hmm, niby jak codziennie przechodzisz na czerwonym na pasach pod domem, to większa
    szansa, że w końcu ktoś Cię potrąci niż jak raz przebiegniesz?
    Tutaj to akurat pod domem, więc może i większa, ale niekoniecznie N razy większa, bo
    to nie są zdarzenia niezależne i ci, a przynajmniej część tych, którzy tamtędy
    jeżdżą, załapią, że jakiś kretyn tu na czerwonym biega i będą ostrożniej jechać.

  • 60. Data: 2020-06-03 15:52:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Ale na podstawie jakiego twierdzenia uważasz, że N zakładów w N losowaniach w taki

    Powyżej kolega Michał Jankowski już ładnie wyliczył.

    > "Josek, daj mi szansę, wypełnij kupon!"?
    > Hmm, niby jak codziennie przechodzisz na czerwonym na pasach pod domem, to większa
    szansa, że w końcu ktoś Cię potrąci niż jak raz przebiegniesz?

    Nie. Ale jak codziennie przechodzisz na czerwonym przed domem, to
    większa szansa, że zginiesz, niżbyś na tym czerwonym miał przejść raz w
    życiu.

> [...]
    jeżdżą, załapią, że jakiś kretyn tu na czerwonym biega i będą ostrożniej jechać.

    Mam wrażenie, że dyskutuję z osobami bez krzty intuicji matematycznej, o
    wiedzy już nie wspominając...

    --
    Liwiusz