  • 1. Data: 2023-01-24 22:10:37
    Temat: Przelew krajowy czy zagraniczny
    Od: Kazik Kaz <k...@p...onet.pl>

    Dzień dobry,

    Czy różni się przelew w USD krajowy od zagranicznego?

    Mam konto w Millennium i chciałbym przelać kilka USD na konto w
    CitiBanku (Handlowy).

    W Millennium mam do wyboru walutowy przelew krajowy lub zagraniczny.

    W opisach przelewów walutowych są informacje, że przelew w walucie innej
    niż Euro do gdzieś tam błąka się po bankach zagranicznych i z tego
    wynikają jakieś (zazwyczaj) wyższe prowizje. Trafiają się też po drodze
    jeszcze jakieś przewalutowania...

    Skąd mam wiedzieć, czy City jest zagraniczny czy krajowy, tak samo jak
    Millenium - czy krajowy, czy zagraniczny - bo właściciele to przecież
    Portugalczycy. A Citi to pewnie Rotenschwanz, Schlangbaumem i synowie z
    Niju Jorku z siedzibą na Bahama :)

    No i co mam wybrać? - zadaję uprzejme pytanie ekspertom od bankowości.

    Pozdrawiam,
    Kazik

  • 2. Data: 2023-01-25 10:36:37
    Temat: Re: Przelew krajowy czy zagraniczny
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Jan 2023 22:10:37 +0100, Kazik Kaz wrote:
> [...]
    > niż Euro do gdzieś tam błąka się po bankach zagranicznych i z tego
    > wynikają jakieś (zazwyczaj) wyższe prowizje. Trafiają się też po drodze

    Jesli chodzi o euro, to Unia wymogla na bankach unijnych dokonywanie
    przelewow za niewielką opłatą.

    To sie niestety nie tyczy $ i innych walut, tu nie ma powszechnego
    mechanizmu przelewu, wiec moze sie okazac, ze miedzy dwoma krajowymi
    bankami przechodzi przez zagranicę.

    A jak przelac troche $ miedzy polskimi bankami, to sam jestem ciekaw.
    Wyplacic w jednym, wplacic do drugiego? Mogą byc prowizje, ale
    umiarkowane.

    Skorzystac z jakiegos "kantoru walutowego" w roli posrednika?

    J.

  • 3. Data: 2023-01-25 12:05:50
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 24 Jan 2023 22:10:37 +0100, Kazik Kaz napisał(a):

    > Mam konto w Millennium i chciałbym przelać kilka USD na konto w
    > CitiBanku (Handlowy).

    Jak masz chwilę czasu, możesz zastanowić się nad wpłatą gotówkową.
    Z CityBankiem nie miałem okoliczności, ale w mBanku i Aliorze się da
    dokonać wpłaty USD/EUR w placówce i mimo prowizji wyjść sporo na swoje.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 4. Data: 2023-01-25 12:34:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 22:10:39 UTC+1 Kazik Kaz napisał(a):
> [...]
    > Niju Jorku z siedzibą na Bahama :)
    >
    > No i co mam wybrać? - zadaję uprzejme pytanie ekspertom od bankowości.

    Czym się różnią to nie wiem, trzeba by zapytać milka.
    Hmm, nawet nie wiem, czy gdziekolwiek indziej widziałem takie rozróżnienie
    (tzn. w milku też nie widziałem, bo nie mam kont walutowych).
    Hmm, stwierdzę, że nawet w milku nie widziałem takiego rozróżnienia,
    bo widzę tam tylko "przelew krajowy" albo "przelew zagraniczny".
    No ale nie mam tam kont walutowych więc nie wiem, czy w "przelew krajowy" da się
    wybrać
    konto dolarowe jako źródłowe - a nawet jeśli się da, to czy przelew naprawdę
    pójdzie w dolarach, a nie w złotówkach - po przewalutowaniu z dolarów na złotówki po
    marnym kursie milka!
    A potem w "polskim" banku docelowym, jeśli podasz jako docelowe konto w dolarach,
    pójdzie kolejne przewalutowanie po marnym kursie tamtego banku (czyli citka) - i w
    sumie
    dolary na koncie docelowym się pojawią, ale sporo mniej niż się spodziewasz...

    Zależy ile masz tych dolarów do przelania, bo opłata za przelew SWIFT (ten tzw.
    "zagraniczny")
    jest zwykle % od sumy, ale z górną granicą.
    Więc może lepszy ruch to rzeczywiście pójście via gotówka - nie wiem jednak, jaka
    jest opłata
    za obsługę kasową w $ w milku (ZTCP w PLN za darmo), ale citek ma wpłatomaty,
    które przyjmują dolary - i to jest za darmo.
    Pozostaje tylko problem w tym, że citek ma może 10 oddziałów w PL - a chyba nawet
    tyle nie,
    no może jak się doliczy korpo-only - i tylko w największych miastach (w 3-city akurat
    w Gdyni,
    więc może nie bardzo podłym, ale i nie zbyt wielkim mieście, a na pewno są w PL
    większe, gdzie citek oddziałów nie ma) - a te bankomaty są tylko w/przy oddziałach.

    Ja $ między bankami w PL przelewałem tylko między IKA a citkiem - było za darmo, ale
    w ramach
    "licznika" (czyli sumy $, jaką zakupiłem w IKA) - i co ciekawe, szybciej niż euro w
    SEPA - euro były
    dopiero następnego dnia, a $ już wieczorem tego samego.