  • 1. Data: 2008-03-18 16:57:41
    Temat: Problem z obliczenie % kredytu :)
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Kredyt wzięty 50 tys.
    Co miesiąc (przez 24 m-ce) spłata 800zł
    W 24 m-cu dodatkowo spłata 50 tys. sumy kredytu.

    Jak obliczyć faktyczny %? Bo nie mam pomysłu jak do tego zabrać się :)

  • 2. Data: 2008-03-18 17:46:00
    Temat: Re: Problem z obliczenie % kredytu :)
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik <r...@k...pl>
    > Kredyt wzięty 50 tys.
    > Co miesiąc (przez 24 m-ce) spłata 800zł
    > W 24 m-cu dodatkowo spłata 50 tys. sumy kredytu.

    > Jak obliczyć faktyczny %? Bo nie mam pomysłu jak do tego zabrać się :)

    Obliczylem przy zalozeniu splaty 800 po 1, 2, ...24 mies i 50 tys po 24
    mies
    wyszedlem z zalozenia, ze jak po 1, 2, 3, itd mies bedzie sie dodawac po
    800
    na r-k oszczednosciowy (z kapitalizacja miesieczna) oszczedzanie na x%
    (w skali roku) to po 24 mies bedzie iles odsetek - arkusz XLS
    ladnie to pokaze - wystarczyt zmieniac "x"

    Z drugiej strony te x% od 50 tys. po 2 latach (z kapitalizacja po roku)
    tez da jakies odsetki

    Zmieniajac w arkuszu jedno pole ze stopa x doprowadzilem latwo do tego
    ze jedne odsetki zrownaly sie z drugimi - nastapilo to przy stopie
    21,859%

    Zasymuluj sobie to samo np. bez kapitalizacji miesiecznej
    *** blad ***

  • 3. Data: 2008-03-18 19:35:15
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    <r...@k...pl> wrote in message
    Kredyt wzięty 50 tys.
    Co miesiąc (przez 24 m-ce) spłata 800zł
    W 24 m-cu dodatkowo spłata 50 tys. sumy kredytu.

    Jak obliczyć faktyczny %? Bo nie mam pomysłu jak do tego zabrać się :)

    Poszukac wzoru na IRR, chociaz przy tej liczbie rat ciezko bedzie to
    policzyc na palcach ;).
    nominalne oprocentowanie takiego kredytu to 19,2%, RRSP 20,983%

    MK

  • 4. Data: 2008-03-18 21:33:59
    Od: Michał Asman <b...@a...com.pl>

    On 18 Mar, 17:57, "r...@k...pl" <r...@k...pl> wrote:
    > Kredyt wzięty 50 tys.
    > Co miesiąc (przez 24 m-ce) spłata 800zł
    > W 24 m-cu dodatkowo spłata 50 tys. sumy kredytu.
    >
    > Jak obliczyć faktyczny %? Bo nie mam pomysłu jak do tego zabrać się :)

    24 miesiące razy 800zł=19 200 zł (38,4%)kosztów kredytu dzielone przez
    2 lata= 9 600(19,2%)
    odpowiedz realny roczny koszt kredytu wynosi 19,2% w skali roku
    sprawdzenie
    19,20% razy 2 lata = 38,4% odsetki po 2 latach
    50 000 razy 38,4%= 19 200 (38,4%)

    Michał Asman
    www.michalasman.bblog.pl

  • 5. Data: 2008-03-18 22:31:36
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Znasz wzór na IRR, naprawdę?
    To nalezy Ci się Nobel z ekonomii ;-)
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-03-19 00:17:06
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Michał Asman"
> [...]

    >sprawdzenie
    >19,20% razy 2 lata = 38,4% odsetki po 2 latach

    czyzby to bylo takie proste na etapie wyliczania?
    nawet bez kapitalizacji rocznej?
    excel zrownowazyl mi odsetki od rat i kapitalu przy stopie 21,22%
    z kapitalizacją roczną w obu przypadkach - wg mnie to jest rzeczywista
    stopa
    ale to uproszczone obliczenie mi się podoba
    *** blad ***

  • 7. Data: 2008-03-19 01:12:12
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> napisał w wiadomości

    > ale to uproszczone obliczenie mi się podoba

    Prawdziwego uroku nabrałoby, gdyby to był kredyt 20-letni.

    marekz

  • 8. Data: 2008-03-19 06:50:11
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    " 666" <u...@w...eu> wrote in message news:frpfqk$r4f$1@news.wp.pl...
    > Znasz wzór na IRR, naprawdę?
    > To nalezy Ci się Nobel z ekonomii ;-)

    Jesli juz to chyba finansow. W Internecie znajdziesz przyklady jak obliczyc
    IRR dla 2 czy 3 kapitalizacji. Swego czasu uczyli tego na matematyce
    finansowej, wiec z Noblem to przesada.

    MK

  • 9. Data: 2008-03-19 13:53:47

    Dzięki wszystkim :). Niezależnie od dokładnego wyliczenia przybliżenie rzędu
    21% w zupełności mi odpowiada :).