  • 1. Data: 2008-12-09 10:42:01
    Temat: Porównanie dwóch ofert kont oszczędnościowych (mBank - Alior)
    Od: "Jarek Dabrowski" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    zastanawiam się czy dobrze liczę

    Emax w mBanku (oprocentowanie 6%)

    16 000 PLN po miesiącu daje
    (16000 PLN x 6% / 365 *30) - podatek Belki = 78,90PLN &#8211; 19 PLN = 63,90 PLN

    Belka liczona uwzględniając zaokrąglenia
    79 PLN x 19% = 19,01 czyli 19 PLN

    Konto z lokatą nocną w Aliorze (oprocentowanie połowy salda 11%)

    16 000 PLN po miesiącu daje (nie uwzględniając procentu od procentu)
    16000 PLN / 2 *11% / 365 * 30 = 72,32 PLN

    Belki nie ma gdyż oprocentowanie jest poniżej 2,49 PLN (kapitalizacja codzienna)

    Dobrze, czy źle?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2008-12-09 10:45:33
    Od: smE <n...@n...com>

    Dnia Tue, 9 Dec 2008 10:42:01 +0000 (UTC), Jarek Dabrowski napisał(a):

> [...]
    > 16000 PLN / 2 *11% / 365 * 30 = 72,32 PLN
    >
    > Belki nie ma gdyż oprocentowanie jest poniżej 2,49 PLN (kapitalizacja codzienna)

    Mniej więcej poprawnie. W Aliorze jest procent składany, który spowoduje
    niewielki wzrost odsetek.

  • 3. Data: 2008-12-09 11:22:28
    Od: Bungiel <d...@g...com>

    On Dec 9, 11:45 am, smE <n...@n...com> wrote:

    > Mniej więcej poprawnie. W Aliorze jest procent składany, który spowoduje
    > niewielki wzrost odsetek.

    Dokładnie, aczkolwiek przy takiej kwocie będzie to wzrost liczony w
    groszach.

  • 4. Data: 2008-12-09 12:53:23
    Od: Mariusz Tasarz <m...@g...com>

    > Belki nie ma gdyż oprocentowanie jest poniżej 2,49 PLN (kapitalizacja codzienna)

    nie sądzę, żeby nie było belki, mam overnighty w innej instytucji i
    belka jest naliczana co kilka dni, jak już zbierze się dostatecznie
    dużo odsetek, aby belka wyszła min 1 zł

    ciekawi mnie jak to jest prawnie rozwiązane, bo teoretycznie wszystkie
    banki mogłyby przejść na dzienne naliczanie odsetek i możliwość
    zakładania dowolnej liczby lokat np. >= 1000 zł

    bo np. dla takiej 9% lokaty 1000 zł, odsetki dzienne to 1000 * 9% /
    365 = 25 gr, czyli belka = 0

    pozdr
    Mariusz

  • 5. Data: 2008-12-09 16:45:41
    Od: ruf10 <r...@n...pl>

    Mariusz Tasarz pisze:

> [...]
    > zakładania dowolnej liczby lokat np. >= 1000 zł
    >
    > bo np. dla takiej 9% lokaty 1000 zł, odsetki dzienne to 1000 * 9% /

    MinFin na to też by znalazł sposób, gdyby za dużo banków wprowadziło
    lokaty antybelkowe, to wystarczy zlikwidować zaokrąglanie, a można nawet
    wprowadzić naliczanie do 4 miejsc po przecinku :-). Wtedy nawet otwarcie
    20 lokat ci nie pomoże.

    Swoją drogą, po co jest to zaokrąglanie, oprócz tego, że pozwala na
    omijanie belki? Teoretycznie globalnie nie ma chyba różnicy w wielkości
    naliczanego podatku. Bankom też się nie opłaca, bo zwiększa trochę
    złożoność obliczeniową.

  • 6. Data: 2008-12-09 18:56:41
    Od: Krzysztof Jamróz <S...@Z...pl>

    Dnia Tue, 09 Dec 2008 17:45:41 +0100, ruf10 napisał(a):

> [...]
    > omijanie belki? Teoretycznie globalnie nie ma chyba różnicy w wielkości
    > naliczanego podatku. Bankom też się nie opłaca, bo zwiększa trochę

    Chyba dlatego, że takie zaokrląglanie podstawy i podatku do pełnych złotych
    stosuje przy innych podatkach, np. podatku dochodowym.

    --
    Krzysztof Jamróz

  • 7. Data: 2008-12-10 01:10:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Jamróz <S...@Z...pl> writes:

    > Chyba dlatego, że takie zaokrląglanie podstawy i podatku do pełnych złotych
    > stosuje przy innych podatkach, np. podatku dochodowym.

    To tak jakby niezupelnie uzasadnienie czegokolwiek.
    Powiedzmy ze przy podatku dochodowym to ja wierze, ze ludzie by nie
    policzyli procentow z groszy. Ale tu raczej nie ma takich problemow?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2008-12-10 02:09:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Bungiel" 7...@l...goo
    glegroups.com

    > Mniej więcej poprawnie. W Aliorze jest procent składany, który spowoduje
    > niewielki wzrost odsetek.

    : Dokładnie, aczkolwiek przy takiej kwocie będzie to wzrost liczony w groszach.

    6%/365 -- dzienny procent przy założeniu, że rok ma 365 dni, a 2008 chyba
    ma 366, ale w bankach róznie bywa z tym rokiem

    0.06/365=0,000164383561644 <-- procent ;) dzienny
    1+(0.06/365) <-- wspólczynnik dzienny
    1,000164383561644^30-1 <-- procent miesięczny przy założeniu,
    że rok ma 365 dni a miesiąc 30 dni

    1,000164383561644^30=1,0049432794543

    1,000164383561644^365-1<-- procent roczny przy założeniu,
    że rok ma 365 dni

    1,000164383561644^365=1,06183131067794

    Innymi słowy z 6% robi się 6.1831% przy dziennym kapitalizowaniu.
    Przy miesięcznym jest niewiele mniej. :)

    ((0.06/12+1)^12-1)*100=6,16778118644996

    6.183131067794%-6,16778118644996%=0,01534988134404%

    Praktycznie nie ma różnicy. :) Natomiast pomiędzy miesięczną kapitalizacją
    i roczną jest już sporo. :) Może ktoś ma ochotę na zrobienie wykresu
    zależności zysku od okresu kapitalizowania? :)

    Banki niewiele by utraciły poprzez wprowadzenie dziennej kapitalizacji
    w miejsce miesięcznej (na tej grupie liczy się okres kapitalizacji, ale
    nie kazdy ;) liczy i wprowadzenie takiej stawiałoby bank rzekomo w gorszej
    sytuacji wobec innych banków, zanim klienci pojęliby masowo :) wartość owej
    dziennje czy nocnej kapitalizacji) natomiast dla bejs...belki różnica jest
    obromna... Nawet nie różnica, ale nieseksualny stosunek zwany ilorazem...

    Mille z jego 8.5% i dzienną kapitalizacją pozwalałby na jednej lokacie
    miesięcznej lokować nie 340 złotych, ale ponad 10 tysięcy, co stanowiłoby
    przy 10 lokatach brak ograniczeń, jako że dysponując luźną kwotą większą
    niż 100 kzł (to chyba nazywa się hektokilo) raczej należy kupić mieszkanie
    lub inną nieruchomość... :)

    2.49*365/8.5%=10692,3529411765

    Niby za 106 tysięcy nie można kupić zbyt dużego ;) mieszkania, ale mając
    tyle, warto wziąć kredyt (lub dogadać się z kimś, do kogo się ma zaufanie)
    i kupić coś, co nie traci na swej wartości zbyt wiele...

    -=-

    Skutki społeczne wprowadzenia nocnego czy dziennego kapitalizowania także
    byłyby niemałe, gdyż takie naliczanie promili ;) dałoby przedstawicielom PO
    dostatecznie silne bodźce ;) do szybszego zdjęcia nieużytecznego już bej...
    nieużytecznej już belki. :)

    -=-

    Postami tego typu (wynurzeniami tego typu) składam hołd ;) wielkiemu
    Markowi Belce za wymyślenie cudownych zaokrągleń. :) Mnie bawi takie
    zakładanie lokat, :) rozkładanie oszczędności na dziesiątki kont
    oszczędnościowych, liczenie, szukanie lepszych rozwiązań itp...

    Od zawsze uważałem, że podatki należy płacić -- nawet nauka religii potwierdza, iż
    podatki są dobrem koniecznym, choć księża (i katoliccy, i prawosławni, a u mnie te
    religie koegzystują jako równorzędne) kradną i kradli (wydawali fałszywe
    zaświadczenia
    o darowiznach, kombinowali na samochodach, które sprowadzali bez podatków, cła itp.,
    aby sprzedać je w Polsce po cenach rynkowych przed upływem wymaganego czasu) dając
    zły przykład innym/wiernym...

    Teraz uważam, że podatki należy obniżać, :) jako że tak uważa też nasz premier. :)
    Po co rządowi narażać się?... ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2008-12-10 10:36:51
    Od: Mariusz Tasarz <m...@g...com>

    On 9 Dec, 17:45, ruf10 <r...@n...pl> wrote:

> [...]
    > lokaty antybelkowe, to wystarczy zlikwidować zaokrąglanie, a można nawet
    > wprowadzić naliczanie do 4 miejsc po przecinku :-). Wtedy nawet otwarcie

    czyli nie jest to prawnie uregulowane ? a banki tylko się boją ew.
    reakcji minfina ?