  • 1. Data: 2014-06-12 02:06:19
    Temat: Podatki -- Apple, Google... Fiat...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    http://wyborcza.pl/1,134642,16138937,Koniec_niskich_
    podatkow_dla_Apple_a_.html

    2 proc. - tylko tyle podatku płaci komputerowy gigant Apple z krociowych
    zysków. Unijny komisarz ds. konkurencji wszczyna dochodzenie

    Rządy europejskich państw nie mogą tak działać, by pewne firmy płaciły
    niższe podatki, niż powinny - oznajmił wczoraj Joaquin Almunia,
    europejski komisarz ds. konkurencji.

    I ogłosił, że wszczyna dochodzenie w sprawie trzech firm, które - jak
    doniosły media - miały się dogadać z rządami państw, w których
    zarejestrowały biura, co do preferencyjnych stawek podatkowych.

    Chodzi o Starbucks Manufacturing EMEA BV w Holandii, Fiat
    Finance and Trade, luksemburską filię włoskiego koncernu
    motoryzacyjnego, oraz Apple w Irlandii.

    Największa burza rozpętała się wokół tej ostatniej.
    Apple to finansowy gigant - jego globalne przychody
    tylko w drugim kwartale tego roku sięgnęły 45,6 mld dolarów.

    W czasach, gdy nie tylko ekonomiści, ale także wielcy
    przedsiębiorcy - choćby znany inwestor giełdowy Warren
    Buffett - coraz częściej dostrzegają, że świat można
    urządzić sprawiedliwiej, podwyższając podatki, producent
    kultowych gadżetów z logo nadgryzionego jabłka chwyta
    się wszelkich sposobów, by ich nie płacić.

    Nie dość, że swoje biuro zarejestrował w Irlandii, bo tu
    korporacje płacą najniższe podatki w Europie (zaledwie 12,5 proc.),
    to jeszcze - jak ustaliła w zeszłym roku komisja amerykańskiego
    Senatu - w rzeczywistości nie zapłacił ich na wyspie więcej niż 2 proc.

    Z jednej strony umożliwił to firmie irlandzki rząd. Ten właśnie
    wątek ma badać Komisja Europejska. Jednak z drugiej - sam koncern
    mistrzowsko wykorzystuje luki prawne, by płacone podatki obniżyć
    jeszcze bardziej.

    Podobnie zresztą postępują inne międzynarodowe koncerny
    technologiczne, np. Google. Stosują na przykład mechanizm
    określany przez media mianem podwójnej kanapki irlandzko-holenderskiej.

    Polega on na tym, że dwie spółki-córki amerykańskiego
    koncernu rejestrowane są w Irlandii. Pierwsza z nich
    księguje irlandzkie przychody, druga kontroluje prawa
    własności intelektualnej koncernu. Zarząd tej drugiej
    spółki formalnie rezyduje w jednym z rajów podatkowych,
    na przykład na Bermudach, gdzie podatków nie płaci się
    wcale. Do tego dokładana jest jeszcze trzecia spółka
    zarejestrowana w Holandii. Jej istnienie pozwala
    wykorzystać preferencyjne traktowanie amerykańskiego
    kapitału przepływającego przez Antyle Holenderskie.
    To właśnie przepływ środków z pierwszej irlandzkiej
    firmy do drugiej przez holenderską sprawia, że de
    facto podatki płacone przez spółkę są niższe niż
    przepisowe 12,5 proc.

    Poruszony komisarz Almunia już w lutym zapowiadał,
    że dokładnie się przyjrzy takim praktykom.

    Jaki może być efekt działań podjętych przez Komisję Europejską?

    Przede wszystkim Komisja może zażądać od firm
    zwrotu niezapłaconych podatków. A potem doprowadzić
    do likwidacji luk prawnych, które umożliwiają firmom
    omijanie przepisów podatkowych w poszczególnych krajach.

    Co na to Apple? Firma od wielu lat powtarza to samo: "Płacimy
    wszystkie należne podatki co do eurocenta". Dzisiaj jej biuro
    prasowe w Irlandii dodało, że od 2007 r., kiedy na rynek trafił
    pierwszy iPhone, podatki płacone w tym kraju wzrosły dziesięciokrotnie.

    Wielkie firmy unikają płacenia podatków również w Polsce. W zeszłym
    roku "Wyborcza" ustaliła, że choć wartość rocznej sprzedaży urządzeń
    Apple'a sięga miliarda złotych, to w Krajowym Rejestrze Sądowym spółka
    Apple Poland odnotowała przychody w wysokości zaledwie 13,8 mln zł.
    Wysokość zapłaconego przez firmę podatku wyniosła raptem 4 mln zł.

    -=-

    Polecam czytanki o Fiacie...

    http://wyborcza.pl/1,75248,15626130,Fiat_w_Polsce_ma
    _coraz_wieksze_zyski__a_produkuje.html#TRrelSST
    http://wyborcza.pl/1,75478,16007103,Wieczne_ulgi_pod
    atkowe_dla_Fiata_w_Polsce.html#TRrelSST

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2014-06-16 00:53:11
    Temat: Re: Podatki -- Apple, Google... Fiat...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" lnaqu5$6j5$...@n...news.atman.pl

> [...]

    > przepisowe 12,5 proc.

    > Poruszony komisarz Almunia już w lutym zapowiadał,
    > że dokładnie się przyjrzy takim praktykom.

    Moim zdaniem Google daje dużo bezpośrednio -- i ja Google lubię.
    Ponadto Google przełamały wszechwładzę M$.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'