  • 1. Data: 2002-01-10 13:25:25
    Temat: Po co obniza sie stopy?
    Od: m...@a...net.pl

    Jestem laikiem, ale wydawalo mi sie, ze obnizka stop powinna doprowadzic
    do obnizenia oprocentowania depozytow i kredytow.
    W tej chwili wyglada na to, ze depozyty (rachunki, nie lokaty) spadly
    do okolo 10% maksymalnie. (Minus 20% belkowego)
    Natomiast kredyty - utrzymuja sie dalej w okolicach 20% rocznie.
    Co jest? I przepraszam bardzo - czy to nie jest tak, ze banki udzielaja
    kredytow majac pieniadze z depozytow? To skad wlasciwie beda udzielac
    kredytow w przyszlym roku. Przeciez masa ludzi wyjmie pieniadze z bankow
    a schowa w skarpetkach (po zamianie na dolary/euro/zloto)
    Ale ja tam sie nie znam na ekonomii...
    Michal.

  • 2. Data: 2002-01-10 13:36:57
    Temat: Re: Po co obniza sie stopy?
    Od: "Dave" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kredytow w przyszlym roku. Przeciez masa ludzi wyjmie pieniadze z bankow
    > a schowa w skarpetkach (po zamianie na dolary/euro/zloto)

    nie wszystko wiesz. Banki prowadza dzialalnosc gospodarcza kierujac sie
    zyskiem. Nie oplaca im sie zarabiac na kredytach gdy moga osiagnac doskonale
    zyski z lokowania w obligacje i bony skarbowe. To Ministerstwo Finansow a
    wiec tez posrednio my wszyscy dajemy zarabiac bankom i w ten sposob one nie
    potrzebuja martwic sie o kredyty. Stad stopy kredytowe sa wysokie a
    depozytowe niskie - bank nie potrzebuje duzo pieniedzy od ludzi i nie
    potrzebuje udzielkac duzo kredytow a i tak bedzie mial sie doskonale dzieki
    MF. Jedyna nadzieja w tym ze Belka sie opamieta i zacznie ograniczac wydatki
    zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje obligacji...

    D.

  • 3. Data: 2002-01-10 18:20:20
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dave" <d...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:a1k5ea$ctm$1@news.tpi.pl...

    > Jedyna nadzieja w tym ze Belka sie opamieta i
    zacznie ograniczac wydatki
    > zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje
    obligacji...

    Mawet jakby chciał to cgyba "rasowi politycy" mu
    nie pozwolą.

    Sark

  • 4. Data: 2002-01-10 18:39:17
    Od: "maryan" <m...@b...pl>

    > Natomiast kredyty - utrzymuja sie dalej w okolicach 20% rocznie.

    Invest Bank - oprocentowanie kredytu w rachunku ROR = 23% !!!
    Czyżby POLSAT tak kiepsko stał z reklamami, że musi nadrabiać
    w swoim pseudo-banku? ;-))

    pozdrawiam
    marcin

  • 5. Data: 2002-01-10 20:41:36
    Od: <z...@p...onet.pl>

    > Użytkownik <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > Jedyna nadzieja w tym ze Belka sie opamieta i zacznie ograniczac wydatki
    > zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje obligacji...

    Na to to Ty nie licz :)
    Pzdr.

  • 6. Data: 2002-01-10 21:07:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Dave" <d...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > MF. Jedyna nadzieja w tym ze Belka sie opamieta i zacznie ograniczac wydatki
    > zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje obligacji...

    Alez nie. Bank potrzebuje pieniedzy od ludzi, by za nie kupic obligacje.
    Z kredytami zgoda.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 7. Data: 2002-01-10 21:39:57
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@s...home.pl>

    Użytkownik Dave <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a1k5ea$ctm$...@n...tpi.pl...

> [...]
    wydatki
    > zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje obligacji...

    Brawo :) Dokladnie to jest przyczyna wysokiego oprocentowania kredytow w
    bankach. Nie zadna RPP czy NBP, tylko wlasnie MF kreuje drogi pieniadz

    Malin

    --

    Jacek Maliszewski
    Analityk Bankier.pl / Euromoney.pl

  • 8. Data: 2002-01-10 23:33:14
    Od: "Łukasz Dąbrowski" <w...@k...pl>

    > To skad wlasciwie beda udzielac
    > kredytow w przyszlym roku. Przeciez masa ludzi wyjmie pieniadze z bankow
    > a schowa w skarpetkach (po zamianie na dolary/euro/zloto)
    <ciach>

    Myślę, że jeśli już o tym mowa, to nie problem w tym, skąd banki mają wziąć
    pieniądze, ale gdzie je ulokować. Lokaty antybelkowe spowodowały do banków
    napływ, jakby nie było, sporego i długoterminowego kapitału. Widocznie
    udzielanie kredytów banki uważają za szczególnie ryzykowne i znajdują inne
    sposoby lokowania kapitałów.
    Poza tym regułą jest (tajemnica Poliszynela), iż banki zawsze najpierw
    obniżają oprocentowania depozytów (tu reakcja jest niemal natychmiastowa), a
    dopiero potem kredytów (oooo! To już musi potrwać).
    Oczywiście kwestią dyskusyjną jest, czemu mają służyć banki (czy mają
    obracać kapitałem między sobą wyłącznie właściwie i generować z tego 80%
    zysków, bo tak jest z reguły, czy też ich głównym celem działalności mają
    być operacje depozytowo-kredytowe z rynkiem niefinansowym), ale jest to
    dyskusja stricte akademicka, bo przecież i tak wiadomo, że banki to nie
    instytucje charytatywne i będą inwestować tam, gdzie zysk jest największy...

    Pzdr,
    -------------
    Łukasz Dąbrowski vel Woo-cash
    w...@k...pl (preferowane/primary)
    l...@b...gnet.pl
    w...@k...pl
    ICQ: #45256072
    ----------------------

  • 9. Data: 2002-01-11 01:07:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    10 Jan 02 14:36, Dave pisal do All:

    D> Jedyna nadzieja w tym ze Belka sie opamieta i zacznie ograniczac
    D> wydatki zamiast zaciagac kredyty przez kolejne emisje obligacji...

    D> D.

    [...]
    Konwersja została przeprowadzona w celu ograniczenia ryzyka refinansowania
    wynikającego ze spiętrzenia wykupu skarbowych papierów wartościowych w okresie
    luty-kwiecień 2002 r. Duży poziom tych wykupów jest między innymi konsekwencją
    emisji przez Skarb Państwa obligacji na konwersję zobowiązań Skarbu Państwa
    wobec NBP w 1999 r. i emisji obligacji na konwersję zobowiązań Skarbu Państwa z
    tytułu długów przejętych od byłych budżetowych jednostek ochrony zdrowia w 2000

    Pełną treść komunikatu można zobaczyć na stronie:
    http://www.mf.gov.pl/cgi-bin/news/show_news.pl?news_
    id=309

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 10. Data: 2002-01-12 10:09:44
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Mroczkowski"
    <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>
    napisał w wiadomości

    > Pełną treść komunikatu można zobaczyć na
    stronie:

    http://www.mf.gov.pl/cgi-bin/news/show_news.pl?new
    s_id=309

    Akurat pod tym linkiem juz tego komunikatu nie ma
    ale wyskoczyło coś innego

    ////Warszawa, 12 Stycznia 2002 r.
    Szósty przetarg zamiany

    Departament Długu Publicznego Ministerstwa
    Finansów informuje, iż w dniu 15 stycznia 2002 r.
    odbędzie się, organizowany przez Narodowy Bank
    Polski, szósty przetarg zamiany obligacji
    skarbowych. Szczegółowe informacje znajdują się w
    zestawieniu poniżej:
    Informacja o przetargu zamiany obligacji w dniu
    15.01.2002 r.

    Minimalna wartość oferty na przetargu zamiany
    wynosi 1 mln zł.////

    Ciekawe ilu chętnych znajdzie sie tym razem,
    ostatnio było raczej tak sobie

    Sark