  • 41. Data: 2006-07-22 10:55:20
    Temat: Re: Pierwsza karta KK
    Od: "Marcin" <k...@k...de>

    Witam

    Użytkownik "krzymek" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:e9j0dn$qq1$1@inews.gazeta.pl...

    > Poruszyłeś tutaj kwestię posiadania KK.
    > W moim przypadku jest tak. Bez karty KK doskonale sobie radzę lecz były
    > momenty w których by sie przydała.
    > Mianowicie posiadałem kiedys tylko jedno konto (mBank) i zdazyło mi się że
    > bankomat zjadł mi karte, co spowodowało że zostałem bez środków do życia.
    > Obecnie otworzyłem sobie drugie konto (inteligo) tylko po to aby posiadac
    > drugą kart, lecz konto to kosztuje mnie 12zł rocznie.

    Skoro masz konto osobiste w mB (zapewne eKonto) to wystarczy jeden telefon
    na mLinie i bedziesz mial druga karte za darmo. Otoz otwierasz sobie
    izzyKonto
    do ktorgo mozesz zamowic darmowa karte VE. Jedyna roznica to miedzy kartami
    do eKonta a izzy to oczywiscie obrazek i na izzy sa mniejsze limity
    poczatkowe,
    ale mozna zmienic przez strone.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 42. Data: 2006-07-23 09:25:13
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl> wrote in message

    > Jeœli jeszcze nie zamówiłeœ to rozważ paragraf 10 pkt 12 Regulaminu
    > korzystania z karty w BZ WBK. Stanowi on:
    > Posiadacza obcišżajš wszelkie Operacje dokonane na odległoœć (transakcje
    > pocztowe, telefoniczne i w sieci internet) mimo, że Karta została
    > wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

    Jest to zapis wymagany przez Ustawe o elektronicznych instrumentach
    platniczych. Brak takiego zapisu skutkowalby tym, ze bank nie moglby
    obciazac posiadacza za wykonane przez niego transakcje MO/TO/IO.
    Klientowi, zawsze przysluguje prawo zlozenia reklamacji, wystapienia o
    arbitraz konsumencki lub na droge sadowa.
    Proba dokonania transakcji karta zastrzezona skutkuje brakiem autoryzacji.

    MK

  • 43. Data: 2006-07-23 09:53:19
    Od: "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl>

> [...]
    > arbitraz konsumencki lub na droge sadowa.
    > Proba dokonania transakcji karta zastrzezona skutkuje brakiem autoryzacji.

    Co ciekawe nie znalazłem takowego zapisu w Regulaminie np. mBanku... A co do
    rozliczenia transakcji bez fizycznej obecności karty zasugerowałem się
    artykułem http://www.kartyonline.pl/arty.php?id=198

  • 44. Data: 2006-07-23 10:42:47
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    do
    > rozliczenia transakcji bez fizycznej obecności karty zasugerowałem się

    Jest to inaczej sformulowane
    10
    Użytkownik karty wyraża zgodę na dokonanie transakcji poprzez:

    1.. złożenie na dowodzie dokonania transakcji podpisu - w punktach
    handlowo-usługowych i oddziałach banków,
    2.. wprowadzenie numeru PIN - w bankomatach oraz niektórych punktach
    handlowo-usługowych i oddziałach banków,
    3.. podanie numeru karty oraz daty jej ważności i opcjonalnie kodu CVV2 -
    w przypadku zamówień pocztowych, telefonicznych i internetowych z
    zastrzeżeniem postanowień ust. 9 pkt. 2
    Art. 28.6 Ustawy mowi
    O ile umowa o kartę płatniczą przewiduje taką możliwość, posiadacza
    obciążają operacje dokonane na odległość, mimo iż karta płatnicza została
    wykorzystana bez fizycznego przedstawienia.

    IMHO zapis w regulaminie kart WBK mial na celu strorzenie takiej mozliwosci
    (fakt, ze jego kontrukcja moze nie byc zbyt jasna dla klienta). Nie odbiera
    on klientowi mozliwosci zareklamowania transakcji, a oznacza tylko, ze
    transakcje takie obciazaja rachunek karty i zostana wymienione na wyciagu.
    Klient ma zagwarantowane ustawowo prawo do zlozenia reklamacji (bank musi na
    to dac co najmniej 14 dni od otrzymania wyciagu), a ta nie moze byc
    automatycznie odrzucona ze wzgledu na typ transakcji.

    MK

  • 45. Data: 2006-07-23 11:06:10
    Od: "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl>

> [...]
    > to dac co najmniej 14 dni od otrzymania wyciagu), a ta nie moze byc
    > automatycznie odrzucona ze wzgledu na typ transakcji.

    No tak, reklamację można złożyć, ale ciekawe co dalej... Na tym samym
    portalu znalazłem artykuł http://www.kartyonline.pl/arty.php?id=181
    a w nim: "Zgodnie z Ustawą o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych,
    ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za transakcje dokonane bez
    fizycznego użycia karty płatniczej.", zatem jak to jest z tymi transakcjami
    netowymi... ponosi czy nie ponosi? Rozumiem, że w Twojej opinii bank winien
    uznać reklamację transakcji w Internecie jeśli została zrealizowana z mojej
    karty bez mojej wiedzy (to dość proste podejrzeć numer).

  • 46. Data: 2006-07-23 21:09:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl> writes:

> [...]
    > fizycznego użycia karty płatniczej.", zatem jak to jest z tymi transakcjami

    Te karciane ubezpieczenia (byc moze, tak jak kazde inne) sa bardzo
    pokretne. Wlasciwie, biorac pod uwage ustawe (niekoniecznie polska),
    sa one dosc zbedne.

    Ubezpieczyciel normalnie nie musi ponosic odpowiedzialnosci za zdalne
    fraudy, bo zawsze ponosi za nie wine sprzedawca (jesli sprzedawca nie
    moze przedstawic dowodu dostarczenia towaru posiadaczowi karty - nie
    "na jakis adres" albo wyslania itp. - to po prostu bank robi
    chargeback i dla sprzedawcy jest to koniec procedury).

    Ale praktyka niekoniecznie jest zgodna z teoria, choc nie wiem
    dlaczego.

    > Rozumiem, że w Twojej opinii bank winien
    > uznać reklamację transakcji w Internecie jeśli została zrealizowana z mojej
    > karty bez mojej wiedzy (to dość proste podejrzeć numer).

    Nie tyle wiedzy, co raczej zgody.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2006-07-24 07:16:34
    Od: "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl>

    > "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl> writes:
    > Nie tyle wiedzy, co raczej zgody.

    Chyba wiedzy, bo jeśli WIEM, że ktoś poznał mój PIN, numer karty, czy choćby
    wszedł w jej posiadanie lub zrobił sobie duplikat to powinienem zastrzec,
    inaczej narażam się na możliwość odrzucenia reklamacji na skutek
    niedopełnienia staranności przy przechowywaniu. Z tego co się naczytałem to
    posiadacz karty winien mieć przede wszystkim przekonanie, iż jako jedyny jej
    używa, w szczególności zna numer i PIN. Jeśli to byłaby kwestia zgody, to
    dopuszczalna byłaby sytuacja, w której na moją kartę kupuje coś żona, a ja
    się zgadzam (albo nie w przypadku przestępcy), jednak fakt, iż osoby trzecie
    miały dostęp (choćby za moją zgodą) może być potem wykorzystany przeciwko
    mnie przy reklamacjach.

  • 48. Data: 2006-07-24 11:05:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]
    > inaczej narażam się na możliwość odrzucenia reklamacji na skutek
    > niedopełnienia staranności przy przechowywaniu.

    Zdalne transakcje maja sie nijak do PINu lub robienia duplikatu karty.
    Natomiast musisz sie przyzwyczaic do mysli, ze ktos wszedl w posiadanie
    numeru Twojej karty, i samo to nie jest powodem do jej zastrzegania.

    Tak czy owak, jesli zdalna transakcja byla przeprowadzona bez zgody
    klienta, bank powinien po prostu zrobic chargeback i nie wnikac
    w szczegoly. Jesli klient potwierdza, ze zgodzil sie na przeprowadzenie
    transakcji (a potem mu sie odwidzialo, a sklep wywiazal sie ze swoich
    zobowiazan) to sprawa moze byc bardziej skomplikowana. Nawet jesli
    numer do komputera wklepywala zona.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 49. Data: 2006-07-24 11:58:07
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Mon, 24 Jul 2006 13:05:16 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    >Zdalne transakcje maja sie nijak do PINu lub robienia duplikatu karty.

    Maja za to wiele jeśli chodzi o to, czy bank przestrzega zaleceń
    organizacji kartowej. Wiele banków w Polsce tego nie robi.

    >Tak czy owak, jesli zdalna transakcja byla przeprowadzona bez zgody
    >klienta, bank powinien po prostu zrobic chargeback i nie wnikac

    Nie ma znaczenia, czy za, czy bez. Bank zawsze powinien zrobić CB na
    żądanie klienta.

> [...]
    >transakcji (a potem mu sie odwidzialo, a sklep wywiazal sie ze swoich
    >zobowiazan) to sprawa moze byc bardziej skomplikowana. Nawet jesli

    Nie dla banku. JEdynie sklep ma łatwiej w dochodzeniu należności.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/Lem/

  • 50. Data: 2006-07-24 16:04:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl> writes:

    > Nie ma znaczenia, czy za, czy bez. Bank zawsze powinien zrobić CB na
    > żądanie klienta.

    Jakas podstawa takiego twierdzenia? Jesli klient po prostu zeznaje,
    ze sie rozmyslil, to bank ma zrobic chargeback?

    Klient w ogole nie moze żądac od banku zrobienia chargebacku, bo...
    nie jest strona :-) Klient jedynie moze zlozyc reklamacje (a czy
    sklep zrobi chargeback czy odda mu z wlasnych pieniedzy to juz nie
    jest jego sprawa). Samo slowo "reklamacja" oznacza, ze cos musialo
    pojsc inaczej niz chcial tego klient, nie?

    Chetnie zobacze podstawe.
    --
    Krzysztof Halasa