  • 1. Data: 2023-06-25 16:31:04
    Temat: PayPo i inne
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    Cześć,
    mam już swój optymalny pakiet usług finansowych, więc już tak uważnie nie śledzę
    nowinek, ale ostatnio zwróciła moja uwagę usługa odroczenia płatności na zakupy.
    Konstrukcja tej usługi przypomina mi tak popularne na początku XXI w. karty charge,
    które obecnie z segmencie klienta detalicznego są wymarłe lub wymierające.
    Dla celów poznawczych uruchomiłem sobie taka usługę w PKO BP. Limit udostępniany
    przez bank jest mały, bo mieści się w zakresie 200 - 1000 PLN. Bank na spłatę
    wykorzystanego limitu daje 30 dni, w przypadku braku spłaty w tym terminie naliczane
    są odsetki za przeterminowaną płatność i tu ciekawostka, oprocentowanie jest o ok
    połowę mniejsze niż w przypadku karty kredytowej lub innych pożyczek konsumenckich.
    Podobno można płacić Blikiem wybierając jako źródło tą usługę. Oczywiście mając na
    uwadze, że w przypadku karty kredytowej można mieć dłuższy okres bezodsetkowy,
    osobiście z tej usługi nie będę korzystał zbyt często, ale dla niektórych grup
    użytkowników bankowości może być ona ciekawa. Zwłaszcza, że nie ma żadnych za jej
    uruchomienie i korzystanie.
    Nie wiem na ile popularna jest taka sama usługa uruchomiona przez Allegro, a ona
    wystartowała chyba w ubiegłym roku. Miał okazję ktoś z Was korzystać z tego
    rozwiązania?

    MK

  • 2. Data: 2023-06-25 18:23:07
    Temat: Re: PayPo i inne
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 25.06.2023 o 16:31, Mac Ka pisze:
> [...]
    wystartowała chyba w ubiegłym roku. Miał okazję ktoś z Was korzystać z tego

    Za opóźnienie w spłacie trafisz do BIK.

    Ja mam Allegro Pay, tam dodatkowo dla abonentów smart, jest darmowy
    kredyt na max 2 raty bodajże.
    Dla wszystkich max 30 dni bez odsetek.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2023-06-25 19:23:09
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    niedziela, 25 czerwca 2023 o 18:23:17 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Za opóźnienie w spłacie trafisz do BIK.

    Opóźnienie do 30 dni to chyba nic nie robi. No, i pytanie czy miałoby to sens, bo w
    takim przypadku, z założenia bank nie powinien zarabiać na tej usłudze.

    > Ja mam Allegro Pay, tam dodatkowo dla abonentów smart, jest darmowy
    > kredyt na max 2 raty bodajże.
    > Dla wszystkich max 30 dni bez odsetek.

    Tu ma to większy sens, bo Allegro dostaje prowizje za sprzedaż. PKO BP nic nie
    sprzedaje, skoro do 30 dni nie ma odsetek to też nie zarabia, chyba, ze na prowizji
    za pay-by-link.

    Jak pisałem, mi to przypomina karty charge, ale tam zdecydowana większość była
    obciążana prowizją po stronie klienta oraz bank miał udział w interchange. A tu?

    MK

  • 4. Data: 2023-06-26 22:59:13
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@g...com>

    niedziela, 25 czerwca 2023 o 16:31:05 UTC+2 Mac Ka napisał(a):
    > usługa odroczenia płatności na zakupy

    Zwie się to BNPL (Buy Now, Pay Later, czyli kup teraz, zapłać później) albo
    odroczone płatności.

    Powstało chyba jako usługa fintechów (np. Klarna, Twisto, PayPo), które
    oferowały to w porozumieniu ze sklepami. Na przykład zamawiasz jakieś
    ciuchy przez Internet i wybierasz płatność odroczoną, masz 30 dni na
    zapłacenie lub odesłanie rzeczy do sprzedawcy, jeśli nie będą Ci pasowały.
    Finansowane to było przez sklepy (które zyskiwały w ten sposób większe
    obroty) oraz z opłat i odsetek w przypadku przekroczenia 30 dni.

    Przy niskich stopach procentowych (czyli niskim koszcie kapitału dla
    fintechów), rynek płatności odroczonych zaczął się szybko rozwijać.
    Oznaczało to oczywiście kilka rzeczy, m. in. konieczność ich uregulowania
    oraz oczekiwaną kontroofensywę banków. W międzyczasie stopy poszybowały w
    górę i kilka fintechów zaczęło mieć problemy z rentownością. Na przykład
    Twisto powypowiadało umowy klientom, którzy pożyczali spore kwoty i
    spłacali je w całości w terminie.

    https://www.cashless.pl/12474-bnpl-polska-lipiec-202
    2
    https://www.cashless.pl/12452-czy-platnosci-odroczon
    e-sa-uregulowane
    https://www.cashless.pl/12818-dyrektywa-unijna-platn
    osci-odroczone

    Nad wprowadzeniem BNPL dla Blika pracuje operator systemu, czyli PSP.
    Niedawno BNPL wdrożyły również banki, przede wszystkim Alior Bank oraz PKO
    BP. Zarabiać będą na osobach przekraczających 30 dni na spłatę oraz na
    prowizjach od sklepów.

    https://www.cashless.pl/11890-platnosci-odroczone-bl
    ik-mbank-millennium-santander-mastercard
    https://www.cashless.pl/13267-alior-pay-dla-wszystki
    ch-w-drugiej-polowie-roku

    A taki Revolut wprowadził BNPL bez okresu bezprowizyjnego. Warto zajrzeć
    do artykułu ze względu na krótką dyskusję w komentarzach pod nim pomiędzy
    przedstawicielami PKO BP oraz Revoluta.

    https://www.cashless.pl/12011-revolut-platnosci-odro
    czone

  • 5. Data: 2023-06-27 12:47:18
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    poniedziałek, 26 czerwca 2023 o 22:59:15 UTC+2 Marcin Mokrzycki napisał(a):

> [...]
    > Niedawno BNPL wdrożyły również banki, przede wszystkim Alior Bank oraz PKO
    > BP. Zarabiać będą na osobach przekraczających 30 dni na spłatę oraz na

    No i to by się spinało, ale postawiona tu teza była taka, że za przekroczenie 30 dni
    na spłatę będzie wpis do BIKu o przeterminowanym zadłużeniu, a to już co do zasady
    powodowałoby, że klient nie chciałby korzystać z takiego produktu po czasie
    bezodsetkowym. Zgodnie z opisem tej usługi naliczone są dopiero po 30 dniach, w
    przeciwieństwie do karty kredytowej gdzie brak całkowitej spłaty powoduje naliczenie
    odsetek od dnia transakcji.

    Co zaś do samej płatności to sprawdziłem 3 serwisy finansowe i na razie tylko w
    jednym mam opcje skorzystania z tej fukcjonalności, ale wymaga to jeszcze kilku
    testów, bo np. zasilając konto skycash.com można wybrać
    BLIK -> obciąża wg. domyślnego żródła płatności ustawionego w aplikacji
    iPKO, a następnie BLIK -> jest wybór pomiędzy 2 źródłami płatności, tj. konto lub
    karta kredytowa.
    Zasilając natomiast Zen mamy do wyboru takie same drogi, ale
    BLIK -> możliwość wyboru Płacę później lub domyślne źródło płatności ustawione w
    aplikacji
    iPKO -> BLIK -> konto lub karta kredytowa.
    Przy okazji zakupów fizycznych sprawdzę jak to działa w terminalu niewirtualnym :).

    MK

  • 6. Data: 2023-06-27 14:11:28
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@g...com>

    wtorek, 27 czerwca 2023 o 12:47:20 UTC+2 Mac Ka napisał(a):
> [...]
    przeciwieństwie do karty kredytowej gdzie brak całkowitej spłaty powoduje naliczenie

    Mówimy o wpisie do BIK-u czy wpisie negatywnym do BIK-u? To jest m. in. kwestia
    podlegająca pod wspomniane wcześniej przeze mnie regulowanie branży.

    Np. takie Allegro ze swoim Allegro Pay nie zgłaszało do BIK-u przyznanego limitu, ale
    za to wysyłało informację o każdym zakupie. Czyli ktoś kupił 10 pierdół z
    płatnościami odroczonymi i nagle w BIK-u miał 10 pożyczek. Nawet jeśli spłacił je w
    okresie bezodsetkowym, mógł sobie narobić syfu w scoringu.
    https://spolecznosc.allegro.pl/t5/allegro-pay/czy-al
    legro-pay-wpisuje-do-bik/td-p/345914

    Nowelizacja przepisów, która weszła w życie 18 maja tego roku wymusiła już inne
    podejście, czyli raportowanie do BIK-u przyznanego limitu:
    https://www.cashless.pl/13517-allegro-pay-weryfikacj

    Myślę, że brak spłaty w ciągu 30 dni i skorzystanie z płatnej opcji dłuższego
    regulowania zobowiązania nie powinno generować negatywnego wpisu do BIK-u. Tak jak
    spłacanie kwoty minimalnej z wyciągu karty kredytowej zamiast całości (zakładam, że
    nie jest to raportowane jako zadłużenie przeterminowane). Chyba, że któraś firma nie
    ma w standardowej ofercie spłaty po 30 dniach, tylko od razu wchodzi w opłaty i
    odsetki karne.

  • 7. Data: 2023-06-27 17:58:26
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 25.06.2023 o 19:23, Mac Ka pisze:

    > Opóźnienie do 30 dni to chyba nic nie robi.

    Do 30 dni to nie jest opóźnienie, tylko działąnie zgodne z umową.

    > No, i pytanie czy miałoby to sens, bo w takim przypadku, z założenia bank nie
    powinien zarabiać na tej usłudze.

    Zarabia albo na prowizji ze sklepu, i/albo na późniejszym ofertowaniu i
    srzedaży gotówki ;)

    > Tu ma to większy sens, bo Allegro dostaje prowizje za sprzedaż. PKO BP nic nie
    sprzedaje, skoro do 30 dni nie ma odsetek to też nie zarabia, chyba, ze na prowizji
    za pay-by-link.

    Gdyby nie zarabiał, to by nie oferował :)

    > Jak pisałem, mi to przypomina karty charge, ale tam zdecydowana większość była
    obciążana prowizją po stronie klienta oraz bank miał udział w interchange. A tu?

    Zarabia, tylko płaci sklep z marży albo klient, który weźmie gotówkę pół
    roku po spłacie.

    --
    Pete

  • 8. Data: 2023-06-28 10:23:13
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    wtorek, 27 czerwca 2023 o 17:58:29 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Do 30 dni to nie jest opóźnienie, tylko działąnie zgodne z umową.

    To trochę nielogiczne, bo piszesz, że zaraportuje do BIK, a teraz, że to zgodne z
    umową. Sens raportowania do BIK jest po przekroczeniu terminu spłaty powyżej 30 dni,
    bo wtedy inny status jest ustawiany dla takiego zobowiązania i o tym pisałem.

    > Zarabia, tylko płaci sklep z marży albo klient, który weźmie gotówkę pół
    > roku po spłacie.

    Z Blika można korzystać nie tylko przy zakupach, ale np. przy regulowaniu zobowiązań
    podatkowych. Zapłata podatku w wysokości kilkunasty tysięcy to prowizja w wysokości
    0,12PLN. Oczywiście to szczególny przypadek, ale wieje instytucji finansowych daje
    możliwość transferów poprzez Pay-by-link i mam dziwne wrażenie, że nie byłyby chętne
    do płacenia wysokich prowizji, więc nie bardzo mnie to przekonuje, a jeszcze mniej,
    że klient po kilku m-cach weźmie rynkowo oprocentowany kredyt, bo musiałby być bardzo
    nieświadomym klientem. Dzięki obecnym rozwiązaniom funkcjonującym w Polsce mamy
    możliwość korzystania z nieoprocentowanego kredytu przecie bezterminowo :). Wydaje mi
    się, że raczej chodzi o to, że bank nie chce pozostać w tyle za innymi i zrobił
    produkt przy włożeniu najmniejszego wysiłku.

    MK