  • 211. Data: 2019-08-20 17:00:20
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-20 o 16:30, J.F. pisze:

    > Nieznane sa wyroki sadow rejonowych :-)

    Jeśli jednak MUSI to wydaje się, iż bank stawia to za warunek. Z drugiej
    strony są osoby, które twierdzą, że wirusów na Androida nie jest dużo.

    > Z jednej strony - oczywiscie moze, z drugiej ... a gdzie lista
    > renomowanych (dla banku) producentow ?

    No widzisz... Dziwnie.

    Przeglądałem sobie stronę dot. KK w Aliorze i tam czytam:
    Zasada zerowej odpowiedzialności (Mastercard Zero Liability) chroni
    posiadaczy kart przed odpowiedzialnością za nieautoryzowane transakcje
    na kartach kredytowych oraz debetowych Mastercard. Zasada zerowej
    odpowiedzialności to zapewnienie posiadacza karty, że jeśli
    przeprowadzona zostanie jakakolwiek nieautoryzowana transakcja na karcie
    Mastercard, posiadacz karty nie będzie ponosił odpowiedzialności za tę
    transakcję, o ile zachowa należytą ostrożność w zabezpieczeniu karty
    kredytowej oraz karty debetowej przed nieautoryzowanym użyciem i
    bezzwłocznie zgłosi jej nieuprawnione wykorzystanie.

    Jak widać ta "należyta ostrożność" jest kluczowa.

    > Ale tu inna sprawa - tu trzeba byc czujnym. I miec aplikacje zawsze pod
    > reka ... czyli w telefonie.

    Nie masz racji. Podstawą jest komputer i niejednokrotnie z dwoma
    monitorami. Trzeba bowiem śledzić kurs - wykresy trochę zajmują. To
    najważniejsza cecha.

    Trochę mniej istotna, ale też ważna - zdecydowanie łatwiej jest
    posługiwać się klawiaturą komputerową niż telefoniczną, która Ci
    zasłonie znaczną część i tak maciupkiego ekraniku.

  • 212. Data: 2019-08-20 17:07:42
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2019-08-20 o 14:52, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Wojciech Bancer"  napisał w wiadomości grup
    .org...
    > On 2019-08-20, Kris <k...@g...com> wrote:
    > [...]
    >
    > A tak swoja droga - ta dyrektywa ma przeciez umozliwiac zarzadzanie
    > kontem przez strony innej firmy.
    >
    > Jest przewidziana jakas procedura weryfikacji tych innych firm i
    > dostepow przez nie, czy mozna sie spodziewac calej masy falszywek ?

    https://legalgeek.pl/mala-instytucja-platnicza-licen
    cja-dla-fintechu-wymogi-prawne/

    --
    Pete

  • 213. Data: 2019-08-20 17:15:57
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Milek wczoraj ogłosił zmiany (też mają refleks, zmiany wchodzą od 14 września -
    ciekawe, czy ktoś się poskarży i czy dostaną karę) - ale dużo rozsądniejsze - choć z
    tym też można polemizować, czy nie będą jedynie upierdliwe - a bezpieczeństwa nie
    zwiększą:

    1) raz na 90 dni poprosimy Cię o zatwierdzenie logowania H@słem SMS lub Autoryzacją
    Mobilną.
    (no i właśnie - upierdliwe będzie, a czy przed czymś ochroni? Może właśnie te 90 dni
    to stąd, że dopiero teraz zmiany ogłaszają)

    2) gdy będziesz sprawdzać historię transakcji starszą niż 90 dni, możemy Cię poprosić
    również o potwierdzenie tej operacji H@słem SMS lub Autoryzacją Mobilną
    (ciekawe, przed czym ma to chronić)

    3) transakcje kartami w Internecie z wykorzystaniem zabezpieczenia 3D-Secure także
    potwierdzisz H@słem SMS lub Autoryzacją Mobilną
    (a to jest w ogóle dziwne, przecież właśnie na tym polega 3DS - czy też może trzeba
    będzie podwójnie autoryzować? Swoją drogą paypal wciąż nie używa 3DS).

  • 214. Data: 2019-08-20 17:36:06
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-20, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > A to swoja droga - czemu na telefonie dedykowany program, a na
    > komputerze przegladarka.

    Bo dedykowany program może odczytać kontakty, pozycję, może otrzymać
    pusha i obsłuży autoryzację biometryczną. Tak z grubsza.
    Czyli więcej i bezpieczniej niż przez stronę.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 215. Data: 2019-08-20 20:55:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Zastanowiło mnie coś innego. Gdy podaję kod SMS do autoryzacji
    > przelewu to przepisuję go w całości. Tymczasem kod wyświetlony na
    > tokenie stanowił jedynie część hasła. Kradzież tokena nie jest zatem
    > problemem, bo przepisanie wskazania nic nie da. Przepisanie wskazania
    > SMS - owszem.

    Nie, wtedy także potrzebne jest hasło - do logowania.

    > Czy wprowadzenie kombinacji hasło+SMS nie spowodowałoby wzrostu
    > bezpieczeństwa?

    Tak już przecież jest. Tyle że nie wpisujemy hasła w tym samym czasie,
    a nieco wcześniej - różnica nieistotna.

    > Pewnym ryzykiem jest "wirus", który przekazywałby kod SMS przestępcom.

    Nie, zakładając, że ktoś czyta treść SMSa i porównuje ją z tym, co
    chciał zrobić.

    > Tu token także lepiej się sprawdza.

    Nie, token nie ma związku z treścią dyspozycji.

    > Nadal jest jednak problem z fałszywą stroną. Klient wchodzi na
    > podstawioną stronę, podaje login/hasło, powiedzmy że się nie
    > orientuje, iż jest na podstawionej, wpisuje przelew, SMS. Przestępcy
    > mają login, hasło, SMS. Logują się na właściwą i dokonują przelewu.

    To wymaga zignorowania treści SMSa. Możliwe, ale jednak mało
    prawdopodobne, zwłaszcza jeśli np. suma się (bardzo) nie zgadza.

    > W przypadku tokena i fałszywej strony działania hakera musiałby się
    > odbyć w tym samym czasie. Czyli logowanie, przelew.

    Nie, to robi automat, niezależnie od rodzaju haseł, tokenów itd.
    Dla niego bez różnicy.

    > Sytuacja jednak
    > się komplikuje przy haśle maskowanym. Szanse, iż klient wstuka na
    > fałszywce te same pola, o które poprosi hakera oryginalna strona są
    > małe.

    Dla automatu bez różnicy. Fałszywa strona prosi klienta o te same pola,
    których chce bank. Nie ma tu żadnych komplikacji, hasła maskowane,
    wpisywane myszą itd. nic w tym kontekście nie zmieniają.

    > A gdyby tak system pytał np. o 3 z 6 wskazań tokena plus 3
    > dowolne znaki hasła? Czy taka okoliczność poprawiłaby bezpieczeństwo?

    Nie, byłoby gorzej - szansa na trafienie 3 znaków to 0,1% - przy ataku
    na 1000 osób statystycznie ok. 1 osobę uda się trafić w ogóle bez
    dostępu do kodu z tokena.
    To obecnie nieistotne oczywiście.

    > Zastanowiła mnie jeszcze jedna rzecz. Powiedzmy, że wchodzę na
    > fałszywkę. Chcę zrobić przelew, w znakomitej większości korzystam ze
    > zdefiniowanych. Haker nie może wiedzieć, jakie mam przelewy
    > zdefiniowane w systemie. Jeśli zatem widzę, że lista jest pusta to czy
    > nie jest to wystarczającym sygnałem ostrzegającym dla klienta, że ze
    > stroną coś jest nie tak?

    Lista nie jest pusta (dlaczego miałaby być), ale oczywiście zagrożeniem
    jest wykonywanie przelewu - lub innej operacji - która wymaga
    dodatkowego kodu. Jeśli przelewy na zdefiniowane konta nie wymaga
    takiego kodu, to - zakładając że owe konta są bezpieczne - nie ma tu
    wielkiego zagrożenia (innego niż późniejsza konieczność odzyskiwania
    pieniędzy od np. wspólnoty mieszkaniowej itp).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 216. Data: 2019-08-20 21:02:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Kolejna sprawa, ze banki jak widac chca odejsc od SMS i autoryzacja
    > bedzie w aplikacji.

    To jest niebezpieczne rozwiązanie, ponieważ telefon staje się jedynym
    punktem oporu. Przejęcie kontroli nad telefonem = kontrola nad kontem.

    Hasła SMS nie dlatego są mocne że nie da się ich przechwycić, zmienić
    itd. (owszem da się), tylko dlatego, że to jest kanał informacyjny
    praktycznie całkowicie niezależny od komputera. Oczywiście, jeśli
    komputerem nie jest telefon, który dostaje owe SMSy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 217. Data: 2019-08-20 21:06:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to nie to samo co token z klawiaturka, ktorego zlodziej nie
    > odblokuje.

    Różnica nieistotna - założenie jest takie że złodziej, który ma dostęp
    do komputera ofiary, nie ma dostępu do tokena (innego niż gdy user
    wpisuje kod z tokena).

    > 1:1000. Tysiac prob i trafiles. Robiac dwie dziennie - efekt w ciagu
    > niecalych dwoch lat.
    > Ale majac namierzonych 10 frajerow - juz co dwa miesiace.

    W przypadku botnetu, który "jest obecny" na 300 tysiącach komputerów -
    może nawet nieco szybciej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 218. Data: 2019-08-20 21:12:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to samo mialbys z tokenem.

    Jasne że nie.
    Zakładając, że ktoś w ogóle nosiłby token przy sobie (żeby dało się go
    ukraść, zgubić itd) - sam token nic nie daje nikomu.
    Nawet nie wiadomo, że to token z banku (chociaż oczywiście można to
    założyć).

    > Nie akceptuje ActiveX ? ... od tego sie chyba odchodzi, javascript
    > potrafi duzo.

    A w ogóle były jakieś strony bankowe z ActiveX? Przecież tego nie dałoby
    się używać nie z MS Explorerem(?).

    > Czy jednak bezpieczenstwo dedykowanej aplikacji ... czy po prostu chca
    > przy okazji wiecej danych zgromadzic - liste kontaktow np :-)

    Pewnie tak, aplikacja może móc więcej niż jakaś tam strona.
    Z drugiej strony, teoretycznie aplikacja może zorientować się, że ktoś
    używa nie takiego sprzętu/oprogramowania (np. starego, ze znanymi
    dziurami, z odpalonym trojanem itd). Aczkolwiek liczyć na to bym nie
    liczył.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 219. Data: 2019-08-20 21:16:04
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    [...]
    > A w ogóle były jakieś strony bankowe z ActiveX?

    Była chyba jakaś chora implementacja w śp. BPH w zeszłym tysiącleciu.

    > Przecież tego nie dałoby się używać nie z MS Explorerem(?).

    No i sie nie dało.

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    Accordion, n.:

  • 220. Data: 2019-08-21 05:40:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Aug 2019 21:12:21 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Jasne że nie.
    > Zakładając, że ktoś w ogóle nosiłby token przy sobie (żeby dało się go
    > ukraść, zgubić itd) - sam token nic nie daje nikomu.

    Gdzies jest - wiec ukrasc sie da. W domowym sejfie przechowujesz ?

    Fakt - tokena mozna jakos zabezpieczyc, a banki wlasnie wymuszaja
    przejscie na urzadzenie osobiste, ktore z natury zabierasz ze soba,
    czasem w niebezpieczne miejsca - basen, plaza ...

    > Nawet nie wiadomo, że to token z banku (chociaż oczywiście można to
    > założyć).

    No, jak Wojtek ma 30 tokenow, to moze byc pewien problem ... choc
    pewnie sobie opisal ktory do czego :-)

    > A w ogóle były jakieś strony bankowe z ActiveX? Przecież tego nie dałoby
    > się używać nie z MS Explorerem(?).

    Zeszlo na forex - a tam wykresy i wykresy ... java ?

    > Pewnie tak, aplikacja może móc więcej niż jakaś tam strona.

    Lokalizacje zapamietac, fotke zrobic, odcisk palca.
    Moze nawet karte autoryzowac tylko gdy telefon w poblizu ...

> [...]
    > używa nie takiego sprzętu/oprogramowania (np. starego, ze znanymi
    > dziurami, z odpalonym trojanem itd). Aczkolwiek liczyć na to bym nie

    Tez bym specjalnie nie liczyl. Za to komunikacja moze byc lepiej
    sprawdzana.

    Ale poszlo o to, ze na telefony banki aplikacje robia, a na komputery
    nie. Czemu? W czym komputery lepsze/gorsze.

    J.