  • 1. Data: 2003-12-05 19:51:59
    Temat: PILNE: Przepisy dotyczące "polecenia zapłaty" potrzebne
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

    Potrzebuje odnosnika do materiałow dotyczacych regulacji
    zwiazanych z "poleceniem zapłaty" - w zwiazku z potrzeba
    raczej pilnego sprawdzenia czy wierzyciel moze sie
    domagac wyslania do niego OBU czesci drukow - dla niego
    i dla banku. Jesli nie moze to by moc zacytowac stosowne
    przepisy.

    --
    Zastrzeżenie: Nie zgadzam się na wysyłanie ofert na adres użyty
    do/podczas wysłania tej wiadomości.

  • 2. Data: 2003-12-05 23:00:06
    Od: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>

    W artykule bqqnlf$inv$...@n...onet.pl,
    niejaki(a): Maciej 'AbrahaM' Piotrowski z adresu
    <m...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > domagac wyslania do niego OBU czesci drukow - dla niego
    > i dla banku. Jesli nie moze to by moc zacytowac stosowne

    Prawo bankowe Art. 63d ust. 2 pkt.
    http://www.nbp.gov.pl/aktyprawne/dwn/Prawo_bankowe.p
    df
    --------------------------
    Art. 63d.
    2. Przeprowadzenie rozliczeń poleceniem zapłaty jest dopuszczalne pod
    warunkiem:
    2) udzielenia przez dłużnika wierzycielowi zgody do obciążania rachunku
    dłużnika w drodze polecenia zapłaty w umownych terminach zapłaty z
    tytułu określonych zobowiązań,
    --------------------------
    Ustawa nie wspomina o udzieleniu przez dłużnika zgody dla jego banku w
    sposób bezpośredni.

    Nie ma żadnych podstaw by twierdzić że z pozoru dwie części druku są
    rozłączne.

    Szczegółowe zasady funkcjonowania polecenia zapłaty określa porozumienie
    międzybankowe z 1 czerwca 1998 r.
    Tu chyba jest ich strona http://www.poleceniezaplaty.org.pl/
    lub http://www.poleceniezaplaty.org.pl/index_scale.html
    Polecam kliknąć na "Jak uruchomić Polecenie Zapłaty"

    Reszta po ciemnej stronie księżyca ;)

    pozdr.
    K.K.

  • 3. Data: 2003-12-05 23:37:34
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

    In news:3fd10dff@news.home.net.pl,
    Krzysztof K <o...@p...onet.pl> typed:

> [...]
    > banku w sposób bezpośredni.
    >
    > Nie ma żadnych podstaw by twierdzić że z pozoru dwie części

    [ciach]

    > Reszta po ciemnej stronie księżyca ;)

    Ładnie to podsumowałeś ;) Czyli jestem w punkcie wyjscia.

    1) Ustawa nie wspomina o udzieleniu przez dłużnika zgody dla
    jego banku w sposób bezpośredni ani tez jak pisales nie ma
    żadnych podstaw by twierdzić że z pozoru dwie części
    druku są rozłączne.

    2) Jednakże nie zakazuje tego ani tez nie nakazuje przeslania
    obu czesci druku do wierzyciela czy bezwzglednego traktowania
    go jako integralnej calosci

    3) Jednoczesnie zaznaczenie stosownych fragmentow na druku
    ktorego wzor jest pod adresem (ktory znalem)
    http://www.poleceniezaplaty.org.pl/zgoda_pz.pdf
    "otrzymuje wierzyciel" oraz "otrzymuje bank dlużnika" oraz
    posrednio moze sugerowac dopuszczenie rozdzielnosci oraz
    bezposrednie wyrazanie zgody

    4) Grupowicze z tejze grupy ze wzgledu na ochrone wzoru
    podpisu zlozonego w banku stosowali z powodzeniem metode
    rozdzielnego wysylania drukow. Mnie osobiscie tez to sie
    udalo - ale w wypadku innej instytucji.

    Jak na razie do niczego ciekawego na
    http://www.poleceniezaplaty.org.pl sie nie dokopalem,
    tylko do ogolnikow.

    Wielkie dzieki jednak za odnosnik do ustawy, to daje do
    reki argument o braku wymogu wysylania calosci. Sproboje
    sie skontaktowac ze "zrodlem" - moze cos wiecej ustale.

    Jeszcze raz dziekuje.

  • 4. Data: 2003-12-05 23:58:54
    Od: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>

    > Jak na razie do niczego ciekawego na
    > http://www.poleceniezaplaty.org.pl sie nie dokopalem,
    > tylko do ogolnikow.

    Niestety nawet na stronach ZBP nie ma tekstu tego porozumienia. Swoją
    drogą on też nie jest aktem prawnym.
    Polecam jeszcze lekturkę strony 6 tego monitora KIR-u
    http://www.kir.com.pl/publikacje/monitor_2003_08.pdf

    Moim zdaniem, skoro nie ma jednoznacznych zapisów prawnych, decydujący
    głos w tej sprawie będzie miał wierzyciel.
    W końcu ta kasa dla niego ;)

    pozdr.
    K.K.

  • 5. Data: 2003-12-06 00:18:51
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

    In news:3fd11ca8$1@news.home.net.pl,
    Krzysztof K <o...@p...onet.pl> typed:

    > Niestety nawet na stronach ZBP nie ma tekstu tego porozumienia.
    > Swoją drogą on też nie jest aktem prawnym.

    Tym nie mniej byloby ono przydatne jako ewentualny
    argument, ale dobre i to co jest i co podales juz
    ponizej.

    > Polecam jeszcze lekturkę strony 6 tego monitora KIR-u
    > http://www.kir.com.pl/publikacje/monitor_2003_08.pdf

    Dzieki. "do wierzyciela oraz do banku" mi sie przyda ;)
    ZDECYDOWANIE PRZYDA.

    > Moim zdaniem, skoro nie ma jednoznacznych zapisów prawnych,
    > decydujący głos w tej sprawie będzie miał wierzyciel.
    > W końcu ta kasa dla niego ;)

    Ujmijmy to tak: wierzyciel nie MUSI tego wymagac
    gdyz przepisy tego nie wymagaja. W zwiazku z tym
    zamierzam sprobowac przekonac pewnego wierzyciela
    do zmiany procedur.

  • 6. Data: 2003-12-06 11:14:09
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <m...@p...onet.pl> writes:

    > 4) Grupowicze z tejze grupy ze wzgledu na ochrone wzoru
    > podpisu zlozonego w banku

    Ochrone przed czym? To jakis wysoki stopien paranoi mi sie wydaje...

    Rozumiem, ze taka osoba NIGDY i NIKOMU nie zaplacila czekiem ani karta
    platnicza?

    MJ

  • 7. Data: 2003-12-06 11:46:33
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Maciej 'AbrahaM' Piotrowski wrote:
> [...]
    > domagac wyslania do niego OBU czesci drukow - dla niego
    > i dla banku. Jesli nie moze to by moc zacytowac stosowne

    W starej erowej gazetce dołączanej do faktur byla mowa o oddzielnym
    dostarczaniu. Ale ze względu na wygodę powiedzieli że "wszystkim się
    zajmą oni" Sugrowałoby to, że można oddzielnie. Poza tym przypomina mi
    się dyskusja o tym jak ktoś:

    1.do Idei wysłał wypełnione formularze _ale_z_zupełnie niezgodnym podpisem.
    2. do Inteligo wysłał drugą część (tą dla banku) z podpisem właściwym, i
    jednocześnie zadysponował, zeby nie przejmowali sie tym co dostaną z
    Idei , tylko zaakceptowali.
    3. PZ na rzecz idei działa.
    4. Cel był prosty; nie chciał aby ktoś w Idei miał wzór jego podpisu
    bankowego.

    Oba te przykłady sugerowałyby, że można. Ale podstawy prawnej nie mam. :-(

    KJ

  • 8. Data: 2003-12-06 12:49:03
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Fri, 5 Dec 2003 20:51:59 +0100, "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski"
    <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >domagac wyslania do niego OBU czesci drukow - dla niego
    >i dla banku. Jesli nie moze to by moc zacytowac stosowne

    kiedy pierwszy raz uruchamiałem polecenie zapłaty, w sposób
    "standardowy", wysyłając do plusgsm oba druczki - nic z tego nie
    wyszło. to znaczy plus probowal pobrac pieniadze, a bank pz odrzucał.
    próbowałem to wyjaśnić - plus twierdził że wysłał zgode do banku,
    bank, że nie otrzymał. plus powiedział, że teraz to ja sam muszę
    załatwić w banku. musiałem sam iść do banku i wyrazić zgodę. kolejne
    pz wyslane przez plusa zostało już zaakceptowane.
    po kilku latach zmieniałem bank. nauczony doświadczeniem najpierw
    załatwiłem w nowym banku zgodę, a następnie wysłałem plusowi cofnięcie
    zgody na obciążanie starego rachunku, zgodę na obciążanie nowego oraz
    informację, że w banku pz jest już uruchomione (może nawet załączyłem
    ksero potwierdzenia, które dostałem w banku).
    zadziałało pięknie.
    od czasu moich pierwszych doświadczeń serdecznie chromolę firmy, które
    każą wysłać do nich oba druki. myślę, że w większości przypadków (mam
    nadzieję, że debilne procedury obowiązują w mniejszości firm) powinno
    jednak zadziałać przesłanie jednego druku oraz informacji, że w banku
    już załatwione, niezależnie od tego, co na ten temat mają do
    powiedzenia infolinie i konsultanci.

    PG

  • 9. Data: 2003-12-06 13:02:59
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Kamil Jońca" <k...@p...onet.pl> wrote in message

    > 2. do Inteligo wysłał drugą część (tą dla banku) z podpisem właściwym, i
    > jednocześnie zadysponował, zeby nie przejmowali sie tym co dostaną z
    > Idei , tylko zaakceptowali.

    ROTFL. Ciekaw jestem co by pisala ta osoba gdyby nagle jej karta zaczela bym
    obciazana za zamowienia typu MO ;).
    Podpisy (jak i inne dane) na obu czesciach formularza DD powinny byc takie
    same. Wracajac do tematu... czasami obie czesci formularza musza trafic do
    wierzyciela aby mogl zostac nadany identyfikator platnosci. Czesto nie jest
    to problemem, bo identyfikatorem jest nr. klienta, czy PESEL dluznika,
    czasami jednak identyfikatory sa nadawane w inny sposob i sa generowane
    dopiero po zarejestrowaniu DD w systemie wierzyciela. Jesli identyfikatory
    nie beda takie same, to mimo wyslania formularza do banku i wierzyciela, DD
    nie bedzie dzialac.

    Maciej

  • 10. Data: 2003-12-06 13:47:44
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    MK wrote:

> [...]
    > nie beda takie same, to mimo wyslania formularza do banku i wierzyciela, DD
    A jednak dobrze pamiętałem.

    Szkoda tylko, że blad nie chce potwierdzic :-)

    KJ