  • 1. Data: 2009-03-25 19:32:40
    Temat: Oszczednosci osoby zmarlej we Włoszech
    Od: "piotr" <c...@g...pl>

    Witam,

    Ojciec mojej dziewczyny przebywajacy na stale we Włoszech zmarł na skutek
    nieszczesliwego wypadku. Zachodzi wysokie prawdopodobienstwo ze posiadal
    oszczednosci.

    Jak i gdzie mozna szukac tych oszczednosci?

    Czy trzeba przeprowadzac postepowanie spadkowe we włoszech a potem chodzic od
    banku do banku z wyrokiem prawomocnym z zapytaniem czy taka a taka to osoba
    miala w danym banku oszczednosci?

    Jak sprawdzic czy mial jakis samochod bedacy jego wlasnoscia, telewizor itp itd?

    Ojciec mojej dziewczyny mieszkal we wloszech rzecz jasna bez najblizszej rodziny.

    Bardzo prosze o pomoc bo sprawa jest dosyc delikatna.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-03-25 19:40:26
    Temat: Re: Oszczednosci osoby zmarlej we Włoszech
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 25 Mar, 20:32, "piotr" <c...@g...pl> wrote:

    Jeżeli przebywał legalnie, miał tam stałe miejsce zamieszkania, to
    należy przeprowadzić postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku we
    Włoszech, według włoskiej procedury i polskiego prawa spadkowego.
    Razem z tym postępowaniem należy sporządzić spis inwentarza spadku.
    Sprawa się komplikuje, jeśli zmarły miał podwójne obywatelstwo. Tu
    jednak potrzebny byłby prawnik włoski, z uwagi na stopień
    skomplikowania włoskiego prawa.

    Spróbuj zadzwonić do włoskiej ambasady, może jest tam jaki jurysta
    Włoch, który mówi po olsku.

  • 3. Data: 2009-03-25 20:00:09
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 25 Mar, 15:40, szczurwa <s...@g...com> wrote:

    > Sprawa się komplikuje, jeśli zmarły miał podwójne obywatelstwo.

    Czy moglbys rozwinac? Tzn. czy komplikuje sie po polskiej stronie, czy
    po wloskiej?

  • 4. Data: 2009-03-25 21:14:23
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 25 Mar, 21:00, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

    > Czy moglbys rozwinac? Tzn. czy komplikuje sie po polskiej stronie, czy
    > po wloskiej?

    Po obu stronach. Po prostu każde z państw może powoływać się na
    łącznik obywatelstwa przy definiowaniu statutu spadkowego, czyli
    odpowiedzi na pytanie, którego prawa przepisy, polskiego czy
    włoskiego, należy zastosować przy rozstrzyganiu poszczególnych kwestii
    spadkowych, od otwarcia spadku po ważność testamentu.

  • 5. Data: 2009-03-25 22:27:33
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 25 Mar, 17:14, szczurwa <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > włoskiego, należy zastosować przy rozstrzyganiu poszczególnych kwestii
    > spadkowych, od otwarcia spadku po ważność testamentu.

    Ale to by oznaczalo wrecz nierozwiazywalne problemy. Czy nie
    rozstrzyga sie tego wszystkiego w kraju gdzie dana np. nieruchomosc /
    kolekcja bezcennych znaczkow / konto bankowe sie znajduje, zgodnie z
    tamtejszymi przepisami, wynajmuje tamze prawnikow etc., bez wzgledu na
    obywatelstwo zmarlego?

    Zakladajac ze Francuz - wlasciciel willi w np. Sopocie - zemrze nagle,
    czy Polacy beda w ogole chcieli uznac jakies orzeczenie francuskiego
    sadu sprzeczne z polskimi przepisami spadkowymi - albo w ogole
    jakiekolwiek - tylko dlatego ze zmarly nie byl obywatelem polskim, a
    wylacznie francuskim?

  • 6. Data: 2009-03-25 22:43:48
    Od: "piotr" <c...@g...pl>

    szczurwa <s...@g...com> napisał(a):
    > Je=BFeli przebywa=B3 legalnie, mia=B3 tam sta=B3e miejsce zamieszkania, to
    > nale=BFy przeprowadzi=E6 post=EApowanie o stwierdzenie nabycia spadku we
    > W=B3oszech, wed=B3ug w=B3oskiej procedury i polskiego prawa spadkowego.
    > Razem z tym post=EApowaniem nale=BFy sporz=B1dzi=E6 spis inwentarza spadku.

    Przebywal legalnie, legalnie pracowal i wszystko legalnie. Pytanie jak tylko
    ustalic aktywa majac juz w rece wyrok sadu. Jak to wyglada w Polsce? Mamy
    dziesiatki bankow, dziesiatki TFI.... setki innych instrumentow finansowych,
    nie mowiac o innych mozliwosciach inwestowania... Czy jest jakis taki
    odpowiednik BIKu tylko nie dla pasywow a dla aktywow? Czy to w Polsce czy we
    włoszech?

  • 7. Data: 2009-03-25 22:50:13
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 25 Mar, 23:27, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > kolekcja bezcennych znaczkow / konto bankowe sie znajduje, zgodnie z
    > tamtejszymi przepisami, wynajmuje tamze prawnikow etc., bez wzgledu na

    Na ogół tak, zwłaszcza jeśli chodzi o dobra nieruchome lub kultury.
    Jednakże najczęściej wówczas stosuje się prawo ojczyste spadkodawcy.

> [...]
    > sadu sprzeczne z polskimi przepisami spadkowymi - albo w ogole
    > jakiekolwiek - tylko dlatego ze zmarly nie byl obywatelem polskim, a

    W odniesieniu do nieruchomości położonej w Polsce należy w tym
    przypadku tu przeprowadzic postępowanie. Sąd polski zastosuje spadkowe
    prawo francuskie.

    Zauważ, że często ludziom kupującym domy letniskowe we Francji,
    Hiszpanii itp. zaleca się sporządzenie testamentu w tych krajach w
    odniesieniu do tej właśnie nieruchomości. To "potem" znacznie
    upraszcza sprawę.

  • 8. Data: 2009-03-25 23:07:52
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 25 Mar, 18:50, szczurwa <s...@g...com> wrote:

    > Na ogół tak, zwłaszcza jeśli chodzi o dobra nieruchome lub kultury.
    > Jednakże najczęściej wówczas stosuje się prawo ojczyste spadkodawcy.

    Dzieki za wyjasnienie! A jak to dziala w przypadku ciezkich przypadkow
    z dwoma / trzema albo i wiecej obywatelstwami? Co determinuje
    "ojczystosc"?

    > W odniesieniu do nieruchomości położonej w Polsce należy w tym
    > przypadku tu przeprowadzic postępowanie. Sąd polski zastosuje spadkowe
    > prawo francuskie.

    Nawet jesli znacznie bedzie sie roznilo od polskiego?

    Ma sens!

  • 9. Data: 2009-03-25 23:25:08
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    OK, juz sam znalazlem :)

    http://www.rp.pl/artykul/64135,103606_Testament_spis
    any_za_granica_jest_wazny_w_Polsce.html

  • 10. Data: 2009-03-26 00:31:39
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 26 Mar, 00:07, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Dzieki za wyjasnienie! A jak to dziala w przypadku ciezkich przypadkow
    > z dwoma / trzema albo i wiecej obywatelstwami? Co determinuje

    Przede wszystkim właśnie obywatelstwo. Dlatego wiele państw zwalcza
    posiadanie podwojnego obywatelstwa, inne wręcz tego zakazują - Austria-
    casus Schwarzeneggera - musiał pisac specjalnie do ministra o zgodę na
    jego zachowanie. Podwójne obywatelstwo rodzi w tej mierze problemy,
    ponieważ w wielu przypadkach w odniesieniu do obywateli jurysdykcja
    sądowa ich kraju jest wyłączna.

    > Nawet jesli znacznie bedzie sie roznilo od polskiego?

    Tak, z jednym zastrzeżeniem, stosowane prawo obce nie może naruszać
    tzw. klauzuli porządku publicznego. Polski sąd np. nie uzna hinduskich
    malżeństw małoletnich, wielożeństwa, zróżnicowania praw dzieci
    małżeńskich i pozamałżeńskich itp. Swego czasu toczyła się wśród
    prawników w Stanach ciekawa dyskusja na ten temat, no ale u was
    różnorodność kulturowa zdaje siębyc nieco większa niż w Polsce..;-)