    From: scream <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Ograniczyć phising...
    Date: Mon, 17 Dec 2007 23:32:18 +0100

    Cześć,

    Chciałbym podzielić się z Wami ciekawym rozwiązaniem dot. bezpieczeństwa.
    Otóż jeden z systemów płatności (coś jak Paypal, aczkolwiek troche inne) od
    jakiegoś czasu miewał problemy z nasilającym się zjawiskiem phisingu. Długo
    nie mogli sobie z tym poradzić, ale w końcu wymyślili rozwiązanie - wg mnie
    - genialne w swej prostocie.

    Użytkownik musi wybrać i podać odpowiedzi na dwa pytania, patent podobny
    jak przy odzyskiwaniu hasła z maila. Dodatkowo musi sam wymyśleć jedno
    swoje własne pytanie, i też podać odpowiedź. Ale to nie koniec. Użytkownik
    musi też wybrać (spośród wielu różnych zdefiniowanych w systemie)
    obrazek-avatar i podpisać go - czyli np. wybieramy z katalogu zdjęcie
    fajnego kociaka i podpisujemy je "mruczuś".

    Dotychczas logowanie odbywało się w mało bezpieczny sposób - SSL i wpisanie
    loginu oraz hasła. Teraz jest inaczej. Jak odbywa się logowanie?

    - użytkownik wpisuje login
    - system prosi użytkownika o udzielenie odpowiedzi na jedno z trzech pytań
    - strona z pytaniami jest opatrzona wybranym i podpisanym przez użytkownika
    avatarem
    - po podaniu prawidłowej odpowiedzi, użytkownik jest proszony o hasło
    - po podaniu prawidłowego hasła użytkownik uzyskuje dostęp do konta.

    Wg mnie taki system weryfikacji właściwie w 100% eliminuje wrażliwość na
    phising. Nawet jeśli oszuści zdobyliby login i hasło do konta, nic im to
    nie daje. Nawet jeśli ktoś zainstaluje w systemie keyloggera, to musiałby
    długo zbierać dane i wyławiać stamtąd odpowiedzi na pytania (za każdym
    razem system losuje inne). A nawet jeśli idealnie spreparują stronę systemu
    płatności, to każdy głupi przy logowaniu pokapuje się, że nie ma fotki jego
    kociaka-"mruczusia" i będzie wiedzieć, że coś jest nie tak.

    Wg mnie rozwiązanie bardzo proste i za razem bardzo skuteczne. Co o tym
    myślicie?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl