  • 1. Data: 2006-09-11 12:03:35
    Temat: Kredyty hipoteczne - jak porównywać?
    Od: "Słoniu" <e...@e...pl>

    Zamierzam wziąć 100.000PLN kredytu na zakup działki na 20 lat (z
    możliwością wcześniejszej spłaty) w CHF. Chaciałem Was zapytać
    jak w praktyce porównujecie oferty kredytów hipotecznych w bankach,
    na co zwracacie uwagę (oprócz oprocentowania oczywiście)?

    Dzięki z góry za pomoc.

    Słoniu

    PS. Ponieważ dopiero analizuję oferty banków, może ktoś wie,
    który bank ma coś interesującego w swojej ofercie z kryteriami jak
    powyżej?

  • 2. Data: 2006-09-11 16:44:07
    Temat: Re: Kredyty hipoteczne - jak porównywać?
    Od: -Dorota- <d...@N...polbox.com>

    Słoniu wrote:
    > Zamierzam wziąć 100.000PLN kredytu na zakup działki na 20 lat (z
    > możliwością wcześniejszej spłaty) w CHF. Chaciałem Was zapytać
    > jak w praktyce porównujecie oferty kredytów hipotecznych w bankach,

    W Expanderze albo Openfinance :)

    > na co zwracacie uwagę (oprócz oprocentowania oczywiście)?

    A tak serio to zwróć uwagę również na spread (czyli kurs CHF
    w danym banku, a konkretniej różnicę między kursem kupna a sprzedaży -
    w niektórych bankach potrafi być 2x większa, niż w innych. Często
    niweluje to różnice w oprocentowaniu), sposób ustalania oprocentowania
    - najczęściej LIBOR + marża (ale może być LIBOR 3M, 6M..), chociaż
    czasami ustala zarząd banku (choć nie wiem, czy zostały jeszcze takie
    banki, ostatnio mBank i Multi się z tego wycofały).
    Zwróć uwagę na koszt ewentualnego przewalutowania i możliwość (i koszt)
    wcześniejszej spłaty kredytu - oczywiście, jeśli ma to dla Ciebie
    znaczenie.
    Poza tym różne koszty dodatkowe - marża banku, ubezpieczenie kredytu,
    czasami wymagają ubezpieczenia na życie, mogą wymagać założenia
    rachunku (ROR) w ich banku - to również jakiś koszt najczęściej.

    Poza tym, jako, że to kredyt na 20 lat, dobrze by było, gdyby bank
    był "bezproblemowy", a kredyt wygodny w obsłudze (nie wiem, jak jest
    teraz, ale gdy brałam kiedyś kredyt hipoteczny w PKO BP każda
    nadpłata raty musiała być zgłoszona *osobiście* w oddziale banku,
    w którym podpisywana była umowa kredytowa, w dodatku mieli problemy
    z korektą odsetek po takiej operacji - musieli to robić ręcznie).

    To tyle z grubsza, co mi przychodzi do głowy.
    Powodzenia.

    --
    Dorota Kulas
    dorotaq (at) polbox.com