  • 1. Data: 2009-05-07 10:06:37
    Temat: Komputer w Szabat
    Od: "arion" <a...@i...pl>

    Pytanie:
    Poruszony był już temat melachot w czasie Szabatu.
    Moje pytanie nawiązuje do niego: czy można w Szabat używać komputera (np.
    notebooka), który został włączony przed Szabatem?
    Jeśli tak, to czy są czynności, które są niedozwolone?
    Jakie?
    Jeżeli korzystam z komputera, aby studiować w Szabat Torę (w wersji
    elektronicznej), czy wypełniam w ten sposób micwę?

    Odpowiedź:
    Pomysł z komputerem włączonym przed Szabatem wydawałby się na pozór dobrym
    rozwiązaniem, ale nim nie jest.
    Istnieją dwa podstawowe problemy: pierwszym jest przesuwanie tekstu na
    monitorze.
    Nie jest ono możliwe bez używania klawiatury lub myszy.
    Rozstrzygnięcia halachiczne wykluczają obie te czynności.
    Drugim problemem jest powrót obrazu na ekran wygaszony automatycznie, po
    tym, gdy przez dłuższy czas nie używamy komputera.
    Będzie on spowodowany przez nasze fizyczne działanie (znów albo ruch myszą,
    albo klawiszem).
    Oczywiście stwarza to identyczny, jak poprzednio, kłopot.
    I fakt, że komputer nie musi być podłączony do sieci elektrycznej, ale
    działa na baterie - niczego tu nie zmienia.
    Studiowanie Tory w wersji elektronicznej w Szabat nie jest więc, przy
    obecnej technice, możliwe.
    źródło http://www.the614thcs.com/25.496.0.0.1.0.phtml

  • 2. Data: 2009-05-07 10:10:23
    Temat: Re: Komputer w Szabat
    Od: BK <b...@g...com>

    On May 7, 12:06 pm, "arion" <a...@i...pl> wrote:
> [...]
    > działa na baterie - niczego tu nie zmienia.
    > Studiowanie Tory w wersji elektronicznej w Szabat nie jest więc, przy

    NTG?

  • 3. Data: 2009-05-07 10:42:00
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On May 7, 12:06 pm, "arion" <a...@i...pl> wrote:
    > Pytanie:
    > Poruszony był już temat melachot w czasie Szabatu.

    Z ciekawostek (żeby nie było, że całkiem OT: można płacić tam
    kartą :-)

    http://www.bhphotovideo.com/, wielki sklep prowadzony przez
    ortodoksyjnych żydów nawet witrynę zamyka w piątek po południu i w
    sobotę. A mimo to "przędą" całkiem nienajgorzej...

    A tu o tym przeczytałem:
    http://www.inc.com/magazine/20090501/why-circuit-cit
    y-failed-and-why-bh-thrives.html?partner=fogcreek

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 4. Data: 2009-05-07 11:24:45
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Thu, 7 May 2009 12:06:37 +0200, "arion" <a...@i...pl> wrote:

> [...]
    >monitorze.
    >Nie jest ono możliwe bez używania klawiatury lub myszy.

    Nieprawda. Komputerem można sterować przy użyciu głosu. Wówczas czym
    istotnym będzie się różnić korzystanie z notebooka od korzystania z
    usług szabesgoja?

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 5. Data: 2009-05-07 11:37:53
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Maciej Bojko" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nieprawda. Komputerem można sterować przy użyciu głosu. Wówczas czym
    > istotnym będzie się różnić korzystanie z notebooka od korzystania z
    > usług szabesgoja?

    Zwróć jednak uwagę, że nie istnieje oprogramowanie do sterowania głosem
    działające w jidysz czy po hebrajsku. Jedyne sensownie działające sterowanie
    głosem funkcjonuje w języku angielskim. Odpowiedź ma zatem chyba mieć
    bardziej walor praktyczny dla pobożnych Żydów (którzy bardzo często nie
    znają języka angielskiego) niż teoretyczny.

  • 6. Data: 2009-05-07 15:23:06
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]
    > Poruszony był już temat melachot w czasie Szabatu.

    Z ciekawostek (żeby nie było, że całkiem OT: można płacić tam

    --------------

    Hehe, kupowałem tam. Wszyscy sprzedawcy mają pejsy do ramion!
    :-DDD

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 7. Data: 2009-05-09 11:05:26
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    Jan Werbiński pisze:
> [...]
    > --------------
    >
    > Hehe, kupowałem tam. Wszyscy sprzedawcy mają pejsy do ramion!

    Dobre ceny mają?

    K.

  • 8. Data: 2009-05-11 04:37:46
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Krystek" <s...@k...eu.org> napisał w wiadomości
    Jan Werbiński pisze:
> [...]
    >
    > Hehe, kupowałem tam. Wszyscy sprzedawcy mają pejsy do ramion!

    Dobre ceny mają?

    W 2002 mieli dobre, a teraz nie wiem.
    Najlepsze jest to, że mieli dosłownie wszystko. Wchodzisz do sklepu i kilka
    godzin macania sprzętu. :-)