  • 1. Data: 2002-12-30 14:53:41
    Temat: Kody jednorazowe - jak to działa?
    Od: "Jakub Berent" <j...@l...com.p1>

    Bardzo proszę o przystępne przybliżenie procesu generowania,
    przechowywania i autoryzacji powszechnie wykorzystywanych
    w bankowości elektronicznej kodów jednorazowych lub wskazanie
    źródła. Chodzi mi o 'kody jednorazowe od kuchni'.

    Z góry dziękuję,
    --
    Jakub Berent

  • 2. Data: 2002-12-31 02:26:05
    Temat: Re: Kody jednorazowe - jak to działa?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Jakub Berent" <j...@l...com.p1> writes:

> [...]
    > w bankowości elektronicznej kodów jednorazowych lub wskazanie
    > źródła. Chodzi mi o 'kody jednorazowe od kuchni'.

    Nie ma w tym nic magicznego, generowane sa dwie kopie karty kodow, jedna
    idzie poczta do klienta, druga siedzi na dysku w bazie. Przy transakcji
    sprawdza sie odpowiedz.

    Sa oczywiscie nieco bardziej skomplikowane algorytmy i patenty, ale
    stosuje sie sposrod nich chyba tylko tokeny, generujace kody na podstawie
    tajnej wartosci (znanej takze bankowi) i aktualnego czasu - nie jest
    to zasadniczo odmienne rozwiazanie.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 3. Data: 2002-12-31 20:33:37
    Od: "Jakub Berent" <j...@l...com.p1>

    > Nie ma w tym nic magicznego, generowane sa dwie kopie karty kodow,
    > jedna idzie poczta do klienta, druga siedzi na dysku w bazie.

    Można gdzieś bardziej szczegółowo na ten temat poczytać?
    Chociażby nt. mechanizmów ochrony tych danych przed 'kradzieżą'
    tj. użyte algorytmy szyfrujące itp. Koleżanka w ramach zalicze-
    nia przedmiotu związanego raczej z techniką, niż bankowością ma
    napisać pracę o elektronicznych kanałach dostępu i zabezpiecze-
    niach w e-bankach. Wydaje mi się, że w takiej sytuacji wskazane
    będzie wykazanie się konkretną wiedzą techniczną w ramach zaga-
    dnienia.

    Pozdrawiam,
    --
    Jakub Berent

  • 4. Data: 2003-01-01 02:26:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Można gdzieś bardziej szczegółowo na ten temat poczytać?

    Watpie.

    > Chociażby nt. mechanizmów ochrony tych danych przed 'kradzieżą'
    > tj. użyte algorytmy szyfrujące itp.

    Algorytmy szyfrujace sa ogolnie znane, ale tak naprawde te dane wcale
    nie musza byc zaszyfrowane. Dlaczego? Bo ich zaszyfrowanie wcale nie
    musi podnosic bezpieczenstwa - system transakcyjny zawiera duzo
    wazniejsze dane, ktore takze nie sa szyfrowane, i ktore dostepne sa
    (i musza byc) tym samym ludziom.

> [...]
    > niach w e-bankach. Wydaje mi się, że w takiej sytuacji wskazane
    > będzie wykazanie się konkretną wiedzą techniczną w ramach zaga-

    Sugerowalbym raczej opis mechanizmow na styku bank-klient, np. SSL
    i w ogole dzialanie wszelkich hasel itp. W bebechy banku bym nie wnikal,
    chyba ze to ma byc praca o konkretnym banku (wtedy marne szanse).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator