  • 1. Data: 2004-03-30 13:55:40
    Temat: Klient z kartą płatniczą nie jest gorszy od klienta z gotówką
    Od: "Karolcia" <c...@p...onet.pl>

    Czytelnik Bankier.pl chciał w sklepie z artykułami komputerowymi kupić
    upatrzony od dawna monitor. Sklep kazał mu zapłacić więcej, gdyż chciał
    zapłacić kartą. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?
    W imieniu CKC Pekao wątpliwości wyjaśnił rzecznik prasowy Pekao SA - Pan
    Robert Moreń.

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1081189

    Pozdrawiam
    Karolina

  • 2. Data: 2004-03-30 13:59:35
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > W imieniu CKC Pekao wątpliwości wyjaśnił rzecznik prasowy Pekao SA - Pan
    > Robert Moreń.

    No i co z tego, że sobie pogadał ? Przecież żaden sklep się nie podłozy
    wydając kwit z pozycją "prowizja za płatnośc kartą". Jedyne co można zrobić
    to zażądać faktury Vat i następnie zapłacić kartą ;-)

    --
    Jeżeli możesz-pomóż: www.pmm.org.pl

    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 3. Data: 2004-03-30 14:11:50
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Glenn napisał:

    > No i co z tego, że sobie pogadał ? Przecież żaden sklep się nie podłozy
    > wydając kwit z pozycją "prowizja za płatnośc kartą". Jedyne co można zrobić
    > to zażądać faktury Vat i następnie zapłacić kartą ;-)

    Mozna powiedziec: OK, zaplace wiecej, ale prosze o stosowna informacje
    na kwitku. ;-)))

    Swoja droga gosciu w artykule glupio nie powiedzial:

    Warto więc pamiętać o prawach posiadaczy kart, które powinniśmy
    egzekwować na miarę naszych możliwości. Banki i organizacje płatnicze
    starają się popularyzować transakcje bezgotówkowe. Coraz więcej punktów
    handlowych wyposażonych jest w terminale POS, coraz częściej korzystamy
    z kart kredytowych. Nie pozwalajmy jednak na naciąganie nas na niezgodne
    z prawem prowizje. Nieuczciwego sprzedawcę wyeliminuje konkurencja.

    No wlasnie. Lepiej zaplacic wiecej u konkurencji, niz dac sie naciagac
    balwanom. Nawet jesli dolozymy do tego wiecej niz wynosi prowizja. Jako
    klienci mamy swoje prawa i chamow sprzedawcow trzeba zaczac wychowywac.
    Jak obsluga w sklepie jest chamowata lub za dlugo czekam w knajpie na
    jedzenie, to wychodze.

    Jak kiedys poszedlem do sklepu komputerowego (cos chyba doliczanie
    prowizji to plaga w tego typu sklepach), po jakies duperele, to mi
    zaspiewali 3% doplaty. Popukalem sie w czolo i skierowalem do wyjscia.
    Zanim wyszedlem zaproponowali sprzedaz za normalna cene. W koncu
    kupilem, chociaz powinni za kare dac mi jakis upuscik. ;-)))

    Bartol

  • 4. Data: 2004-03-30 14:12:42
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    c4buja$pf5$...@n...onet.pl,
    Glenn <g...@b...pl>:

    > No i co z tego, że sobie pogadał ? Przecież żaden sklep się nie
    > podłozy wydając kwit z pozycją "prowizja za płatnośc kartą". Jedyne
    > co można zrobić to zażądać faktury Vat i następnie zapłacić kartą ;-)

    W "moim" sklepie fakture wystawiaja w momencie, gdy maja w reku karte lub
    gotowke - no bo przedtem nie wiedza, na jaka bedzie kwote.

    --
    Robert

  • 5. Data: 2004-03-30 14:18:40
    Od: "Artur Czeczko" <a...@e...one.pl>

    > No i co z tego, że sobie pogadał ? Przecież żaden sklep się nie podłozy
    > wydając kwit z pozycją "prowizja za płatnośc kartą". Jedyne co można zrobić
    > to zażądać faktury Vat i następnie zapłacić kartą ;-)

    Na fakturze jest taka pozycja, jak forma płatności, dlatego też
    z reguły przed wystawieniem faktury pytają, czy będzie gotówka,
    czy karta.

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 6. Data: 2004-03-30 14:27:29
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    >Na fakturze jest taka pozycja, jak forma płatności, dlatego też
    >z reguły przed wystawieniem faktury pytają, czy będzie gotówka,
    >czy karta.

    Na taką okoliczność należy wcześniej zaopatrzyć się w aktualny cennik i w
    razie czego uruchomić PIH ;-)

  • 7. Data: 2004-03-30 20:43:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na taką okoliczność należy wcześniej zaopatrzyć się w aktualny cennik i
    > razie czego uruchomić PIH ;-)

    W sklepie powinna być wystawiona cena. I ona jest wiążąca. W praktyce
    jednak można targować. No i tu już wiele nie zdziałasz. Jak sklep powie,
    ze gotówką 100 zł, a kartą 103 zł, przy wystawione cenie 105 zł, to wiele
    się nie da powalczyć.

    Co do zasady, to zakaz pobierania prowizji od transakcji od klienta wynika
    z umowy pomiędzy akceptantem, a sklepem. Więc można napisać skargę do
    akceptanta kart (jest na kwitku). Czy to coś da? Podejrzewam, że
    pojedyncza skarga spłynie po nich, ale jak wiele osób napisze takie same
    skargi na ten sam sklep, to akceptant coś będzie z tym musiał zrobić
    choćby dla swojego spokoju. W umowach mają kary umowne, a w ostateczności
    rozwiążą umowę ze sklepem. No oczywiście sklep może podpisać umowę z innym
    akceptantem, ale ilość tych nowych akceptantów jest skończona i po pewnym
    czasie może się okazać, ze nikt nie chce współpracować z takim sklepem.
    Wówczas sklep nie będzie mógł akceptować kart. Ponieważ taki scenariusz
    wydaje się możliwy, więc podejrzewam, że już samo zagrożenie napisaniem
    skargi do akceptanta powinno ochłodzić zapał sprzedawcy do obciążania
    prowizją.

    A tak na marginesie, to dziwię się, że to taki problem, bo ja kartami
    posługuję się od bardzo dawna, w zasadzie odkąd się pojawiły pierwsze
    PolCardy. I to dość regularnie, kilka razy dziennie. W tym czasie
    spotkałem się dwukrotnie z takim problemem. Raz mój bardzo dobry kolega
    sprzedając mi aparat fotograficzny w sklepie przez siebie prowadzonym i w
    zasadzie po cenie zakupu z hurtowni powiedział wprost, że albo wezmę sobie
    kasę z bankomatu obok albo doliczy mi te kilka złotych, bo koleżeństwo
    koleżeństwem, ale dopłacać nie będzie i uznałem to za naturalne i
    zrozumiałe - zapłaciłem gotówką.

    Drugi raz na stacji paliw jednej ze znanych sieci spotkałem się z taką
    kombinacją, że dają karty stałego klienta upoważniające do zniżki, ale
    warunkiem jest płatność gotówką, a nie kartą. Wywaliłem pismo do zarządu
    tej sieci w Polsce, ale odpisali, że to sprawa ajenta i ich nie dotyczy.
    Dalej nie drążyłem, paliwa tam nie kupuję i już. Dziwię się więc, że
    problem urósł do takich rozmiarów. Jeśli sklep chce doliczyć prowizję, to
    kalkulujemy, czy taniej u nich, czy u konkurencji i tyle.

  • 8. Data: 2004-03-30 21:43:53
    Od: czeslaw <n...@d...slp.pl>

    Użytkownik Bartol Partol napisał:

    > Warto więc pamiętać o prawach posiadaczy kart, które powinniśmy
    > egzekwować na miarę naszych możliwości. Banki i organizacje płatnicze
    > starają się popularyzować transakcje bezgotówkowe.

    Juz 10 lat temu za granica (dokladnie w Szwecji gdyby ktos sie pytal)
    bylo tak ze VISA brala prowizje od sklepu. Sklepy zgrzytaly zebami ale
    bez tego tracily klientow wiec nie dyskutowaly, w kazdym razie nie na
    temat wyzszej ceny przy placeniu karta.
    U nas jeszcze probuje sie sciagac "frajerskie"

    > prowizji to plaga w tego typu sklepach), po jakies duperele, to mi
    > zaspiewali 3% doplaty. Popukalem sie w czolo i skierowalem do wyjscia.
    > Zanim wyszedlem zaproponowali sprzedaz za normalna cene.

    Dokladnie. To dziala,
    Moj tekst jest taki:
    "Wlasnie traci pan klienta.
    Chce pan jeszce minute na przemyslenie sprawy ?"
    ---

  • 9. Data: 2004-03-30 23:11:58
    Od: "Ralf" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

> [...]
    > ze gotówką 100 zł, a kartą 103 zł, przy wystawione cenie 105 zł, to wiele

    Cennik pewnego sklepu:
    "Wszystkie ceny są cenami gotówkowymi uwzględniającymi rabat w wysokości
    3%."

    http://www.apollo.pl/?menu=store&config_pages=0&name
    =&grp=8

    Pozdr.
    Ralf

  • 10. Data: 2004-03-31 10:07:48
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@a...w.stopce>

    Glenn wrote in news:c4buja$pf5$1@news.onet.pl:

> [...]
    > podłozy wydając kwit z pozycją "prowizja za płatnośc kartą".
    > Jedyne co można zrobić to zażądać faktury Vat i następnie zapłacić

    Większość sklepów komputerowych po prostu przy płatności gotówką daje
    rabat 5%. I tego już nie obejdziesz.

    --
    empeg // e m p e g /a t/ h o t /d o t/ p l

    {8F49DDC8-A0E8-40EE-BD10-0C38A8AB06C6}