  • 41. Data: 2018-02-16 18:39:10
    Temat: Re: Karty PKO B.P nie weryfikują pin przy drugiej próbie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Miałem na myśli taką bazę, do której "wszyscy" wprowadzają
    >informacje,

    Wystarczy, ze beda wprowadzaly urzedy wydajace dowody.

    >i w której (naprawdę) wszyscy mogą je sprawdzić (tzn. nie wyciągać
    >dane,
    >ale sprawdzić, czy dany dowód nie jest unieważniony).

    To juz jest
    https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/spr
    awdz-czy-dowod-jest-uniewazniony

    Tylko
    "Dlatego jeśli otrzymasz odpowiedź, że dokument nie został
    unieważniony, może to oznaczać, że:
    -jest ważny,
    -nigdy nie został wydany przez polskiego urzędnika"

    Ale BZ mnie zaskoczyl i pokazal cos w stylu "Dokument nie zostal
    znaleziony w rejestrze wydanych dokumentow".
    Faktycznie - zle wpisalem date wydania.

    A dla banku ... podpis ?

    J.

  • 42. Data: 2018-02-16 19:27:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/15/2018 10:48 AM, Kris wrote:
    > Przy ew fraudzie z Twojego konta łatwiej będzie Tobie udowodnić ze to nie Twój
    podpis

    Wymaga to grafologa i głebokiej wiary w jego zdolności.

    > na slipie czy że nie udostępniałeś nikomu PINu

    To zależy zaś głównie ode mnie wiec jest tak bezpieczne jak ja jestem
    przezorny. Zaryzykuje że dobrze podrobić podpis na umowie kredytowej
    potrafi przeciętny Kowalski po kilkudziesięciu próbach. Podejrzeć moj
    pin jest troche trudniej.

    > a zły tylko zły człowiek pin podejrzał i transakcję potwierdził?

    Zasłaniam pin reką od 20 lat. Jedyne co mnie może przeskoczyć to trojan
    w terminalu (co już się trafiało na świecie) lub imbecyl programista w
    banku (co trafia się nadspodziewanie często). Dlatego z chęcia powitam
    (znowu) karty ktore aktywuje wpisując w nie pin a nie w terminal. Ale
    suweren woli "latwiej" to i ma.

  • 43. Data: 2018-02-16 21:52:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Wystarczy, ze beda wprowadzaly urzedy wydajace dowody.

    Niezupełnie, bo jeśli ktoś nie wyrobi nowego dowodu, to stary nie
    zostanie wpisany.
    Powinny to wpisywać także m.in. banki, policja, albo np. inne ambasady
    itp.

    > To juz jest
    > https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/spr
    awdz-czy-dowod-jest-uniewazniony

    Tak sobie chyba. Trzeba to zrobić przez Internet, trzeba posiadać
    "profil zaufany" - bez sensu. Jeśli mam dowód w ręce, to chyba bez tych
    kombinacji powinienem móc sprawdzić (nawet nie będąc w Polsce, nie będąc
    polskim obywatelem itp) czy ten dowód jest ważny.

    Trzeba byłoby to zrobić tak, by nie dało się z tego wyciągać danych.
    No i odpowiedni interface: klient przychodzi np. do banku, i baza jest
    w mgnieniu oka sprawdzana.

    Dodatkowo powinna być możliwość sprawdzenia, czy zdjęcie nie zostało
    przerobione - niestety proste sposoby czegoś takiego wymagają procesora
    w dowodzie, lub istnieje możliwość wyciągania zdjęć z systemu.

    > "Dlatego jeśli otrzymasz odpowiedź, że dokument nie został
    > unieważniony, może to oznaczać, że:
    > -jest ważny,
    > -nigdy nie został wydany przez polskiego urzędnika"

    A to także jakiś bezsens.

    > A dla banku ... podpis ?

    No ale co podpis. Jeśli możemy złożyć oświadczenie przed notariuszem, to
    równie dobrze możemy załatwić w banku co chcemy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 44. Data: 2018-02-17 22:30:30
    Od: ń <ń@ń.ń>

    I co z zasłaniania, jeśli hacker np. zamontuje mikrofon (każdy klawisz ma minimalnie
    inny dźwięk)?

    -----

  • 45. Data: 2018-02-18 00:03:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ń <ń@ń.ń> writes:

    > I co z zasłaniania, jeśli hacker np. zamontuje mikrofon (każdy klawisz ma
    minimalnie inny dźwięk)?

    Zapomnij, musiałbyś naciskać każdy klawisz 1000 razy, to może coś by się
    dało statystycznie wyciągnąć (wątpię). Poziom dźwięku za mały.

    Można nagrać kamerą termowizyjną, ale dzwięki - takie rzeczy tylko
    w studiu, i to także niepewne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2018-02-18 07:45:24
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > dało statystycznie wyciągnąć (wątpię). Poziom dźwięku za mały.
    >
    > Można nagrać kamerą termowizyjną, ale dzwięki - takie rzeczy tylko

    Ale, że co z poziomem dźwięku? Nie nagra się?
    Skoro słychać, to się nagra. Czy różnice tonów zbyt małe?
    Czy dźwięki się powtarzają?

  • 47. Data: 2018-02-18 12:07:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > Ale, że co z poziomem dźwięku? Nie nagra się?
    > Skoro słychać, to się nagra. Czy różnice tonów zbyt małe?
    > Czy dźwięki się powtarzają?

    A w ogóle cokolwiek słychać? Klawiatura z gumą pod spodem, od góry
    przyciskana paluchem, co tam ma rezonować?
    Różnice tonów nie byłyby przypuszczalnie zbyt małe, gdyby coś się udało
    nagrać. Powyżej poziomu szumów najlepiej.

    No i mikrofon - (mocno) kierunkowy skierowany na klawiaturę?

    To nie jest do zastosowania w praktyce. Wątpię, czy udałoby się
    (realistycznie) w labie.

    Poza tym istnieje jeszcze problem z motywacją: zasady rozliczeń
    powodują, że sam PIN bez oryginalnej karty nie jest przydatny do
    czegokolwiek (w odróżnieniu od np. interfejsu NFC (RFID) karty
    z deaktywowaną funkcją płatności NFC). Złodziej musiałby kartę następnie
    ukraść. Oczywiście nie jest to niemożliwe, ale zagrożenie jest IMHO
    zaniedbywalne, zwłaszcza w porównaniu do typowych, istotnych w praktyce
    przypadków.

    BTW sam PIN nie powinien być traktowany przez nikogo inaczej niż tylko
    jako "słabe, dodatkowe zabezpieczenie, zmniejszające ryzyko użycia karty
    przez osobę obcą w stosunku do osoby uprawnionej".
    To jest drugi z tych "what you have and what you know", ale nacisk
    na bezpieczeństwo jest położony w znakomitej większości na pierwszy
    element (pomijając nieszczęsne NFC).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 48. Data: 2018-02-18 13:04:46
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > nagrać. Powyżej poziomu szumów najlepiej.
    >
    > No i mikrofon - (mocno) kierunkowy skierowany na klawiaturę?

    Weź telefon z włączonym dyktafonem i podejdź do bankomatu.
    Nagra się nawet jeśli telefon jest w kieszeni.
    Pikanie słychać kilka metrów od bankomatu,
    chyba, że myślisz o tych klawiaturach, które nie pikają,
    bo i takie są.

    > To nie jest do zastosowania w praktyce. Wątpię, czy udałoby się
    > (realistycznie) w labie.

    No przestań, może myślisz o czymś innym.

  • 49. Data: 2018-02-18 13:13:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-18 o 13:04, cef pisze:

> [...]
    > Nagra się nawet jeśli telefon jest w kieszeni.
    > Pikanie słychać kilka metrów od bankomatu,
    > chyba, że myślisz o tych klawiaturach, które nie pikają,

    Przecież te piki są takie same dla każdego klawisza.

    --
    Liwiusz

  • 50. Data: 2018-02-18 13:20:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-18 o 13:13, Liwiusz pisze:

    > Przecież te piki są takie same dla każdego klawisza.

    Raczej nie, mój PIN wyraźnie wygrywa różne tony.
    Może są klawiatury, które pikają jednakowo - nie testowałęm gdzie
    indziej, ale tam gdzie wypłacam (jeden PKOBP i Euronet) to na pewno są
    różne tony.