    From: Tristan <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Kartać czy nie kartać (było: Raiffeisen - konto osobiste)
    Date: Fri, 03 Apr 2009 07:57:03 +0200

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 02 kwiecień 2009 21:40
    (autor Samotnik
    publikowane na pl.biznes.banki,
    wasz znak: <s...@l...localdomain>):

    > No nie, bez konta to przegięcie, natomiast bez karty po prostu da się żyć.

    Da, ale to trudne. Trzeba targać ze sobą stos gotówki, która nie pracuje
    odsetkami. A jak człowiek debeta to wręcz odsetki zjada. Posiadana gotówka
    łatwiej się też zużywa. A do tego dochodzi powolna obsługa. Często przy
    płatności gotówką są problemy. Trzeba szukać końcówek, przekładać grosiki,
    przerzucać małe metalowe krążki.... Jakby była tylko papierowa, to jeszcze,
    ale monety to koszmar. Jak widzę, że kolejka w kasie utyka, to na 90% na
    gotówkowcu... Bo dłubie po kieszonkach portfela za drobniakami, bo próbują
    wymyślić matematycznie ile dać i jak, bo kasjerka zakasa kiece i leci
    rozmieniać do sklepu obok....

    > Da się żyć z kartą, więc nikomu nie będę odradzał jej używania. W zasadzie
    > równie dobre jak nieużywanie (chociaż ja wolę nie używać ze względu na
    > potencjał fraudu, a ten w tym dzikim kraju potrafi być kłopotliwy). Tylko
    > dziwi mnie ta kartomania, że jak nie przyjmują kart, to nie kupię itd itp.

    No nie kupię, bo nie mam gotówki. Karta jest związana z pływami na moim
    koncie i pozwala mi na bieżąco zarabiać i wydawać oraz kontrolować wydatki.
    Gotówka jest po prostu skrajnie niewygodna.

    > Dziecinada. No chyba, że ktoś to robi dla tych punktów BP, czy innych tam
    > groszowych bonusów. Ja tylko straciłem na KK, bo z punktów BP to mam
    > skrobaczkę do szyb, a z KK to na skutek niepilnowania limitów do zwolnień
    > mam już ze stówę w plecy. :)

    No KK nie mam, bo mi niepotrzebna. Sensu KK faktycznie nie ma, chyba że ktoś
    potrzebuje często krótkoterminowych kredytów, np. na towar.

    > Ja trzymam KK tylko do rzeczy, w których jest niezastąpiona, czyli
    > niespodziewanych wydatków (zwłaszcza w okolicznościach braku bankomatu),

    A to już bez sensu. Skoro płacisz prowizje za KK to warto korzystać, skoro
    jest to nieoprocentowane, bo zawsze zyskujesz miesiąc na odsetkach na
    koncie. Aczkolwiek owszem, prowizja zapewne większa, dlatego ja olałem KK.
    Transakcje przez Sieć wykonuję rzadko i najwyżej kolega za mnie zapłaci :D

    > do płatności bez autoryzacji (autostrady, automaty do biletów) i do
    > różniastych kaucji (wynajem samochodów, jachtów).

    No tego nie używam, to nie wiem.

    BTW: Podobno w Japonii jest system płatności dotykowych wręcz zorganizowany.
    Nosi się token zbliżeniowy zamiast kart i po prostu przy płatności się nim
    przejeżdża przez czytnik. A że token jest zintegrowany jakoś z telefonem,
    to płatności przychodzą z rachunkiem telefonicznym. Nie wiem na ile to
    prawda, ale mi się podoba.

    --
    Tristan