  • 21. Data: 2022-04-19 21:45:31
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Apr 2022 21:10:15 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przy przynajmniej kilkunastoprocentowej inflacji, z tendencją do
    > dalszego wzrostu? Jasne że tak.

    przy 300k kredytu na 20 lat, to juz jednak sa wysokie.
    A 300k kredytu to teraz na mieszkanie nie starczy :-(

    Inflacja, owszem, moze sytuacje uratowac, a nawet odwrocic,
    ale trzeba sie wykłócic o podwyzkę :-)

    J.

  • 22. Data: 2022-04-20 15:15:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > przy 300k kredytu na 20 lat, to juz jednak sa wysokie.
    > A 300k kredytu to teraz na mieszkanie nie starczy :-(
    >
    > Inflacja, owszem, moze sytuacje uratowac, a nawet odwrocic,
    > ale trzeba sie wykłócic o podwyzkę :-)

    To raczej oczywiste - w inflacji przecież nie chodzi o to, żeby ludzie
    nic nie zarabiali (= nie płacili podatków, niczego nie kupowali itd.)
    tylko o to, by "umorzyć" gotówkę będącą w obiegu (oszczędności
    społeczeństwa). Przerabialiśmy to już np. za Jaruzelskiego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2022-04-20 15:29:21
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 20 Apr 2022 15:15:41 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > tylko o to, by "umorzyć" gotówkę będącą w obiegu (oszczędności
    > społeczeństwa). Przerabialiśmy to już np. za Jaruzelskiego.

    Z tamtych czasów zapamiętałem pojęcie "nawis inflacyjny".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 24. Data: 2022-04-20 15:55:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 kwietnia 2022 o 15:29:23 UTC+2 Olin napisał(a):

    > Z tamtych czasów zapamiętałem pojęcie "nawis inflacyjny".

    To było co innego - nadwyżka drukowanej kasy, która nie miała pokrycia w
    produkowsnych towarach i usługach.
    Nic dziwnego, że napędzało to inflację.
    Wypisz wymaluj jak teraz.
    Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.
    Hmm, pytanie na ile nawis inflacyjny da się zrównoważyć obsługą laski - to w końcu
    też usługi...

  • 25. Data: 2022-04-20 20:39:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > To było co innego - nadwyżka drukowanej kasy, która nie miała pokrycia w
    produkowsnych towarach i usługach.
    > Nic dziwnego, że napędzało to inflację.
    > Wypisz wymaluj jak teraz.

    No to jak to? :-)
    Albo to samo albo nie. Moim zdaniem to było prawie to samo - różnica
    była taka, że wtedy mniej produkowaliśmy (i gorszej jakości), oraz
    praktycznie całe zadłużenie państwa było denominowane w walutach obcych.

    > Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.

    Trochę jednak produkujemy. Nie ma też sprzedaży za granicę(e) za wszelką
    cenę. Ale są podobieństwa wyraźne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2022-04-21 08:54:04
    Od: Adam Sadowski <a...@g...com>

    Czuję że lokaty i KO oparte na wiborze długo nie poistnieją. U mnie 5,55% ale bank
    cichutko, jakby nie chciał aby ludzie wpłacali....

  • 27. Data: 2022-04-21 11:57:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Apr 2022 23:54:04 -0700 (PDT), Adam Sadowski wrote:
    > Czuję że lokaty i KO oparte na wiborze długo nie poistnieją.

    W zasadzie to od dawna były oderwane.

    >U mnie 5,55% ale bank cichutko, jakby nie chciał aby ludzie wpłacali....

    A co to za bank ?

    J.

  • 28. Data: 2022-04-21 12:08:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Apr 2022 06:55:42 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > Nic dziwnego, że napędzało to inflację.
    > Wypisz wymaluj jak teraz.
    > Choć teraz nic nie produkujemy, usługi to 60%.

    Kwestia definicji.
    Kafelki w łazience ułożyc ... ile kosztują kafelki, ile ułożenie?

    Kupic od producenta telewizory, sprzedac 2x drozej ... to do jakiej
    statystyki to wedruje?

    Wyciac dla firmie budowlanej, albo dla produkcyjne elementy stalowe
    "na laserze" ... to produkcja czy usługi?

    A produkcję jeszcze mamy, choc jakos schowaną.

    Zreszta zobacz na strukturę własnych wydatkow ... usługi bankowe
    to moze byc poważna pozycja :-)

    > Hmm, pytanie na ile nawis inflacyjny da się zrównoważyć obsługą laski - to w końcu
    też usługi...

    W katolickim kraju ?? :-P

    A poza tym co - panienki bedą za darmo pracować?

    No ale jakby tak panstwo zatrudniło młode i ładne urzędniczki, ktore
    udzielalby petentom konsultacji za urzędowe stawki, to może wszyscy
    byliby zadowoleni :-)

    J.

  • 29. Data: 2022-04-21 12:11:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Apr 2022 15:15:41 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > tylko o to, by "umorzyć" gotówkę będącą w obiegu (oszczędności
    > społeczeństwa). Przerabialiśmy to już np. za Jaruzelskiego.

    Polemizowalbym czy o to chodzi, tzn czy taki cel (czesto jednak
    wlasnie taki jest), ale na pewno taki jest skutek.

    Tylko ... czy w kapitalizmie przypadkiem na tym skutku nie zarabiaja
    bankierzy,
    a kredytobiorcy ... byli biedni i bedą biedni :-)

    J.

  • 30. Data: 2022-04-21 15:34:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylko ... czy w kapitalizmie przypadkiem na tym skutku nie zarabiaja
    > bankierzy,
    > a kredytobiorcy ... byli biedni i bedą biedni :-)

    To ostatnie oczywiście tak, bo czemu nie.
    Natomiast cel jest zupełnie inny - przejęcia jak największej części
    własności (dużej formalnie, a jeszcze większej nieformalnie) przez
    "grupę trzymającą władzę".
    Nie żeby to się różniło istotnie od socjalizmu.
    Może po prostu obecna sytuacja nie ma już wiele wspólnego
    z kapitalizmem.
    --
    Krzysztof Hałasa