  • 1. Data: 2010-08-25 10:43:10
    Temat: Grecja- wrazenia kartowe
    Od: Michal <n...@n...org>

    Witam

    Świeżo po powrocie, krótko i treściwie na temat akceptacji kart w Grecji:

    Poziom akceptacji:
    - Mniejsze sklepy spożywcze nie mają zazwyczaj terminali, pamiątkowe i
    typowo tustytyczne- nie wszystkie (mam wrazenie, że jest gorzej niż 2
    lata temu, kiedy byłem ostatni raz).
    - Mniejsze stacje benzynowe nie mają terminali, akceptacja kart jest
    reklamowana na słupkach z cenami paliw
    - Nie słyszeli o kartach również na bramkach autostradowych
    - Za campingi udalo mi się na szczęście zapłacić kartą (to jedyny duży plus)

    Technologia:
    - Regułą jest brak osobnego PIN padu co w połączeniu z kartą chipową
    Aliora powodowało, że cały terminal musiał wędrować w moim kierunku
    celem wpisania PINu. Oczywiście zazwyczaj terminal był gdzieś za ladą,
    albo na przeciwległej półce a kabel był wymierzony "na styk". Często
    więc musiałem być gościem "za ladą".
    - Lubią sprawdzić dokument tożsamości a propos płacenia
    - Często wymagają podpisu na kwitku (po podaniu PINu), gdzie stoi jak
    byk po angielsku "signature not required".
    - Połączenia raczej powolne, telefoniczne (wyjątek: duże stacje
    benzynowe przy autostradach). Nie spotkałem offline (na wykonane jakieś
    20 transakcji).

    Podejście ludzi:
    - LIDL, najklejki i symbole organizacji straszą od wejścia, płacąc za
    niewielkie zakupy usłyszałem tylko od sympatycznej pani: "Don't you have
    5 EURO? it is only 5 euro!" Nie miałem ochoty się kłócić i podałem
    banknot (w Polsce rzecz jasna sprawa nie do odpuszczenia, tyle, że w PL
    coś takiego by się nie zdarzyło).
    - Generalne kręcenie nosem na płatności kartą, zwłaszcza na stacjach
    benzynowych które teoretycznie mają akceptować karty.
    - W restauracjach które miały naklejki, nawet "only 20 EURO" nie
    próbowałem płacić kartą...

    Bankomaty:
    - Generalnie bezproblemowo, chociaż zdarzyło mi się 2 razy, że bankomat
    nie posiadał niskich nominałów (tj 20-50 EUR). Bankomatów jest sporo i
    praktycznie w każdej miejscowości turystycznej.

    Michał

  • 2. Data: 2010-08-25 11:12:02
    Temat: Re: Grecja- wrazenia kartowe
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

    W dniu 2010-08-25 12:43, Michal pisze:

> [...]
    > 5 EURO? it is only 5 euro!" Nie miałem ochoty się kłócić i podałem
    > banknot (w Polsce rzecz jasna sprawa nie do odpuszczenia, tyle, że w PL

    W Lidlu w PL zapłacisz od 20 zł kartą :-)

    --
    Paweł Muszyński
    Skateshop http://sklep.e-street.pl

  • 3. Data: 2010-08-25 11:13:47
    Od: "blast" <jureks77@BEZ___TEGOo2.pl>

    Użytkownik "Michal" <n...@n...org> napisał w wiadomości
    Witam

    Świeżo po powrocie, krótko i treściwie na temat akceptacji kart w Grecji:

    A byłeś może na Krecie? Tak pytam, bo jadę w przyszłym tygodniu i ciekawi
    mnie jak tam jest z akceptacją kart

  • 4. Data: 2010-08-25 11:19:12
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 25.08.2010 13:12, Paweł Muszyński pisze:

    > W Lidlu w PL zapłacisz od 20 zł kartą :-)

    No to akurat prawda :) Tyle, że tam nie było nic na temat limitu i próba
    dyskusji z Panią bynajmniej nie polegała na tym, że się dowiedziałem, że
    jest jakiś odgórny limit. Po prostu- klepać się Jej nie chciało i tyle.
    A te pytania zadawała z uśmiechem na twarzy ale tonem "bezsprzeciwnym" :P

    A propos- LIDL w Budapeszcie (którego udało się namierzyć a propos
    tankowania podczas powrotu) bezproblemowo przyjął kartą ~500 HUF ( 7,5zł
    ) za 2 napoje.

    Michał

  • 5. Data: 2010-08-25 11:22:24
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 25.08.2010 13:13, blast pisze:
> [...]
    >
    > A byłeś może na Krecie? Tak pytam, bo jadę w przyszłym tygodniu i ciekawi

    Akurat nie byłem (wyłącznie Grecja kontynentalna) ale podejrzewam, że
    będzie podobnie jak w miejscowościach turystycznych: w sklepach "z
    pamiątkami" pewnie zapłacisz, w supermarketach już ciężej, w jakichś
    hipermarketach już (raczej) spokojnie. Restauracje- może być różnie, ja
    po ogólnych doświadczeniach się nawet nie odważyłem wyciągać karty ;)

    Biura podróży/Agencje turystyczne- o tym zapomniałem- też są zagadką, 2
    obok siebie, ta sama wycieczka za tę samą cenę (rejs wokół Agion Oros na
    Halkidiki), jedno biuro o karcie nie chce słyszeć, drugie bezproblemowo
    łyka. Wiadomo, które wybrałem :)

    Michał