  • 1. Data: 2003-02-18 08:15:54
    Temat: Fundusze obligacji
    Od: "Wojciech Apel" <wojtek@noospam..pik-net.pl>

    Jaki jest mechanizm obserwowalnego od miesiaca zjawiska, ze ceny jednostki
    funduszy obligacji praktycznie stoją w miejscu.

    W.

  • 2. Data: 2003-02-18 09:02:34
    Temat: Re: Fundusze obligacji
    Od: "Side" <s...@i...pl>

    to chyba normalne, ze nie beda bez konca rosnac......i to do tego non-stop

    juz drugie podobne pytanie w przeciagu ostatnich dni..., ciekawe.....
    rozterki bykow obligacyjnych ;-)

    Pozdr.
    Side

  • 3. Data: 2003-02-18 09:29:47
    Od: <M...@i...pw.edu.pl>

    On Tue, 18 Feb 2003, Wojciech Apel wrote:

    > Jaki jest mechanizm obserwowalnego od miesiaca zjawiska, ze ceny jednostki
    > funduszy obligacji praktycznie stoją w miejscu.
    >
    > W.

    Witam.
    Fundusze obligacji zarabiały głównie na spadkach stóp % [kupowały
    obligacje o stałym oprocentowaniu, a jak stopy spadly do sprzedawali je po
    np120% wartości(w zależności oczywiście od spadku stóp)] - w ten sposób
    wykazując rewelacyjne wyniki.
    Teraz stopy tak nie spadają - więc nie mają zbyt dużych zysków - prowizję
    za prowadzenie też muszą wziąść. Dodatkowym elementem powodującym ich
    zmniejszony przychód jest to, że to są fundusze otwarte (każdy może kupić
    i sprzedać w dowolnym momencie)
    Mam nadzieję, że choć troszkę wyjaśniłem.
    Maciek

  • 5. Data: 2003-02-18 11:14:07
    Od: z...@p...onet.pl

    One nie "stoją w miejscu" (gdyby tak istotnie było to można by przeboleć
    utratę w tym czasie %% w innym rodzaju unwestycji, np +5%p.a. mBanku) - one od
    początku bieżącego roku spadają średnio z szybkością ok. -5%p.a. (w przypadku
    GTFI-O) .

> [...]
    > za prowadzenie też muszą wziąść. Dodatkowym elementem powodującym ich
    > zmniejszony przychód jest to, że to są fundusze otwarte (każdy może kupić

    To IMO wcale nie tłumaczy tendencji spadkowej w dłuższym czasie - w *ciągu 1,5
    miesiąca* tego roku.

    > Dodatkowym elementem powodującym ich
    > zmniejszony przychód jest to, że to są fundusze otwarte (każdy może kupić
    > i sprzedać w dowolnym momencie)

    ???

  • 4. Data: 2003-02-18 11:14:07
    Od: z...@p...onet.pl

  • 6. Data: 2003-02-18 13:14:42
    Od: "pastor" <p...@a...katowice.pl>

    Użytkownik <M...@i...pw.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >np120% wartości(w zależności oczywiście od spadku stóp)] - w ten sposób

    Częściowo masz rację, z tym, że fundusze niekoniecznie sprzedawały te
    obligacje zaraz po spadku stóp, bo i po co ??

    Obecny spadek wartości jednostek obligacji wynika z przejściowego wzrostu
    rynkowych stóp procentowych => wzrost rynkowych stóp procentowych prowadzi
    do spadku wartości obligacji, a wartość jednostki uczestnictwa to nic innego
    jak wartość majątku funduszu przypadającego na jedną jednostkę.

    Gdyby stopy procentowe stały w miejscu wartość jednostek uczestnictwa
    rosłaby ze względu na naliczanie odsetek od posiadanych przez fundusz
    obligacji. Wzrost stóp spowodował większy spadek wartości obligacji niż
    wyniosła wartość naliczonych odsetek.

> [...]
    >za prowadzenie też muszą wziąść. Dodatkowym elementem powodującym ich
    >zmniejszony przychód jest to, że to są fundusze otwarte (każdy może kupić

    Wychodzenie inwestorów z funduszy obligacji nie ma większego wpływu na
    wycenę jednostek => aby udostępnić inwestorom środki fundusze sprzedają
    posiadane obligacje. Jedynie co może to powodować to przejściowo zaburzać
    strukturę portfela (fundusz może nie być wstanie zbyć niektórych obligacji,
    szczególnie tych o małej płynności).

    >Mam nadzieję, że choć troszkę wyjaśniłem.
    >Maciek

    Dla inwestujących w obligacje polecam lekturę książek Fabozziego (ze
    szczególnym zwróceniem uwagi na wycenę obligacji oraz na problem duration)
    => w końcu aby w coś świadomie inwestować trzeba by mieć o tym blade
    pojęcie.

    pastor

  • 7. Data: 2003-02-18 16:03:48
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

> [...]
    > do spadku wartości obligacji, a wartość jednostki uczestnictwa to nic innego
    > jak wartość majątku funduszu przypadającego na jedną jednostkę.

    Wzrost jakich stop ???
    WIBOR1M i 3M spada nieprzerwanie od dluzszego czasu! Jedynie w polowie
    grudnia byl chwilowy maly wzrost i potem znow spada caly czas.

    Osobiscie nie potrafie zrozumiec czemu j.u. FO spadaja wobec faktu,
    ze obligacje jeszcze sprzed kilku miesiecy, ktore powinny byc w portfelu
    byly oprocentowane znacznie wyzej niz obecne stopy miedzybankowe.

    Tak samo nie rozumiem dlaczego np. w w ostatnie dwa dni GTFI OS
    wzroslo o blisko 1zl na jednostce.

    FA sa bardzo silnie skorelowane z hossa/bessa na gieldzie, FRP podazaja
    mniej wiecej za oprocentowaniem bonow skarbowych ale obligacyjnych
    to nie rozumiem i tyle :-))

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 8. Data: 2003-02-18 16:58:12
    Od: "pastor" <p...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "Wilczek" napisał w wiadomości:

    > Wzrost jakich stop ???
    > WIBOR1M i 3M spada nieprzerwanie od dluzszego czasu! Jedynie w polowie
    > grudnia byl chwilowy maly wzrost i potem znow spada caly czas.

    Stopy WIBOR 1M i 3M to stopy odpowiednio jedno miesięczna i trzy miesięczna,
    a w przypadku obligacji mamy do czynienia ze stopami długoterminowymi 2, 5,
    15 letnimi. Stopy długoterminowe w niewielkim stopniu zależą od bieżących
    stóp krótkoterminowych, a większym od przewidywań odnośnie przyszłości np. w
    zeszłym roku RPP obniżała stopy procentowe, jednocześnie spadała inflacja,
    dlatego nie było powodu, aby rynek przewidywał, że za 5lat stopy procentowe
    będą na poziomie powiedzmy 12% tylko np. 4,5 %, w związku z czym wycena
    obligacji musiała uwzględnić te przewidywania. Teraz rynek ocenia iż ryzyko
    inwestycyjne w naszym kraju wzrosło (niepokoje społeczne, przewidywana wojna
    w Iraku, niepewność co do wyniku majowego referendum itd.), w związku z czym
    wymaga wyższej stopy zwrotu z inwestycji w nasze obligacje, efekt wzrost
    długoterminowych stóp procentowych, a więc i spadek cen obligacji.

    GTFI deklaruje że duration ich portfela wynosi 3,6. Gdyby wynosiło np. 7,
    czyli większość posiadanych obligacji byłaby o terminie wykupu za 7 lat, to
    w zeszłym roku przyrost wartości jednostki byłby jeszcze szybszy,
    jednocześnie tegoroczna korekta byłaby dotkliwsza.

    Proponuję pooglądać sobie przebieg notowań obligacyjnych funduszy PIONEERa,
    a dokładniej starych funduszy prowadzonych wcześniej przez Eurofundusz
    (obecnie nazywa się Pioneer obligacji FIO, szczególnie okres 1999-2000 gdy
    nastąpił wzrost stóp procentowych, widoczny także w notowaniach WIBORów).
    Proponuję narysować sobie wykres miesięcznych stóp zwrotu w skali roku (w
    tym okresie ta stopa spadła z około 30% w skali roku do poziomu poniżej
    "-5%" !!! w skali roku) => dane dostępne na stronie
    http://www.parkiet.com.pl/dane/dane.jsp?dz=07&dz=00 plik Euro3aob.txt
    [Fundusze TFI, OFE].

    > Osobiscie nie potrafie zrozumiec czemu j.u. FO spadaja wobec faktu,
    > ze obligacje jeszcze sprzed kilku miesiecy, ktore powinny byc w portfelu
    > byly oprocentowane znacznie wyzej niz obecne stopy miedzybankowe.

    Frank J. Fabozzi, Gifford Fong: Zarządzanie portfelem papierów wartościowych
    przynoszących stały dochód, PWN, kosztuje ok. 50zł => niezbyt duży koszt, a
    warto rozumieć skąd wynikają wartości obligacji, a za nimi jednostek
    funduszy obligacyjnych, gdy ma się ulokowane trochę kasy w tego rodzaju
    fundusz.

    > Tak samo nie rozumiem dlaczego np. w w ostatnie dwa dni GTFI OS
    > wzroslo o blisko 1zl na jednostce.

    GTFI jest chyba jednym z najryzykowniejszych funduszy obligacji wśród
    obecnie dostępnych funduszy operujących na naszym rynku papierów dłużnych,
    stąd też i takie a nie inne wyniki (duża wrażliwość na zmiany stóp
    procentowych, zresztą na swojej stronie wyraźnie to mówią, i proponują
    obniżenie tej wrażliwości poprzez dywersyfikację potfela i ulokowanie
    części w fundusz rynku pieniężnego)

    Niestety nie spotkałem się z publikacją wartości indeksów obligacji, co
    pomogłoby w obserwacji bieżących poziomów stóp procentowych dłuższych niż
    1rok. (stopy WIBOR są po prostu indeksami :-))

    > FA sa bardzo silnie skorelowane z hossa/bessa na gieldzie, FRP podazaja
    > mniej wiecej za oprocentowaniem bonow skarbowych

    Racja.

    Pozdrawiam
    pastor

  • 9. Data: 2003-02-18 20:42:11
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    Wielkie dzieki za dosc obszerne i zrozumialem przedstawienie
    tematu :-))

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek