  • 11. Data: 2021-09-17 13:35:19
    Temat: Re: "Fajny" sposób liczenia oprocentowania ;>
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Sep 2021 20:34:34 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Nadal mi to nie gra.
    > Przy 3,6%.
    >
    > Spłata w 2 ratach:
    > za pierwsze pół roku odsetki wyniosą 18zł, za drugie pół roku 9zł -
    > razem 27zł
    >
    > Spłata w 4 ratach:
    > za 1 kwartał odsetki wyniosą 9zł,
    > za drugi 6,75zł
    > za trzeci 4,50zł
    > za czwarty 2,25zł
    > razem: 22,50zł

    Dokladnie.

    > Ze wzrostem liczby rat spada kwota odsetek. Nie widzę (nie czuję)
    > powodów, aby ta tendencja miała się odwrócić przy rosnącej do
    > nieskończoności liczbie rat tak, aby na końcu wyszło znów 36 jak dla
    > jednej raty.
    > Raczej sądzę, że będzie to dążyło do 36/2 bo jest proporcjonalne do
    > powierzchni pod wykresem kapitał w funkcji czasu no i mamy trójkąt
    > będący połową prostokąta.

    Liczba e w granicy gdzies bedzie.
    Tak sie w koncu narodzila - bankierzy zadali pytanie :-)

    J.

  • 12. Data: 2021-09-17 15:11:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    oprocentowanie 3,6% to mnie to zainteresowało (oczywiście z czysto naukowej strony ;)
    - więc dopytałem o prowizję (obniżona z 4,9% na 2,9%) - tylko potem pan dodał coś
    ciekawo-fajnego: "więc np. dla kwoty 1000zł prowizja wynosiłaby 29zł, zaś koszt
    odsetek w skali roku 36zł".
    pamięci policzył - bo przy 3,6% odsetki roczne wynosiłyby 36zł tylko w sytuacji
    rozłożenia spłaty kapitału na nieskończoną liczbę rat

    > Ale raty mają być miesięczne i równe.

    Albo miesięczne, albo niekończona liczba rat. Jednego z drugim nie da
    się pogodzić (jeśli mówimy o pożyczce na rok a nie na nieskończony czas).

    > Więc tylko dla ich nieskończonej ilości - czyli bez spłaty kapitału, tylko odsetki
    - zgadza się to, co gościu powiedział.

    Nadal nie wiem dokładnie o co chodzi.
    W tekście: "bo przy 3,6% odsetki roczne wynosiłyby 36zł tylko w sytuacji
    rozłożenia spłaty kapitału na nieskończoną liczbę rat."
    Jest wyraźnie mowa o rozłożeniu _spłaty_kapitału_ a Ty piszesz "czyli
    bez spłaty kapitału".

    W sumie nie wiem o co biega.
    Ale - nie ważne - wisi mi.
    P.G.

  • 13. Data: 2021-09-17 15:26:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Liczysz zakładając, że okres spłaty wynosi rok, a zmienia się liczba rat - więc są
    co 6 albo co 3 miesiące.

    Bo w pierwszym poście była informacja o koszcie odsetek w skali roku -
    więc założyłem, że cały czas mówimy o koszcie odsetek w skali roku tylko
    przy różnych wariantach spłaty pożyczki (w ciągu tego roku).

    > Ale raty są zawsze co miesiąc.

    Nie wiedziałem o tym założeniu.

    > A przy ? liczbie rat nie ma spłaty kapitału, więc zawsze płacisz tyle samo odsetek
    - bo mamy cały prostokąt, a nie jego połowę.

    OK.
    Teraz jasne. To jest odwrotne do mojego rozumienia pierwszej wypowiedzi.

    Spłatę _kapitału_ w nieskończonej liczbie rat, przy założeniu, że mówimy
    o rocznym koszcie takiej pożyczki rozumiałem jako spłatę np. co sekundę
    albo co ms, us, ns, ps, fs, as i nie wiem czy są dalsze skróty dla
    odstępów między spłatą kolejnych rat dla coraz bardziej nieskończonej
    liczby rat w ramach roku.
    P.G.

  • 14. Data: 2021-09-17 15:36:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-09-17 o 13:35, J.F pisze:

    > Dokladnie.

    > Liczba e w granicy gdzies bedzie.

    Wydaje mi się, że jednak nie przy takim sposobie liczenia jak w moim
    przykładzie - czyli spłata kapitału w równych ratach a raty odsetkowe
    malejące.

    > Tak sie w koncu narodzila - bankierzy zadali pytanie :-)

    Tego nie wiedziałem. Jak przy braniu kredytu (10 lat temu) wyprowadzałem
    sobie wzór na raty równe to mi tam jakieś logarytmy wyszły - więc to o
    czym piszesz może takiego przypadku dotyczyło.

    Po wyprowadzeniu wzoru odkryłem, że w arkuszu OpenOffice jest gotowa
    funkcja na to :)
    P.G.

  • 15. Data: 2021-09-17 16:38:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Sep 2021 15:36:28 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Wydaje mi się, że jednak nie przy takim sposobie liczenia jak w moim
    > przykładzie - czyli spłata kapitału w równych ratach a raty odsetkowe
    > malejące.

    > Tego nie wiedziałem.

    https://en.wikipedia.org/wiki/E_(mathematical_consta
    nt)#Applications

    "Jacob Bernoulli discovered this constant in 1683, while studying a
    question about compound interest:[9]

    An account starts with $1.00 and pays 100 percent interest per year.
    If the interest is credited once, at the end of the year, the value of
    the account at year-end will be $2.00. What happens if the interest is
    computed and credited more frequently during the year?"

    W granicy urosnie do e=2.71828....

    > Jak przy braniu kredytu (10 lat temu) wyprowadzałem
    > sobie wzór na raty równe to mi tam jakieś logarytmy wyszły - więc to o
    > czym piszesz może takiego przypadku dotyczyło.

    Bo przy kredycie bedzie to bardziej uwiklane,
    ale my tez rozmawiamy o sumarycznej ilosci odsetek przy
    kredycie z częstą ratą.

    > Po wyprowadzeniu wzoru odkryłem, że w arkuszu OpenOffice jest gotowa
    > funkcja na to :)

    bo to podstawowa funkcja :-)
    ... dla niektorych :-)

    J.

  • 16. Data: 2021-09-17 16:43:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Sep 2021 12:09:17 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Liczysz zakładając, że okres spłaty wynosi rok, a zmienia się liczba rat - więc są
    co 6 albo co 3 miesiące.

    > Ale raty są zawsze co miesiąc -

    nie wiem, czy bylo takie zalozenie.

    >6 rat to spłata w pół roku, 48 to w 4 lata.

    > A przy ? liczbie rat nie ma spłaty kapitału, więc zawsze płacisz tyle samo odsetek
    - bo mamy cały prostokąt, a nie jego połowę.

    Ale czy regulaminy KK nie wymuszaja splaty choc czesci kapitalu?

    Oczywiscie bank sie moze ucieszyc jak klient tylko odsetki zaplaci -
    podniesie stopy, a dlug bedzie trzymal :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-09-18 23:07:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Więc tylko dla ich nieskończonej ilości - czyli bez spłaty kapitału,

    Tak w ogóle, to spłata kapitału (np. wysokość raty, oraz spłata roczna)
    nie będzie zerowa, tylko epsilonowa. Aczkolwiek po zaokrągleniu do
    pełnego grosza...
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 18. Data: 2021-09-18 23:12:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > I pewnie o to chodzi - nominalnie 7.2%, sumarycznie ... no, czy mozna
    > napisac 3.6%?

    Raczej jednak nie.

    > "Calkowity koszt kredytu" ... wypadaloby chyba prowizje doliczyc?

    Ano niestety.

    > RRSO ... chyba z 10% wyjdzie.

    Też słabo wygląda :-(
    Aczkolwiek myślę, że "doradca" łatwo dojdzie do porozumienia
    z klientem, że to całe niezrozumiałe RRSO to polityka albo inny unijny
    absurd. W końcu te procenty nie są aż takie trudne, każdy może policzyć
    na kalkulatorze 3.6% z 1000 zł.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2021-09-20 14:32:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Sep 2021 23:12:36 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > z klientem, że to całe niezrozumiałe RRSO to polityka albo inny unijny
    > absurd. W końcu te procenty nie są aż takie trudne, każdy może policzyć

    No ale ta prowizja ... wcisnac klientowi, ze przez rok jest tylko 36zl
    odsetek, a prowizja to sie liczy osobno,
    czy jakas promocja, ze prowizja 0% ?

    J.

  • 20. Data: 2021-09-20 20:52:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ale ta prowizja ... wcisnac klientowi, ze przez rok jest tylko 36zl
    > odsetek, a prowizja to sie liczy osobno,

    Tu już potrzebna większa siła przekonywania :-(
    --
    Krzysztof Hałasa