  • 1. Data: 2021-09-19 09:48:24
    Temat: ing zamrozenie wiboru
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    Nigdy nie brałem hipotecznego więc nie znam się, to się zapytam. Znajomemu
    zaproponowali
    zamiast obecnego 0.26 podniesienie do 1.7 z zamrożeniem na 5 lat (mówił o
    oprocentowaniu
    ale zapewne chodzi o wibor). Suma do spłacenia taka już niespecjalnie wysoka, więc
    sam
    fakt że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy jednak
    powinien
    doczytać i policzyć?

  • 2. Data: 2021-09-19 10:14:37
    Temat: Re: ing zamrozenie wiboru
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-19-września-2021 o 09:48, m4rkiz pisze:
> [...]
    sam
    > fakt że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy jednak

    W tvnie usłyszałem że Polska jest ewenementem na skalę światową gdzie
    wszystkie hipoteki są wg zmiennej skali procentowej.

    Może to jest przejaw normalności i banki już nie będą mieć takich
    "nadspodziewanych"" zysków będą mądrzej przydzielać kredyty (13% ZŁYCH)
    i przestrzegać polskiego prawa bankowego ;-)

    A w tok fm usłyszałem że oprocentowanie będzie już tylko wyższe bo niżej
    się NIE DA. ;-)

  • 3. Data: 2021-09-19 14:34:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 19 września 2021 o 09:48:28 UTC+2 m4rkiz napisał(a):
> [...]
    sam
    > fakt że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy jednak

    Wibor 3M jest teraz 0,24%, a jeszcze chwilkę temu był 0,21%.
    To co, znajomy ma marżę 0,05%?
    A to ostatnie 5 lat?
    Jeśli nie to co ma być po tych 5 latach stałego?

    Hmmm, ciekawe na ile dobrzy są analitycy ing, bo bank na pewno czegoś, na czym
    straci, nie proponuje (chyba że citek).
    Wychodziłoby na to, że średnia wiboru przez 5 lat nie będzie większa niż 1,7% -
    trochę mało.

  • 4. Data: 2021-09-19 17:07:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 19 wrz 2021 o 10:14, _Master_ pisze:

    > A w tok fm usłyszałem że oprocentowanie będzie już
    > tylko wyższe bo niżej się NIE DA. ;-)

    Od dawna ludzkość zna liczby ujemne. ;)

    Przed laty niektórzy przekonywali na tej grupie, iż ujemne
    oprocentowanie (i kredytów, i lokat) jest możliwe...

    Wtedy to rozpatrywałem ;) wzięcie kredytu na kilka
    rezydencji -- w jednej bym mieszkał, pozostałe bym
    wynajmował, by mieć na swe skromne ;) utrzymanie...

    -=-
    Sztandar PiS po 18 latach 5% inflacji:
    500*.95^18=198,607159229109
    ale może nie będzie tylko tak źle:
    500*.90^18=75,0473176484996 <-- ~tyle było na innych sztandarach
    -=-

    Uprzedzając zeta -- przyrostu dzietności w Polsce nie ma (i nie
    będzie? -- jak mówił Vincenty) a pandemia ma różny wpływ na
    ciążenie -- ponoć znudzone brakiem szkolnych zajęć nastolatki
    masowo realizują/wypełniają Bożą wolę...

    I dzietność w Polsce spadła do poziomu sprzedsztandarowego zanim
    rozpoczęła się pandemii, i inflacja wspinała się q niebiosom,
    zanim CVD19 zaatakowała lockdownami...

    -=-

    wysoka inflacja --> wysokie ,,dochody'' i wysokie obroty --> wysokie
    podatki

    Policzmy IT:

    - zainwestuj 100 platynowych
    - po roku odbierz 105 platynowych
    - zapłać dochodowy od 5 platynowych

    Załóżmy, że chleb (kilogram, tona...) kosztuje na początku roku
    100 platynowych a pod koniec roku kosztuje 105 platynowych
    i raz jeszcze policzmy ten podatek...

    - zainwestuj 1 chleb
    - po roku odbierz 1 chleb
    - zapłać dochodowy od 5% chleba?

    Ile nam daje iloczyn 5% i 17%? Niemal 1%...
    Teraz policzmy inaczej...
    Ile nam daje różnica 18% i 17%? -- 1%...
    18% lekko zaburza kwota wolna od podatku; 17% (z uwagi
    na 30kpln i Zdrowotną) jest mocniej zaburzony...

    niskie stopy --> wysoka inflacja --> tanie obligacje --> tani
    koszt DTP
    niskie stopy --> wysoka inflacja --> zmniejszanie masy
    sztandarowej --> malejące ob_ciążenie Fiskusa
    [wiadomo -- sztandarowy maszt może ugiąć się pod ciężarem sztandaru...
    zwłaszcza niezbyt czystego... podczas silnego wiatru... czy burzy...]

    https://www.youtube.com/watch?v=_iPDD2kLk_c

    Niech się nie zdziwi -- kto wciąż zbawców słucha,
    Że będzie rabem kolejnych cezarów,
    Którzy okręcą kikut jego ducha
    W po stokroć sprane bandaże sztandarów.

    [rabem cezarów? -- jeśli rabem, to chyba tylko carów...]

    A ty czcij - co żyje radośnie,
    A ty szanuj to, co umiera.

    -=-

    Szybki wzrost (rzekomy czy rzeczywisty) płac daje szybki wzrost (rzekomy
    czy rzeczywisty) PKB, co umożliwia powiększanie bezwzględnego zadłużania
    z zachowaniem względnego zadłużenia, czyli bez przekraczania 60% PKB?...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 5. Data: 2021-09-19 18:46:28
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 19 Sep 2021 09:48:24 +0200, w <si6q0a$cqe$1$m4rkiz@news.chmurka.net>,
    m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał(-a):

> [...]
    sam
    > fakt że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy jednak

    A nie jest tak, że bank musi zaproponować takie oprocentowanie właśnie na
    minimum 5 lat?

  • 6. Data: 2021-09-19 18:48:05
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 19 Sep 2021 10:14:37 +0200, w <6146f16c$0$548$65785112@news.neostrada.pl>,
    _Master_ <M...@...pl> napisał(-a):

    > W tvnie usłyszałem że Polska jest ewenementem na skalę światową gdzie
    > wszystkie hipoteki są wg zmiennej skali procentowej.

    U nas też są wg zmiennej stopy.

  • 7. Data: 2021-09-20 09:59:57
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-19-września-2021 o 18:48, r...@k...pl pisze:
    > U nas też są wg zmiennej stopy.

    A co ja napisałem?

  • 8. Data: 2021-09-20 14:02:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Wychodziłoby na to, że średnia wiboru przez 5 lat nie będzie większa niż 1,7% -
    trochę mało.

    Proponując 'stały' Wibor bank może uwzględniać stopniowy spadek wartości
    kredytu i dlatego wydaje mi się, że 1,7 może być niższe od zakładanej
    średniej.
    P.G.

  • 9. Data: 2021-09-20 14:20:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 19 Sep 2021 09:48:24 +0200, m4rkiz wrote:

> [...]
    sam
    > fakt że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy jednak

    A jaka ma marze?
    Bo imo - doczytac i zastanowic sie.

    Jest to maly hazard - jak bedzie wygladal wibor przez 5 lat,
    ale
    -stracic moze niewiele, bo jak widac ok 1.5% (w kredycie sie to
    przeklada na wiecej),
    -a zyskac moze duzo, jak wibor skoczy np do 10%.

    Jakie jest ryzyko, ze wibor za rok czy dwa skoczy ponad 3%?
    Trudno powiedziec, Glapinski sie pewnie bedzie staral, aby nie
    skoczyl.
    A jaka szansa, ze utrzyma sie ponizej 1.7% ?
    Tez trudno powiedziec.

    Zaryzowalbym opinie, ze przez rok NBP bedzie trzymal nisko,
    a potem ... niewiadoma.
    Szczegolnie, ze nie wiadomo, czy nam Unia sypnie euro, czy nie sypnie.

    I na to sie jeszcze naklada jeden czynniki - jak wibor skoczy mocno,
    i zrobia sie nam wiborowicze, to w razie sporu w sadzie, bank pokaze,
    ze proponowal bezpieczne rozwiazanie, ale klient wolal ryzykowne.

    Ale ze zlotowkowiczom pomoga tak samo jak frankowiczom, to czynnik
    jest niewiele warty :-)

    J.

  • 10. Data: 2021-09-20 20:53:37
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 19.09.2021 o 09:48, m4rkiz pisze:
> [...]
    > wibor). Suma do spłacenia taka już niespecjalnie wysoka, więc sam fakt
    > że propozycja wyszła ze strony banku pewnie ją dyskwalifikuje? Czy

    to 1,7 to co to ma być?
    oprocentowanie kredytu?

    co dokładnie mu zaproponowali?

    --