  • 51. Data: 2004-01-23 01:05:35
    Temat: Re: Dokument elektroniczny
    Od: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "- Robert -" <n...@n...notrolls.no> napisał w wiadomości
    news:_%XPb.26789$qx2.3067237@stones.force9.net...

    > No to napisz na wydruku: "Za zgodność z oryginałem. Imię i Nazwisko." -
    > muszą przyjąć. Jest to zgodne z prawem. Ty ponosisz odpowiedzialność
    > cywilną, że jest zgodne.

    I przynajmniej dodatkowo datę przyjęcia dokumentu. Dla każdego, co ma
    kontakt z księgowością, powinno być oczywiste to co radzisz.

  • 52. Data: 2004-01-23 01:44:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    i...@p...onet.pl writes:

    > Jeszcze raz. Co to jest dokument. IMO kartka prosto z drukarki DOKUMENTEM NIE
    > JEST. Staje się nim dopiero po naniesieniu jakichś indywidualnych cech
    > uwierzytelniających - podpis, stempel itp.

    Stempel tradycyjnie sluzyl wylacznie do tego, by nie trzeba bylo
    wszystkiego pisac za kazdym razem. Naturalnie "waga" pisma odrecznego
    byla wieksza niz jakiegos stempla. To chyba z Rosji przyszla wiara
    w stemple i stempelki, bo na pewno nie wynika ona z czegokolwiek
    racjonalnego (podrobienie pieczatki jest duzo latwiejsze niz podpisu,
    i mozna to robic seryjnie, oraz nie da sie stwierdzic czy to podrobka).

    > Reasumując: IMHO ZUS (czy ktokolwiek inny) ma prawo inaczej traktować
    > dokumenty
    > a inaczej świstki papieru, które dokumentami nie są.

    ZUS to sobie powinien sprawdzic ze swoim bankiem czy mu sie wszystko
    zgadza :-)
    A jesli nie ma wplaty to niestety potwierdzenie zlecenia przelewu nic
    tu nie zmienia, obowiazkiem dluznika jest doprowadzic do zaksiegowania
    przelewu na koncie wierzyciela, a nie tylko zlecic to.
    Natomiast jesli wplata jednak jest w ZUSie, tylko ten o tym nie wie,
    to mozna zastanawiac sie kto ma pokryc koszty bezsensownej reklamacji
    - z tym ze to raczej tez nie ZUS musi o to wystapic.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 53. Data: 2004-01-23 01:47:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Kasperski <M...@s...com.pl> writes:

    > Tak papierowe
    > potwierdzenia, jak drukowane nie mają służyć jako dowód, że transakcja
    > miała miejsce, tylko jako informacja o dokładnej dacie i treści
    > przelewu ułatwiająca jego zlokalizowanie na rachunku odbiorcy.

    Papierowe potwierdzenia maja sluzyc klientowi jako dowod zlecenia
    operacji bankowi, gdyby ten ostatni cierpial na zaniki pamieci
    lub wade wzroku.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 54. Data: 2004-01-23 01:51:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    SebCz <n...@a...pl> writes:

    > No i co z tego? Jesli przelew sie nie wykona, nie wydrukujesz
    > potwierdzenia. A to że pieniążki mogą być fizycznie nie ściągnięte nie
    > ma żadnego znaczenia, bo są niedostępne dla Ciebie i twojej karty
    > bankomatowej. A jeśli pójdziesz do bankomatu i wypłacisz, bo np karta
    > jest offline, to sobie zrobisz debet - przeekretu nie zrobisz i tak. A
    > dopóki zlecenie jest 'w trakcie', nie wydrukujesz potweirdzenia. A
    > jesli zlecisz w placówce, wezmiesz kwitek i potem biegusiem do
    > bankomatu - masz debecik na koncie również, czasami bolesny w karne
    > opłaty.

    Scenariusze moga byc rozmaite, moze byc np. tak, ze przelew nie zostanie
    wykonany, moze byc tak, ze np. bank zadzwoni do klienta z pytaniem
    co z tym fantem zrobic, i pewnie jeszcze inne. Wcale nie musi sie
    to skonczyc automatycznym debetem.

    Umowa z bankiem moze przewidywac realizacje zlecen do wysokosci salda,
    i wtedy bank nie moze wykonac takiego przelewu.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 55. Data: 2004-01-23 01:56:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl> writes:

    > Konkretnie mówi o tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002
    > r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i
    > usług oraz o podatku akcyzowym. (Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 27 poz. 268 z
    > późniejszymi zmianami)
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/0268.htm Tam jak wół pisze ;
    > § 45. Fakturami mogą być również:
    > 3) dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od
    > podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:
    > a) określenie usługodawcy i usługobiorcy,
    >
    > b) numer kolejny i datę ich wystawienia,

> [...]

    Czyli np. Bank XXX SA, klient YYYY z oo, numer 12345/1.1.2004,
    przelew, 3 zl (oplaty) :-)
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 56. Data: 2004-01-23 12:27:41
    Od: "Wojciech Nawara" <[WYTNIJTO]usenet@nawara.info>

    > Uważam, ze jednak nie masz racji. Tajemnicę bankową w tym wypadku złamał
    > sam klient, dając ten dokument ZUS-owi. No ale jego ta tajemnica nie
    > dotyczy. ZUS już zna tę część tajemnicy, więc nie można jej ujawnić. W tym

    No to odpowiedz mi na to:

    Sytuacja hipotetyczna:
    Bank wystawia DOKUMENT stwierdzający wysokość sald na rachunkach klienta.
    Podpierając się analogicznym tokiem myślenia - osoba trzecia może zwrócić
    się do banku z prośbą o stwierdzenie, czy dany dokument jest prawdziwy.

    Tak, czy nie ?

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara, telefon.gsm.pl
    usenet (at) nawara.info

  • 57. Data: 2004-01-23 15:12:36
    Od: Human Being <p...@p...onet.pl>

    On 22 Jan 2004 13:22:05 +0100, i...@p...onet.pl wrote:

    >Całkowicie się zgadzam. Problem jeszcze w tym aby ZUS zechciał taki dokument
    >przyjąć a niestety nie musi. Zresztą wcale im się nie dziwię. Przekonywać
    >pracowników ZUS do zweryfikowania dokumentu elektronicznego to trochę tak jak
    >namawiać analfabetę do zweryfikowania dokumentu standardowego. Jeszcze dużo
    >czasu upłynie zanim elektronika się przyjmie w urzędach. :-(

    Chyba wcale nie tak dużo tego czasu upłynie. Ostatnio potrzebowałem
    zaświadczenia z ZUS-u o niezaleganiu ze składkami. Konto firmowe mam w
    mBanku, a pani z ZUS-u zarzyczyła sobie potwierdzenie wpłaty ostatnich
    składek, bo u nich w systemie jeszcze nie ma. Wszedłem na stronę
    mBanku, wydrukowałem potwierdzenie i przesłałem faksem do ZUS-u. Po
    chwili zadzwoniłem i już wwiedziałem, że za kilka dni mogę się zgłosić
    po odbiór zaświadczenia, dokument został przyjęty.

    I co Wy na to?

    --
    Pozdrawia,
    P.I.T.E.R.: Person Intended Troubleshooting and Efficient Repair

  • 58. Data: 2004-01-23 17:19:21
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <e...@4...com>, pe_em70
    @poczta.onet.pl says...

> [...]
    > chwili zadzwoniłem i już wwiedziałem, że za kilka dni mogę się zgłosić
    > po odbiór zaświadczenia, dokument został przyjęty.

    Ja nie bardzo rozumiem upieranie sie wiekszosci urzedow aby kazdy papier
    ktory do nich zaniesiesz mial conajmniej 2 pieczatki i 10 podpisow.
    Wydaje mi sie, ze w wymienionym przypadku powinno wystarczyc nawet
    oswiedczenie klienta, ze w dniu takim a takim dokonal przelewu na
    okreslona kwote - a o powinno byc podstawa do rozpoczecia przez ZUS
    "sledztwa" i sprawdzenia SWOICH zapisow bankowych.
    Czasem w Stanach potrzebowalem "wyciagu" z zeznania podatkowego. Taki
    wyciag dostaje sie w ciagu kilku dni, jest to zwykla kartka papieru bez
    zadnej pieczatki czy podpisu, a traktowane to jest 100% jako wazny
    dokument stwierdzajacy wysokosc dochodow i wysokosc oplaconych podatkow.
    Czasem wystarczyla nawet wlasnoreczna deklaracja z adnotacja
    "I declare under penalty of perjury
    under the laws of the United States of America that the foregoing is
    true and correct"

    AP

  • 59. Data: 2004-01-23 20:14:21
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    Użytkownik "aleph" <a...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Byłem dzisiaj w ZUS, i zostałem tam poinformowany, że historia
    rachunku,
    > z konta inteligo (dokument elektroniczny) jest nieważna, gdyż nie ma
    na
    > niej pieczęci i podpisu Dyrektora banku i jeszcze jednej osoby. To jak
    > to jest? Dokument przychodzi w postaci pliku PDF zabezpieczonego
    > kluczem, w treści dokumentu wyraźnie pisze - dokument elektroniczny
    nie
    > wymaga podpisu, kto ma rację?

    Może nieco obok tematu (dotyczy US, a nie ZUS), ale dotryczy tego
    samego problemu: http://www.hetman.com.pl/wiedza/podatki91.php

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 60. Data: 2004-01-23 20:28:10
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    Użytkownik "Marcin Kasperski" <M...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości news:87browxd1m.fsf@cauchy.softax.local...

> [...]
    > i maznąć nieczytelny podpis? Albo nawet naprawdę zlecić przelew po
    > czym zanim zostanie przetworzony anulować go, wyciągnąć całą kasę z
    > konta bankomatem czy zrobić coś podobnego? Tak papierowe
    > potwierdzenia, jak drukowane nie mają służyć jako dowód, że transakcja
    > miała miejsce, tylko jako informacja o dokładnej dacie i treści
    > przelewu ułatwiająca jego zlokalizowanie na rachunku odbiorcy. Po to
    > ZUS ma konto w NBP i specjalny format przelewów, by sobie sprawdzał
    > jakie pieniądze spłynęły a jakie nie a nie zawracał głowę klientom.

    BINGO! Dlatego wszystko powinno polegać (i na szczęście nawet w
    urzędach zmierza do tego) na tym, że klient/petent przynosi tylko
    informację: kiedy, z jakiego banku i numeru rachunku, na czyje nazwisko
    (jeśli jest to istotne przy identyfikowaniu przelewu), jaka kwota
    poszła. Na dobrą sprawę takie informacje może przynieść "w gębie" :-) A
    urzędnika sprawą jest sprawdzenie U SIEBIE (w swojej księgowości), czy
    przelew dotarł. A nie gnębienie klienta/petenta zdobywaniem pieczątek i
    podpisów.
    I tak zostałem ostatnio potraktowany w wydziale paszportów:
    potwierdzenie przelewu opłaty paszportowej z Multikonta, samodzielnie
    wydrukowane, bez słowa zostało przez panią ładnie poskładane tak, żeby
    zmieściło się we wniosku paszportowym, a nagabnięta przeze mnie samego,
    że to bez pieczątek i podpisów stwierdziła, że w związku z tym może się
    zdarzyć, że termin wydania paszportu przedłuży się o małych kilka dni
    ponad 3-tygodniowy termin z powodu sprawdzania, czy przelew dotarł.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl