  • 41. Data: 2004-10-18 22:52:06
    Temat: Re: Dlaczego warto się spieszyć z wprowadzeniem euro - artykul Malina.
    Od: "MXW" <m...@n...here>

    nie dales cc do abuse

  • 42. Data: 2004-10-19 04:04:55
    Od: r...@p...onet.pl

    > przecież Balcerowicz aż przebiera nogami do euro - to raczej wychylenia od
    > węża nie pozwalają na wprowadzenie a nie RPP czy NBP
    >
    > trainer

    Był moment, zaraz po wejściu Polski do UE, że jedynymi krajami spełniającymi
    formalne kryteria EURO w pełni, w tej już zjednoczonej Europie, były o ile się
    nie mylę: Cypr, Węgry, Polska i Czechy. Jeśli sądzisz, żę członkowie RPP
    zechcą sami pozbawić się wygodnych synekur (dobra kasa, duże wpływy, żadna
    odpowiedzialność), to jesteś naiwny. Balcerowicz jest oczywiście "za", ale nie
    teraz, a najlepiej na świętego Dygdy.

  • 43. Data: 2004-10-19 06:32:15
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > I już nawet nie będę złośliwy i nie porównuję strefy euro do Norwegii i
    > Szwajcarii, tylko do starej UE

    Wszystko to prawda. Tylko, czy aby napewno przyczyna gorszych notowan jest
    posiadanie Euro? Czy moze raczej zle funckjonujaca polityka fiskalna tych
    krajow?

    Malin

  • 44. Data: 2004-10-19 12:13:01
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Jacek Maliszewski napisał:

    > Wszystko to prawda. Tylko, czy aby napewno przyczyna gorszych notowan jest
    > posiadanie Euro? Czy moze raczej zle funckjonujaca polityka fiskalna tych
    > krajow?

    No wlasnie. Statystyka statystyka, a prawda z reguly lezy gdzie indziej.

    Bartol

  • 45. Data: 2004-10-19 16:28:50
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > No wlasnie. Statystyka statystyka, a prawda z reguly lezy gdzie indziej.

    Bo za czesto jest stosowane zasada "Ceteris Paribus" i stad te zle
    interpretacje danych statystycznych.

    Malin

  • 46. Data: 2004-10-19 17:09:49
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    Jacek Maliszewski wrote:

    > Wszystko to prawda. Tylko, czy aby napewno przyczyna gorszych notowan jest
    > posiadanie Euro? Czy moze raczej zle funckjonujaca polityka fiskalna tych
    > krajow?

    no właśnie. zatem po prawie trzech latach istnienia euro można powiedzieć,
    że nie udało się udowodnić jego ożywczego wpływu na gospodarkę - raczej mamy
    do czynienia z ujednoliceniem i równaniem w dół gospodarek w strefie euro.
    na ile odpowiedzialność za to ponosi sama waluta (decyzja o cenie pieniądza
    jest podejmowana przez EBC, co nie jest optymalne dla wszystkich członków),
    a na ile jej psucie (przede wszystkim przez Niemcy i Francję) - nie
    podejmuję się tutaj zmierzyć. jestem jednak pewien, że Wielka Brytania
    gorzej by wyglądała teraz gdyby przyjęli tam euro.
    a może, wzorem referendów na które odpowiedziano "nie" wystarczyłoby
    powtarzać referenda unijne również, gdy odpowiedź była "tak" - to byłby test
    co o walucie sądzą podatnicy a nie podatkożercy.

    pozdro
    trainer.

  • 47. Data: 2004-10-19 18:15:39
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]
    > powtarzać referenda unijne również, gdy odpowiedź była "tak" - to byłby
    > test co o walucie sądzą podatnicy a nie podatkożercy.

    Wszystko ok. Tylko nie wiem czy pamietasz, jak jeszcze nie tak dawno temu
    istnial wielki zatarg miedzy Rzadami krajow Unii a EBC reprezentowanym orzez
    Duisberga. Ja nadal z uporem maniaka bede twierdzic, ze to nie wina EBC ani
    Euro, ze Unii tak wolno sie rozwija, tylko wina Rzadow tych krajow. Gdyby
    nie Euro i twarde ryzy EBC, to dzis kraje Unii mialyby jeszcze gorsze
    perspektywy.

    Malin

  • 48. Data: 2004-11-22 00:11:15
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Mon, 18 Oct 2004 21:45:28 +0200, "Jacek Maliszewski"
    <j...@e...com> wrote:

    >Zastanawiam sie, czy USA bylyby dzis tym czym sa, gdyby zamiast jednej
    >waluty, kazdy Stan mial swoja wlasna? Hmmm. Wydaje mi sie, ze w takim

    eee, rozdrobnienie waluty to dopiero ostatnie sto lat. Przez wieki był
    jeden pieniądz - bo tak ludziom było po prostu wygodniej i lepiej.
    --
    Jarek Andrzejewski