  • 1. Data: 2002-02-22 07:42:52
    Temat: Co bedzie z BZWBK?
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Rynek spekuluje na temat możliwości przejęcia AIB
    (PAP, jkl/20.02.2002, godz. 20:34)

    W związku z ujawnieniem fałszerstw w banku Allfirst, amerykańskiej spółce
    irlandzkiej grupy bankowej Allied Irish Banks, na rynku utrzymują się
    pogłoski, że grupa AIB może zostać przejęta przez któryś z wielkich
    europejskich banków.

    Czołowa dublińska firma brokerska Davy Stockbrockers radzi w tym kontekście
    grupie, by pozbyła się swoich amerykańskich operacji, bo w ten sposób będzie
    bardziej atrakcyjna dla potencjalnego partnera.

    Większość analityków sądzi jednak, że zarząd AIB nie zechce wycofać się z
    amerykańskiego rynku.

    AIB wstrząsnęła wiadomość, że w oddziale Allfirst w Baltimore dokonano
    nadużyć na 750 mln dolarów. Opublikowane w środę skorygowane dane mówią o
    691 mln dol. Management AIB wini maklera Johna Rusnacka, który spekulował na
    wzroście jena wobec dolara, a swoje operacje maskował transakcjami
    terminowymi.

    AIB ogłosił w środę, że jego zysk netto po uwzględnieniu strat Allfirst za
    2001 rok wyniósł 484 mln euro. Zysk brutto sięgnął 612 mln euro i był o 47
    proc. niższy w porównaniu z ubiegłorocznym.

    Opublikowaniu tych danych towarzyszyła cała seria kolejnych złych
    wiadomości. We wtorek wyszło na jaw, że strata w Baltimore nie była jedyną w
    historii Allfirst.

    Allfirst poniósł wcześniej inną stratę, znacznie niższą, na 7 mln dolarów,
    na operacjach obligacjami w Nowym Jorku dokonywanymi przez maklera, który
    odszedł już z AIB.

    Straty tej nie przypisuje się wprawdzie celowej działalności na szkodę
    grupy, ale jej ujawnienie, jak napisała agencja PA News, "z pewnością nie
    poprawi w niej nastrojów".

    Prezes AIB Michael Buckley powiedział w środę, że mimo strat w Baltimore
    grupa odnotowała "bardzo dobry wzrost oparty na szerokich podstawach", ale
    był zmuszony przyznać, że niewłaściwe transakcje handlowe w Allfirst trwały
    od 1997 roku, a tym samym zostały wykryte dopiero po czterech latach.

    Według Buckley'a, 55 proc. strat - przypisywanych operacjom Rusnaka -
    pochodzi z 2001 roku, około 30 proc. z roku 2000, a około 15 proc. sięga
    1997 roku.

    "W Allfirst doszło do bardzo poważnego załamania systemu kontroli. Taka jest
    absolutna prawda. Jest także prawdą, że Rusnak rozpracowywał każdy
    indywidualny punkt kontroli i systematycznie działał na rzecz jego
    obejścia" - cytuje Buckley'a PA News.

    7 mln strat w Nowym Jorku "dotyczy całkowicie innej sytuacji (niż straty
    wywołane działalnością Rusnaka). Zarząd zajmował się tą sprawą w ostatnich
    dwu tygodniach" - dodał prezes AIB.

    Według "Financial Timesa" ujawnienie, że fałszerstwa w Allfirst wystąpiły w
    dłuższym okresie, stawia więcej pytań niż dostarcza odpowiedzi, zwłaszcza
    pytań dotyczących systemu nadzoru w Allfirst.

    Środowy "Wall Street Journal" ujawnił, że Allfirst powierzył nadzór nad
    transakcjami walutowymi dokonywanymi przez Rusnaka mało doświadczonej
    pracownicy 25-letniej Swietlanie Tslav, która została przyjęta do pracy
    świeżo po studiach.

    Według gazety, kontrole w Allfirst zawiodły z dwóch powodów: nadużycia nie
    zostały wykryte, mimo że Rusnak przekraczał przysługujący mu dzienny poziom
    obrotów, a po drugie bank nie zorientował się, że transakcje terminowe,
    które maskowały straty na rynku walutowym, były fikcyjne.

    W zeszłym tygodniu AIB przyznał, że wewnętrzny system nadzoru powinien był
    zostać zacieśniony rok wcześniej. Na nadzwyczajnym posiedzeniu zarządu
    postanowiono scentralizować operacje papierami wartościowymi w centrali w
    Dublinie.

    Niektórzy inwestorzy domagają się wyciągnięcia wniosków personalnych z całej
    sprawy. Jak dotąd nikt z najwyższego kierownictwa nie został odwołany, choć
    w Baltimore zawieszono czworo menedżerów.

    Amerykańscy prawnicy w imieniu inwestorów przygotowują zbiorowy pozew
    przeciwko AIB.

    Irlandzka prasa ujawniła tymczasem, że spora część klientów Allfirst
    przenosi się do innych banków. Według "Irish Independent", który powołuje
    się na konkurentów Allfirst, banki Wachovia i First Mariner, depozyty
    Allfirst w ostatnich tygodniach zmalały o 30-63 mln dolarów.

    "Z depozytami sięgającymi 11 mld dolarów Allfirst nie odczuje takiego
    uszczuplenia depozytów, ale w krótkim okresie może to zaszkodzić jego planom
    rozwoju" - napisał "The Irish Independent".

    Wnioski z dochodzenia zleconego przez zarząd AIB amerykańskiemu ekspertowi w
    sprawie Allfirst mają być przedstawione 9 marca.

    --

    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-02-22 10:26:40
    Temat: Re: Co bedzie z BZWBK?
    Od: "Wojciech Kutyła" <c...@w...pl>

    Co ma być. BZ WBK to silny bank. Poza tym właśnie jest po jednej fuzji.
    Myślę że nawet gdyby właściciel zmienił sie w tym roku to i tak najbliższa
    fuzja nie szybciej niż za 3 lata. Na pewno marka zostanie ta sama.

    Pozdrawiam
    Wojtek