  • 11. Data: 2017-10-04 10:53:47
    Temat: Re: Bazwarunkowo darmowe karty debetowe?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 4 października 2017 09:59:42 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Natomiast mam problem z przekonaniem samego siebie, czy ta karta ma
    > licznik transakcji bezpinowych.

    Liczniki transakcji bezpinowych miały mieć chyba kiedyś visy...
    Ale to też mocno konfigurowalne - a równie tajemnicze, bo banki nie chcą mówić, jak
    to ustawiają - jakiekolwiek informacje na ten temat widziałem chyba tylko w milku i
    eurobanku, gdziekolwiek indziej próbowałem się dowiedzieć to kit wciskali - np. w db,
    że jest to "losowe" (i chyba tak nawet napisane mają w regulaminie debetówek).

    Ale liczniki mogą być włączane - np. moja KK z db ma limit pikaczowych transakcji
    offline - po wykonaniu pewnej liczby transakcji (a może po minięciu jakiegoś czasu)
    przestaje pozwalać na pikaczu offline (oczywiście mówimy wciąż o mniej niż 50zł) i
    wymusza pikaczu online do czasu, gdy zapłaci się z chipa.

    A z kolei KK citka potrafi co jakiś czas zażądać PINu przy pikaczu <50zł - żonie
    zdarzyło się to już kilka razy, mi raz - choć nie pamiętam, czy dotyczyło to karty
    czy naklejki.
    Hmm, jak się teraz tak nad tym zastanawiam, to chyba jednak naklejka - karty nie
    noszę i prawie nie używam, jedynie czasami do zapłacenia za pizzę w dostawie - choć
    to właśnie przy płaceniu za pizzę się zdarzyło - a naklejki citka i karty db używam
    naprzemiennie po ok. 2 tygodnie (w ten sposób wydłużam średni GP ;) - a to żądanie
    PINu było po powrocie z wczasów, i mogła być taka sytuacja, że naklejka była
    nieużywana dłużej niż 2 tygodnie.
    Ale może niepotrzebnie kombinuję i naprawdę jest to losowo ;>

  • 12. Data: 2017-10-04 11:17:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale może niepotrzebnie kombinuję i naprawdę jest to losowo ;>

    Tak się zastanawiam - losowo chyba dało by się zrobić bez konieczności
    zapisywania czegokolwiek w pamięci karty przy każdej transakcji.
    To ma sens.
    Zapisywanie to zawsze jest jakiś kłopot jak się nie wie, czy zasilanie
    akurat nie zniknie.
    P.G.

  • 13. Data: 2017-10-04 11:37:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 4 października 2017 11:17:43 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Zapisywanie to zawsze jest jakiś kłopot jak się nie wie, czy zasilanie
    > akurat nie zniknie.

    To jest tak szybko, że nie zdąży się zabrać ręki.
    Ale z zapisywaniem też bywa śmiesznie - znów o KK db - OIDP zapisuje w pamięci karty
    tylko transakcje offline - a online'owych nie.
    Tzn. tylko te da się odczytać tabletem z NFC i programem "Czytnik kart bankowych".
    Zaś ok. połowa moich kart w ogóle nie zapisuje historii, ew. nie pozwala na odczyt,
    ew. nie robiłem nimi transakcji, które zapisują.

  • 14. Data: 2017-10-04 11:38:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A, i żądanie PINu przy transakcji pikaczowej (a czasem i chipowej - są terminale,
    gdzie można zapłacić chipem bez PINu) może pochodzić od karty, terminala albo od
    banku.

  • 15. Data: 2017-10-04 12:34:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To jest tak szybko, że nie zdąży się zabrać ręki.

    Zawsze jest ten moment, kiedy rozpoczęło się zapis do Flash i on, aby
    był skuteczny wymaga jakiegoś czasu i prądu i jak w tym trakcie napięcie
    siądzie poniżej pewnego minimum to nie można mieć pewności, że się
    zapisało dobrze - czyli dane danej komórki/strony są teraz losowe. A
    kondensatory w karcie raczej wielkie nie są.

    Nie znam parametrów Flash w kartach, ale jak kiedyś zabezpieczałem
    urządzenie przed utratą jakichkolwiek danych to procesor musiał dostać
    przerwanie "uwaga, spada napięcie na wejściu" wtedy wyłączał wszystkie
    obciążenia i energia w elektrolicie wystarczała na dokończenie procesu
    programowania (jeśli akurat był rozpoczęty) - chyba było to 20mA i max 50ms.

    Oczywiście można najpierw zapisać, a potem pipnąć, że ok, ale ludzie nie
    czekają aż pipnie.
    Dwa razy mi się zdarzyło, że być może za szybko zabrałem kartę i nie
    pamiętam czy wtedy chciało PINu, czy w ogóle transakcji chipowej.
    W każdym razie pani w sklepie mówiła, że jak się za szybko zabierze to
    tak jest.
    P.G.

  • 16. Data: 2017-10-04 12:36:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A, i żądanie PINu przy transakcji pikaczowej (a czasem i chipowej - są terminale,
    gdzie można zapłacić chipem bez PINu) może pochodzić od karty, terminala albo od
    banku.

    Ciekawe, czy terminal może ustalić, że nigdy nie chce PINU, choćby np.
    karta twierdziła, że ma być.
    Tak powinno chyba być na bramkach na autostradzie.
    P.G.

  • 17. Data: 2017-10-05 17:09:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Oczywiście można najpierw zapisać, a potem pipnąć, że ok,

    Dokładnie tak się robi, oczywiście.

    > ale ludzie
    > nie czekają aż pipnie.

    To ich problem, muszą próbować ponownie.
    Oczywiście przerwanie zapisu nic złego nie powoduje, żadnej jakiejś
    korupcji itp.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 18. Data: 2017-10-05 17:11:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Ciekawe, czy terminal może ustalić, że nigdy nie chce PINU, choćby np.
    > karta twierdziła, że ma być.

    Jasne, przecież niektóre terminale nie mają w ogóle pinpadów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2017-10-05 18:44:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jasne, przecież niektóre terminale nie mają w ogóle pinpadów.

    Banki dają możliwość wyłączenia zbliżeniowości.
    Wydaje mi się, że to od razu oznacza, że wyłączam offline'owość i
    zmuszam do wymagania PINu.

    To jak się taki terminal zachowa jak wyłączę zbliżeniowość:
    - zapłacę zbliżeniowo bez PINu,
    - zapłacę chipowo bez PINu,
    - nie uda się zapłacić?
    P.G.

  • 20. Data: 2017-10-05 21:16:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Wyłączenie pikacza nie musi oznaczać wyłączenia offline'owości - podobno oznacza w
    mBąku, ale citek odpowiedział, że u nich nie.
    Nie testowałem.
    Śmieszny był db - nie dość, że możliwość dali dopiero po roku od wymaganego przez KNF
    terminu, to jeszcze się okazało, że mój model karty na to nie pozwala i dopiero na
    duplikacie byłoby można ;>
    A skąd pomysł, że wyłączenie pikacza oznacza niemożność transakcji bezpinowej?