  • 1. Data: 2017-08-03 03:40:00
    Temat: Bank informuje, że zakapuje
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Po zalogowaniu się do serwisu transakcyjnego BOŚ zakładka komunikaty
    raczy użytkownika rachunku bankowego takim oto tekstem:

    Szanowni Państwo,

    Na podstawie posiadanych przez nas przesłanek (danych, które mogą
    wskazywać na inną, niż polską rezydencję podatkową, tj. adres
    zamieszkania, adres korespondencyjny, numer telefonu, adres pełnomocnika
    inne niż polskie) jesteśmy zobowiązani do zapytania Państwa o status
    rezydencji podatkowej.

    Prośba nasza wynika z tego, że na polskie instytucje finansowe nałożony
    został obowiązek uzyskania od swoich Klientów oświadczenia o statusie
    rezydencji podatkowej (dalej "Oświadczenie o statusie CRS"), zgodnie z
    zapisami Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych
    z innymi państwami (dalej "Ustawa CRS"). Obowiązek ten dotyczy Państwa
    rachunku założonego po 01.01.2016 roku.

    W związku z powyższym, prosimy o wypełnienie i podpisanie załączonego
    oświadczenia o statusie CRS w terminie 14 dni od dnia otrzymania
    niniejszego pisma. Oświadczenie powinno zostać wypełnione zgodnie ze
    stanem na 31.12.2016 roku.

    Bank umożliwia złożenie Oświadczenia o statusie CRS w następujący sposób:

    > za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej BOŚBank24 Twoje
    e-Konto poprzez usługę Wnioski elektroniczne, wybierając z listy
    "Oświadczenie o statusie CRS",

    > za pośrednictwem poczty, na adres:

    Bank Ochrony Środowiska S.A.
    Departament Centralnego Wsparcia - ZDK
    "Oświadczenie o statusie CRS"

    ul. Żelazna 32
    00-832 Warszawa

    podpisując Oświadczenie o statusie CRS zgodnie ze wzorem podpisu
    złożonym w Banku,

    > podczas wizyty w placówce Banku.

    Zgodnie z Ustawą CRS, jeśli nie otrzymamy oświadczenia o statusie CRS,
    to zobowiązani jesteśmy do przekazania Szefowi Krajowej Administracji
    Skarbowej danych dotyczących Państwa umowy jako rachunku ze statusem
    nieudokumentowany.

    Jeśli Państwa status rezydencji podatkowej obowiązujący na 31.12.2016
    roku uległ zmianie, powinni Państwo złożyć dyspozycję zmiany danych.
    Zachęcamy Państwa do jak najwcześniejszego dopełnienia obowiązku
    wynikającego z Ustawy tj. złożenia stosownego oświadczenia, wskazując
    jednocześnie najmniej czasochłonną ścieżkę, czyli skorzystanie z
    bankowości elektronicznej.

    Z wyrazami szacunku

    Pytanie, co by się stało, gdyby ktoś przeoczył ten komunikat (np. nie
    logując się przez dłuższy czas na konto). Czy ze strony służb padłby na
    niego/na nią cień podejrzenia o byciem Alem Capone albo innym wilkiem z
    Wall Street trzymajacym oszczędności w rajach podatkowych...

    K.

    PS: A co do tekstu banku ,,Na podstawie posiadanych przez nas przesłanek
    (danych, które mogą wskazywać na inną, niż polską rezydencję podatkową,
    tj. adres zamieszkania, adres korespondencyjny, numer telefonu, adres
    pełnomocnika inne niż polskie) [...]" to plotą jakieś baśnie z mchu i
    paproci.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2017-08-03 11:29:50
    Temat: Re: Bank informuje, że zakapuje
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-03 o 03:40, Krystek pisze:

> [...]
    > niego/na nią cień podejrzenia o byciem Alem Capone albo innym wilkiem z
    > Wall Street trzymajacym oszczędności w rajach podatkowych...

    Na stronie każdego banku do którego się loguję mam ileś tam komunikatów
    do których nigdy nie zaglądałem :(
    P.G.

  • 3. Data: 2017-08-03 17:58:44
    Od: janek z pola <a...@e...pl>

    Krystek wrote:

    > Po zalogowaniu się do serwisu transakcyjnego BOŚ zakładka komunikaty
    > raczy użytkownika rachunku bankowego takim oto tekstem:

    [...]

    > Bank umożliwia złożenie Oświadczenia o statusie CRS w następujący sposób:

    O ile rozumiem, to status CRS to nie jest to samo co oświadczenie FATCA?

    I teraz pytanie: czy tyko BOS wyskoczył z tym (do mnie też to przyszło) i
    tylko dlatego, że coś im system informatyczny źle wypluł, czy też wszystkie
    banki będą to robić?

    Ogólnie z moich notatek wynika, że FATCA już składałem.

    W ogóle to skoro składałem FATCA, to po co im oświadczenie o rezydencji
    podatkowej ze stanem na 31 grudnia 2016 roku, nie mogli sobie na podstawie
    FATCA ocenić?

    Czy znaczenie ma, że to jest bank kontrolowany przez państwo?

    --
    Wysłane z pola.

  • 4. Data: 2017-08-11 00:52:32
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 8/2/2017 8:40 PM, Krystek wrote:

> [...]
    > niego/na nią cień podejrzenia o byciem Alem Capone albo innym wilkiem z
    > Wall Street trzymajacym oszczędności w rajach podatkowych...

    Wymóg podania czy jest się rezydentem podatkowym USA wynika wprost z
    ustawy, ktorą przyjął polski sejm.
    Ktoś przesadził ze straszeniem a wynika to z tego, ze to bank oberwie po
    uszach jesli tego nie ustali. Po prostu praktycznie przestanie miec
    mozliwosc funkcjonowania na rynku amerykanskim.

    Co by się stało.
    Twoje środki na lokatach zostaną zablokowane do czasu wypełnienia druczka.
    To rowniez jest w polskiej ustawie.

> [...]
    > tj. adres zamieszkania, adres korespondencyjny, numer telefonu, adres
    > pełnomocnika inne niż polskie) [...]" to plotą jakieś baśnie z mchu i

    Najwyrazniej, ktorąś z danych kiedyś musiałeś podać co sugerowałoby, że
    masz cos wspólnego z USA.

    Poczytaj ustawe do sie dowiesz. Albo poczytaj archiwum. Nie pamietam z
    rok czy dwa lata temu pisalem dokladnie o co chodzi i kogo dotyczy.

  • 5. Data: 2017-08-11 01:01:21
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 8/3/2017 10:58 AM, janek z pola wrote:

    > [...]
    >>

    > O ile rozumiem, to status CRS to nie jest to samo co oświadczenie FATCA?

    CRS = Common Reporting Standard.
    Dotyczy ogolnie przesyłania informacji o posiadanych funduszach przez
    obywateli innych państw.

    FATCA dotyczy tylko USA.

> [...]
    > podatkowej ze stanem na 31 grudnia 2016 roku, nie mogli sobie na podstawie

    Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi
    państwami

    http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/648

    > Czy znaczenie ma, że to jest bank kontrolowany przez państwo?

    Poczytsaj sobie ustawę powyżej, tam jest cała procedura postępowania.

  • 6. Data: 2017-08-11 01:02:33
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 8/10/2017 5:52 PM, witek wrote:

> [...]
    >
    > Poczytaj ustawe do sie dowiesz. Albo poczytaj archiwum. Nie pamietam z
    > rok czy dwa lata temu pisalem dokladnie o co chodzi i kogo dotyczy.

    W nastepnym poscie napisalem wiecej o CRS. Na poczatku skojarzylo mi sie
    z FATCA.
    Reszte doczytaj w ustawie samodzielnie.

  • 7. Data: 2017-08-14 01:09:03
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Wiele banków chyba nie ma żadnych interesów na rynku amerykańskim.
    Jedyna niedogodność to "otaksowanie" przelewu z USA. Ale jaki procent
    klientów ma konto w USD lub przyjmuje stamtąd przelewy?

    > W nastepnym poscie napisalem wiecej o CRS. Na poczatku skojarzylo mi sie z
    > FATCA.
    > Reszte doczytaj w ustawie samodzielnie.

    Też pisałem w wątku: Podatki w USA czy jak to tam się mądrze nazywa :-)
    o różnych podejściach banków. Bank może do sprawy podejść totalnie.
    A tu trochę chronologii, powtórzę:
    http://www.grupy.banzaj.pl/FATCA,przypomnienie,i,ost
    rzezenie,9,637182,2016_11.html

    Nie pamiętam spisu "przesłanek" ale przelew z USA lub w USD nawet
    na konto PLN (przewalutowanie w locie) może nią być. Konto USD zapewne też.
    No i przy zakładaniu "nowego" rachunku, np. przez internet...
    "Przesłanki" mają dotyczyć jeśli kwoty są równowartości 50 tys. -1 mln USD.
    Dla większych kwot już obligatoryjne.
    Mam podejrzenia, że jeżeli bank ma debilny automat to może zacząć liczyć
    "obrót"
    na rachunku. A ten może być spowodowany zakładaniem i likwidacją lokat. :)

    Jest to upadlająca procedura ale teoretycznie oświadczenie zostaje w banku
    a twój rachunek nie powinien zostać zaraportowany. O ile bank w nie uwierzy.
    Stąd w każdym banku który żąda trzeba je składać - nie ma Narodowego
    Centralnego Rejestru Oświadczeń FACTA. Tzn. oficjalnie jeszcze nie ma...

    Arek