  • 1. Data: 2012-09-25 09:46:50
    Temat: Alior Sync blokady kursy walut
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Wlasnie zrobilem sobie, jak sie okazuje, debet niedozwolony na Syncu.

    Robilem 17-o zakup Pay Pal w USD.
    Blokada zostala zrobiona po calkiem przyzwoitym kursie. Konto
    oproznilem, dalszych zakupow nie planowalem.
    Wczoraj wieczorem mialem telefon z banku - debet niedozwolony na kilka
    zlotych.

    Pracownica nie bardzo wiedziala z jakiej przyczyny.

    To co widze, to, ze zakup zaksiegowano 20-o, nie na kwote 109 zl
    ( tyle zablokowali - Pay Pal , toa w uzupelnieniu informacji, przy
    zakupie zlotowkowym ich kursem podpowiadal 110 zl) a na 118.

    Rozumiem, ze rozliczyli sobie transakcje wtedy, gdy kurs byl dla nich
    korzystniejszy, ale zaskoczylo mnie, ze robiac blokade nie zrobili
    rezerwy na zmiany kursu pomiedzy zakupem a ksiegowaniem. Zwykle robie
    zakupy przy pomocy KK, tak wiec roznica pomiedzy blokada a
    ksiegowaniem nie jest dla mnie problemem i nie analizowalem tych
    wartosci, natomiast co do blokad przy zakupach z konta spodziewalem
    sie, po lekturze kilku wpisow w roznych okresach czasu, zawyzonej
    blokady z ktorej po zaksiegowaniu ewentualna pozostalosc zostanie
    zwrocona na konto.

    Tak wiec nawet ewentualny (nie wiem, czy uwzglednia zakup Pay Pal)
    zwrot 5% nie pokryje straty na kursach przy tej konkretnie transakcji.
    W kazdym razie, transakcji walutowych juz nie bede robil ich karta, ze
    wzgledu na nieprecyzyjne blokady.
    Trzy dni opoznienia przy ksiegowaniu i zastosowanie kursu z dnia
    ksiegowania jest chyba standardem w wiekszosci bankow?

  • 2. Data: 2012-09-25 19:39:43
    Temat: Re: Alior Sync blokady kursy walut
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2012-09-25 09:46, krzysztofsf pisze:
> [...]
    > korzystniejszy, ale zaskoczylo mnie, ze robiac blokade nie zrobili
    > rezerwy na zmiany kursu pomiedzy zakupem a ksiegowaniem.

    W teorie spiskowe nie wnikam, ale nie znam banku, który robi takie 'rezerwy'

    > spodziewalem
    > sie, po lekturze kilku wpisow w roznych okresach czasu, zawyzonej
    > blokady z ktorej po zaksiegowaniu ewentualna pozostalosc zostanie
    > zwrocona na konto.

    Tylko dlaczego założyłeś że kurs spadnie, a nie wzrośnie... to są waluty
    i nigdy nie wiemy po jakim kursie transakcja będzie rozliczona. Tym
    bardziej, że może np. minąć rok od blokady do rozliczenia.

    > W kazdym razie, transakcji walutowych juz nie bede robil ich karta, ze
    > wzgledu na nieprecyzyjne blokady.

    A znacz bank, który rozliczy transakcję po kursie z blokady?

    > Trzy dni opoznienia przy ksiegowaniu i zastosowanie kursu z dnia
    > ksiegowania jest chyba standardem w wiekszosci bankow?

    Tak. Co więcej, często blokady są robione po kursie VISA/Mastercard i a
    rozliczone po kursie banku więc nawet gdyby jakimś cudem doszło do
    rozliczenia w tym samym dniu to też może być inny kurs ;) To tak żeby
    było łatwiej ;)

  • 3. Data: 2012-09-25 21:57:39
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Tue, 25 Sep 2012 19:39:43 +0200, osa napisał(a):

    > Tylko dlaczego założyłeś że kurs spadnie, a nie wzrośnie... to są waluty
    > i nigdy nie wiemy po jakim kursie transakcja będzie rozliczona. Tym
    > bardziej, że może np. minąć rok od blokady do rozliczenia.

    To na pewno nie jest sprawa zmiany kursów.
    Kiedyś będąc w Chorwacji, zachęcony z korzystnymi kursami jakie
    wychodziły mi z kwot blokad, wszystkie rachunki płaciłem kartą mBanku.
    Operacje były codziennie, a czasami nawet kilka operacji dziennie.
    Po powrocie do kraju odkryłem, że wszystkie operacje obciążyły mi konto
    kwotami wyższymi od kwoty blokad dokładnie w takim samym stopniu (AFAIR
    o 3%), natomiast *ani jedna* kwota obciążenia nie była niższa od kwoty
    blokady.
    Gdyby zmiany kwot były spowodowane zmianami kursów, to statystycznie
    tyle samo zmian byłoby w górę, jak i w dół (kurs chorwackiej kuny jest
    dosyć stabilny).
    Przypuszczam więc, że blokada następuje po jakimś kursie Visy, a potem
    przy obciążeniu konta bank do tego dolicza swoją prowizję.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 4. Data: 2012-09-25 22:15:04
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2012-09-25 21:57, Chris94 pisze:

> [...]
    > Przypuszczam więc, że blokada następuje po jakimś kursie Visy, a potem
    > przy obciążeniu konta bank do tego dolicza swoją prowizję.

    mBank do Visy dolicza jakąś opłatę za przewalutowanie (zdaje się ~2%) i
    faktycznie blokady robi VISA po swoim kursie. Ale na 99% któraś z moich
    kart robiła blokady po kursie banku, ale która? kiedy? już nie pamiętam.
    Również miałem już sytuację w której blokada była po wyższym kursie niż
    obciążenie bo akurat złotówka zjechała więc bywa i na plus ;)A ogólnie
    wszystko zależy od banku ;) Aktualnie w walutach innych niż EUR płacę
    debetówką Allianza bo tam i blokada i obciążenie jest po kursie VISY...
    ciekawe kiedy GNB to popsuje...

  • 5. Data: 2012-09-25 22:57:32
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 25 Wrz, 19:40, osa <w...@p...fm> wrote:

    > W teorie spiskowe nie wnikam, ale nie znam banku, który robi takie 'rezerwy'

    Zapamietalem informacje z wpisow na grupie (nie odszukam) gdzie
    wspominano o blokadach wyzszych niz wynikajace z aktualnych kursow
    +prowizja bankowa, przy zagranicznych wyplatach z bankomatow i
    zakupach internetowych..
    Moze faktycznie tamte operacje byly dokonywane gdy zloty akurat sie
    wzmacnial?

    Obecnie korzystam do zakupow walutowych z KK Polbanku, tak wiec ani
    nie sledze czy blokada sie rozliczyla w tej samej wysokosci (nie
    jestem pewien nawety, czy blokada podaje kurs, czy tez do czasu
    rozliczenia jest tylko w walucie zakupu), ani nie mam roznicy pomiedzy
    kursami banku i Visa. Czekam z niepokojem kiedy Rajfi to spieprzy i
    rozgladam sie za alternatywa (stad proba z syncem)

  • 6. Data: 2012-09-25 23:02:01
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Tue, 25 Sep 2012 00:46:50 -0700, krzysztofsf napisał(a):

    > To co widze, to, ze zakup zaksiegowano 20-o, nie na kwote 109 zl ( tyle
    > zablokowali - Pay Pal , toa w uzupelnieniu informacji, przy zakupie
    > zlotowkowym ich kursem podpowiadal 110 zl) a na 118.

    Wydaje mi się, że oni robią zawsze blokadę po kursie organizacji, która
    wydała kartę czyli zazwyczaj VISA/MC. Księgują już jednak po swoim kursie
    a dodatkowo niektóre banki jeszcze doliczają prowizję za przewalutowanie.
    Ogólnie Alior chyba się średnio nadaje do transakcji walutowych nawet z
    5% Synka. Już lepiej skorzystać chyba z ich kantoru i karty walutowej.

    --
    xbartx

  • 7. Data: 2012-09-26 00:04:45
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 25 Wrz, 23:02, xbartx <b...@h...net> wrote:
    > Dnia Tue, 25 Sep 2012 00:46:50 -0700, krzysztofsf napisał(a):

    > Ogólnie Alior chyba się średnio nadaje do transakcji walutowych nawet z
    > 5% Synka. Już lepiej skorzystać chyba z ich kantoru i karty walutowej.

    Transakcji przypisano kod, ktory wg. informacji internetowych nie
    obejmie 5% zwrot.
    Ciekawe, czy przy platnosciach ich KK tez nie traktuja zakupow
    obslugiwanych przez Pay Pal jako transakcje bezgotowkowe?

    Jak powiedzieli A, to powinni chyba powiedziedziec tez B?

  • 8. Data: 2012-09-26 00:34:26
    Od: "az.anonim" <a...@o...pl>

    W dniu wtorek, 25 września 2012 21:57:56 UTC+2 użytkownik Chris94 napisał:

> [...]
    >
    > kwotami wyższymi od kwoty blokad dokładnie w takim samym stopniu (AFAIR
    >
    > o 3%), natomiast *ani jedna* kwota obciążenia nie była niższa od kwoty

    Wydaje mi się, że banki zakładają blokady po kursie średnim (przynajmniej tak było w
    dwóch przypadkach które sprawdzałem). A opisana przez Ciebie historia tłumaczyłaby
    dlaczego banki tak robią. Znajomy wpadł w podobną pułapkę płacąc za wszystko kartą w
    PLNach sprawdzajac kurs zaraz po pierwszej operacji i uznając, że kurs jest lepszy
    niż moje wymiany walutomatowe.

    A te 3% o których wspominasz potwierdzałoby, że blokady miałeś po kursie średnim,
    spread w mBanku na EUR wynosi około 6%.