Oswoiliśmy płatności bezgotówkowe
2016-04-29 11:57
Przeczytaj także: Jak Polacy oceniają płatności bezgotówkowe?
Potrafimy żyć bez gotówki
Karty płatnicze stały się dla polskich konsumentów powszechne i postrzegamy je jako standard. Szczególnie polubiliśmy szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Prawie połowa (49%) uczestników badania MasterCard deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, w porównaniu z 31% ankietowanych, którzy nadal chętniej płacą gotówką. Również blisko połowa (46%) uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, to nadal byłoby to dla nich wygodne. Zdecydowana większość badanych deklaruje, że posiada co najmniej jedną kartę płatniczą, w tym praktycznie wszyscy Racjonalni Pragmatycy i Aktywni Kartowicze. Spośród „ukartowionych” konsumentów 85% aktywnie korzysta z karty debetowej, 12% z karty kredytowej, a jedynie 4% z karty przedpłaconej (pre-paid).
Zakupy w sieci na fali wznoszącej
Wyniki badania MasterCard potwierdzają popularność e-handlu. Spośród przebadanych internautów, aż 87% robi zakupy online, a 40% robi to co najmniej 2-3 razy w miesiącu. W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%) czy książki, muzykę i filmy (38%).
Jeśli chodzi o sposoby płatności za e-zakupy, mimo rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych, zaskakuje wciąż duża popularność opcji „za pobraniem” wśród internautów, którą – jako najczęściej wybieraną – wskazuje aż 22% badanych. Najpopularniejszą jednak formą płatności w internecie pozostaje szybki przelew typu „pay-by-link” (41%). Z kolei z tradycyjnych przelewów w formie przedpłaty na konto korzysta 20%, a z kart płatniczych – 15% badanych. Kluczowymi czynnikami przy wyborze metody płatności za zakupy online są prostota i bezpieczeństwo. Dlatego można się spodziewać, że będzie rosła popularność portfeli cyfrowych, takich jak MasterPass, które wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, maksymalnie upraszczając proces płatności kartą płatniczą w sieci.
fot. mat. prasowe
Sposoby płacenia w sieci
Gotowi na płatności mobilne
Internauci, którzy wzięli udział w badaniu MasterCard, przyzwyczaili się już do korzystania z usług finansowych z pomocą smartfona. Aż 62% z nich na co dzień używa internetu mobilnego. Tyle samo internautów (tj. 62%) deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, że jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności online, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%). Zaś już 8% polskich internautów deklaruje, że płaciło zbliżeniowo telefonem co najmniej raz. Dodatkowo, 3 na 4 ankietowanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności telefonem, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać.
fot. mat. prasowe
Powszechność korzystania z różnych rodzajów płatności mobilnych
NAJNOWSZE TECHNOLOGIE W PŁATNOŚCIACH MOBILNYCH
Tokenizacja, czyli jak płacić zegarkiem
Tokenizacja to technologia, która pozwala „zakodować” dane karty płatniczej na różnego rodzaju urządzeniach, dzięki czemu mogą one służyć do dokonywania płatności. Coraz powszechniej ta technologia stosowana jest w tzw. wearables, czyli w urządzeniach „ubieralnych”, takich jak zegarki, bransoletki czy breloczki. Token to ciąg cyfr, który zastępuje numer karty przy dokonywaniu transakcji. Oparta na tokenizacji usługa MasterCard Digital Enablement Service (MDES) pozwala wybranym urządzeniom i gadżetom pełnić funkcję karty płatniczej. Zastosowanie zaawansowanych zabezpieczeń sprawia z kolei, że płacenie np. zegarkiem jest nie tylko szybkie i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne.
Biometria, czyli potwierdzanie transakcji na podstawie cech fizycznych osoby
Biometryczne metody potwierdzania transakcji płatniczych polegają na identyfikacji osoby dokonującej płatności poprzez potwierdzenie jej cech fizycznych. Może to oznaczać odczytywanie układu naczyń krwionośnych palca, rozpoznawanie głosu, tęczówki czy pulsu płacącej osoby. W niektórych krajach trwają już pilotaże usługi MasterCard Identity Check, która pozwala np. zautoryzować płatność za pomocą zdjęcia twarzy (tzw. „selfie pay”). Konsumenci entuzjastycznie przyjmują tę nowość, ponieważ zapewania ona wysoki poziom bezpieczeństwa, jest szybka i nie wymaga pamiętania kodu PIN.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Koniec panowania gotówki już w 2019 r.?
-
W 2020 r. smartfony zastąpią portfele?
-
Płatności bezgotówkowe: wolimy płacić telefonem czy gotówką?
-
Limit płatności gotówką: co myślą o nim Polacy?
-
Płatności cyfrowe w Polsce: BLIK i co jeszcze?
-
Czy gotówka powinna zostać w obiegu? Czym grozi jej brak?
-
Płatności na wakacjach: kartą, telefonem czy zegarkiem?
-
Brakuje chętnych na wypłatę z bankomatu. Padł rekordowo niski wynik
-
Płatności zbliżeniowe, czyli kariera w pandemii
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)