  • 11. Data: 2008-06-18 13:53:58
    Temat: Re: ostatnia transkca a w okresie rozliczeniowym
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 18 Jun 2008 14:07:05 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Na karcie mBanku transakcja pojawia się natychmiast.
    > Gdy zapłacę w pobliskim sklepie i wrócę do domu -- widzę na podglądzie transakcję.

    Nie. Widzisz blokadę a nie rozliczenie transakcji.

  • 12. Data: 2008-06-18 21:13:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jureq" g3b41m$1vp$...@n...onet.pl

    transakcję.

    > Nie. Widzisz blokadę a nie rozliczenie transakcji.

    Widzę blokadę, ale od razu wiem, gdzie kupowałem.
    W WBK od razu nie widzę nawet blokady.
    W Citi widzę blokadę, ale nie od razu wiem, gdzie kupowałem.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2008-06-20 08:32:01
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@w...pl>

    napisał w wiadomości news:g3bu0e$qac$2@flis.man.torun.pl...

    > "jureq" g3b41m$1vp$...@n...onet.pl

    > Widzę blokadę, ale od razu wiem, gdzie kupowałem.
    > W WBK od razu nie widzę nawet blokady.
    > W Citi widzę blokadę, ale nie od razu wiem, gdzie kupowałem.

    Wg mnie to w dużym stopniu zależy od tego, jakich systemów informatycznych
    używają powyższe banki. Generalnie można przyjąć, że w momencie transakcji
    natychmiast
    do banku trafia informacja o blokadzie, a razem z nią także dość szczegółowe
    informacje
    o miejscu wykonania transakcji, identyfikatory bankomatów/pos'ów itp. Od
    banku zależy
    czy te informacje od razu pokazuje czy nie. A są dość liczne powody, by
    czekać z tym
    jednak do czasu księgowania, a nie pokazywać klientowi od razu - a to
    dlatego, że
    do czasu księgowania transakcje mogą być dość bezboleśnie anulowane, po
    księgowaniu
    już jest gorzej - trzeba robić korekty itp. i generalnie mogą się pojawić
    spore różnice
    w tym, co przychodzi niejako bezpośrednio z urządzenia a tym co potem
    przysyłane jest
    w rozliczeniu transakcji - pokażę kilka przykładów dalej.
    Ważne jest to, że wyciąg z transakcji na rachunku przedstawiany klientowi
    jest często
    dokumentem wiążącym i nie powinien się zmieniać 'wstecz'. Jeśli bank coś
    klientowi
    pokazuje a potem to co pokazał zmienia - szczególnie jeśłi chodzi o kwoty
    transakcji
    i stanu konta na dany moment - to zwyczajnie naraża się na pytania i żądania
    wyjaśnień od klienta, który na podstawie tych informacji podejmuje ważne
    decyzje.
    Co innego, jeśli na wyciągu wstecz się nic nie zmienia, tylko dopisywane są
    normalne
    korekty księgowe - wtedy klient widzi, co się dzieje.
    Natomiast bank może - zależnie od własnych pomysłów - pokazywać niektóre
    znane sobie
    informacje mniej formalnie, natychmiast - powinien jednak wyraźnie
    zaznaczyć, że to nie jest
    formalny wyciąg z rachunku.
    A co się może zmienić ?
    Ze spraw lekkich: parametry adresowe urządzenia (miejsca transakcji) i
    właściciel - to są
    sprawy związane z konfiguracją urządzeń, ich spinaniem w grupy, rejony itp -
    prawdę mówiąc
    nie wiem dokładnie, w jakich warunkach to się zmienia - ale na pewno się
    czasem zmienia.
    Ze spraw ciężkich: kwoty transakcji. Tak właśnie. Szczególnie przy
    operacjach zagranicznych
    wymagających przeliczania wg. kursów: blokada jest zakładana na kwotę
    wyliczaną wg kursu
    z chwili wykonania transakcji, a rozliczenie transakcji może być wykonane wg
    kursu późniejszego
    - z momentu rozliczania. Inne sytuacje: stary ale bardzo egzotyczny, mało
    nowoczesny bankomat
    na drugim końcu świata wysłał blokadę wypłacanych środków, a potem się
    zorientował, że
    w kasecie nie ma odpowiednich środków - i wypłaca tylko tyle ile ma. Dowiemy
    się o tym
    albo po korekcie blokady (jest taka możliwość) albo dopiero przy
    rozliczaniu.

    Pozdrowienia ;) !

  • 14. Data: 2008-06-20 11:06:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Filip Sielimowicz" g3fqbt$i5k$...@n...news.neostrada.pl

> [...]
    jest
    > w rozliczeniu transakcji - pokażę kilka przykładów dalej.

    Czyli blokady można korektować a operacje już nie?
    Wolę, aby od razu byłopokazane, kto blokuje. (a kto willuje) ;)

> [...]
    wyjaśnień
    > od klienta, który na podstawie tych informacji podejmuje ważne decyzje.

    Na przykład ja podejmuję decyzje. I jak mam je podejmować, gdy widzę, że na karcie
    WBK brakuje mi szmalu. Przez kilka dni nie będę wiedział, czy za dużo wydałem
    ostatnio,
    czy jest gdzieś błąd. Gdybym widział konkretne transakcje, wiedziałbym na czas, co
    reklamować.

    Na szczęcie dziś ma okres ;) inna kobieta.. Znaczy.. Karta... ;)
    I od jutra płacę kartą mBanku, nie WBK. :) Brakuje mi jeszcze
    karty z okresem ;) około 13 dnia miesiąca. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'