  • 1. Data: 2004-03-20 12:17:17
    Temat: odpowiedzialność za błędny przelew
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Z dzisiejszej Rzeczpospolitej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040320/p
    rawo/prawo_a_3.html

    Bank jest odpowiedzialny za błędne przekazanie pieniędzy, jeśli
    właściciel rachunku prawidłowo wskazał na blankiecie polecenia przelewu
    nazwę odbiorcy, natomiast błędnie podał numer jego rachunku bankowego.
    Jednakże odpowiedzialność ta jest ograniczona, gdyż właściciel
    przyczynił się do powstania szkody.

    Czyżby zaprzeczało to wnioskom z toczących się na grupie dyskusji o
    błędnych numerach i identyfikacji przez nazwę odbiorcy?

    KG

  • 2. Data: 2004-03-20 12:34:02
    Temat: Re: odpowiedzialność za błędny przelew
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> wrote:
    > Czyżby zaprzeczało to wnioskom z toczących się na grupie dyskusji o
    > błędnych numerach i identyfikacji przez nazwę odbiorcy?

    Jesli poda nowy numer rachunku - to po liczbie kontrolnej mozna sprawdzic,ze
    sie rypnal.

  • 3. Data: 2004-03-20 14:31:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    No to dostaniemy teraz do podpisu aneksy do umowy, ze zgadzamy sie na
    to, zeby bank nie sprawdzal nazwy odbiorcy.

    MJ

  • 4. Data: 2004-03-20 14:50:10
    Od: SebCz <a...@K...pl>

    A oto tekst na wyciągu z Raiffeisen:

    "Uprzejmie informujemy, że od 1 kwietnia 2004 podstawą identyfikacji
    przelewów przychodzących do Raiffeisen Bank będzie wyłącznie numer
    rachunku bankowego wskazany na dyspozycji płatniczej. Jako, że RB nie
    będzie weryfikować zgodności numeru rachunku z nazwą beneficjenta, prosimy
    o zwrócenie szczególnej uwagi wpisując numer rachunku beneficjenta na
    dyspozycjach płatniczych."

    --
    ______
    Pozdrowienia

    Zanim napiszesz na'priv', zdejmij kapelusz....

  • 5. Data: 2004-03-20 14:50:57
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> wrote in message
    > No to dostaniemy teraz do podpisu aneksy do umowy, ze zgadzamy sie na
    > to, zeby bank nie sprawdzal nazwy odbiorcy.

    Eeee... wystarczy okreslic nowy wzor polecenia przelewu na ktorym nie bedzie
    nazwy odbiorcy. I dobrze by sie stalo, jeszcze kilka lat temu konieczne bylo
    wpisywanie nazdy banku i adresu oddzialu. Najwyzszy czas na kolejne
    uproszczenie :).

    Maciej

  • 6. Data: 2004-03-20 15:15:19
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "SebCz" <a...@K...pl> wrote in message
> [...]
    > będzie weryfikować zgodności numeru rachunku z nazwą beneficjenta, prosimy
    > o zwrócenie szczególnej uwagi wpisując numer rachunku beneficjenta na

    Obawiam sie, ze w swietle wyroku SN nie bedzie to wystarczajace, bo na pewno
    z wyciagu nie dowie sie o tym osoba posiadajaca rachunek w innym banku ;).
    Z czystej ciekawosci chcialbym wiedziec czy sad wzial pod uwage Art 64 Prawa
    Bankowego
    <cite>
    Jeżeli polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieniężnego złożone przez
    posiadacza rachunku bankowego jest wykonywane przez kilka banków, każdy z
    tych banków ponosi wraz z pozostałymi solidarną odpowiedzialność wobec
    posiadacza rachunku za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym
    wykonaniem polecenia. Wolny od odpowiedzialności jest bank, który udowodni,
    że szkoda nie powstała z jego winy.
    </cite>
    i czy bank nadawcy przelewu musial udowodnic, ze jest niewinny ;).

    Maciej

  • 7. Data: 2004-03-21 00:11:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    SebCz <a...@K...pl> writes:

    > prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi wpisując numer rachunku

    Prosimy wpisując? Może by kogoś umiejącego pisać po polsku
    zatrudnili... 8-)

    MJ

  • 8. Data: 2004-03-21 00:12:59
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > i czy bank nadawcy przelewu musial udowodnic, ze jest niewinny ;).

    To chyba nie jest trudne - bank nadawcy nie moze wiedziec, jaki jest
    numer konta pana X w innym banku...

    MJ

  • 9. Data: 2004-03-21 09:00:07
    Od: "Tomasz Jaszowski" <t...@g...net!!!>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

> [...]
    >

    > Czyżby zaprzeczało to wnioskom z toczących się na grupie dyskusji o
    > błędnych numerach i identyfikacji przez nazwę odbiorcy?

    z wlasnego doswiadczenia: oddawalem kase kumplowi (przelew), i pomylilem
    pola... do poprawnych danych kolegi wpisalem swoj numer rachunku w mbanku
    zamiast jego :)

    przelew doszedl... ale po numerze r-ku, czyli do mnie... nie wiem co sie
    zmienilo, ale kiedys by sie odbil, a teraz nie :/

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2004-03-22 17:36:44
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZpoczta.fm>

    MK <m...@i...pl> wrote:

> [...]
    > bedzie nazwy odbiorcy. I dobrze by sie stalo, jeszcze kilka lat temu
    > konieczne bylo wpisywanie nazdy banku i adresu oddzialu. Najwyzszy

    A moze ktos sie orientuje, jak to wyglada w UE? I czy Bruksela takie niuanse
    w jakis sposób reguluje?

    --
    uklony - skowi
    skowi at poczta fm