  • 1. Data: 2005-03-26 15:27:48
    Temat: niezrozumiale dzialania linii lotniczych
    Od: rafal <r...@t...chello.pl>

    Czesc!

    Nie wiem czy to jest odpowiednie miejsce do zadania tego pytania. Jesli
    nie to moze ktos chociaz zaproponuje lepsze forum.

    Zakupilem ekarta mBanku w liniach lotniczych norwegian.no bilet w dwie
    strony. Po kilku dniach musialem dokonac zmian danych na bilecie co
    oznaczalo zaplacenie liniom ok 160 zl. Jakiez bylo moje zdziwienie gdy
    przejrzalem operacje na ekarcie.

    Chronologicznie:

    1. Pobrano pieniadze za bilet (wszystko ok)

    2. Zwrocono pieniadze za bilet (po co? mieli przeciez pobrac tylko 160
    zl za zmiane danych!)
    3. Zwrocono pieniadze za bilet (jak wyzej i po co drugi raz? moje saldo
    sympatycznie wzroslo;)

    4. Pobrano pieniadze za bilet (chyba sie skapowali, ze sie rabneli)
    5. Pobrano pieniadze za bilet (jak wyzej)

    6. Pobrano pieniadze za zmiane danych na bilecie (160 zl czyli ok)

    Niestety ten dziwny podwojny zwrot ktory poczynili (nr 3 i 4) byl nizszy
    niz pieniadze ktore zabrano mi z konta (4 i 5). Kwota w koronach
    norweskich redukuje sie do zera, ale przez wymiane na USD i PLN
    stracilem 33 zl. Napisalem juz maila do Norwegow z zadaniem wyjasnienia,
    ale jeszcze nie otrzymalem odpowiedzi. Nie wiem jak mialbym im
    udowodnic, ze stracilem przez nich 33 zl.

    Jaki mam szanse na odzyskanie pieniedzy i jak dzialac w takiej sytuacji?

    Pozdrawiam
    Rafal

    PS
    BTW kolejny raz chcialbym obalic mit bezpiecznej eKarty - mimo ze nie
    mialem na niej zaladowanej srodkow autoryzacja przeprowadzona po kilku
    dniach od transakcji spowodowala debet na ekoncie. Panienka na mLinii
    zapewniala mnie, ze jesli na ekarcie nic nie ma, to nie ma szans na
    pobranie srodkow. Kpina!

  • 2. Data: 2005-03-26 15:38:10
    Temat: Re: niezrozumiale dzialania linii lotniczych
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    rafal wrote:
    > Napisalem juz maila do Norwegow z zadaniem wyjasnienia,
    > ale jeszcze nie otrzymalem odpowiedzi. Nie wiem jak mialbym im
    > udowodnic, ze stracilem przez nich 33 zl.
    Wyciągiem z mBanku.
    Jak będą grać fair, to ci jakoś tam zaproponują zwrot tej kasy.

    > BTW kolejny raz chcialbym obalic mit bezpiecznej eKarty - mimo ze nie
    > mialem na niej zaladowanej srodkow autoryzacja przeprowadzona po kilku
    > dniach od transakcji spowodowala debet na ekoncie.
    O to szybko na to wpadłeś.
    eKarta dokładnie niczego nie zabezpiecza.
    Transakcje będą rozliczone zawsze niezależnie od tego czy masz kasę na
    koncie czy nie.
    Jedynie w przypadku autoryzacji dostanie się odpowiedź odmowną jak nie
    ma kasy na koncie.
    Autoryzajca to nie transakcja i autoryzacji byc nie musi.
    Wówczas transakcja odbywa się na ryzyko firmy.

    > Panienka na mLinii
    > zapewniala mnie, ze jesli na ekarcie nic nie ma, to nie ma szans na
    > pobranie srodkow. Kpina!

    Ty jeszcze wierzysz w mądrość panienek w call center
    Przecież ich wiedza jest dokładnie zerowa, czyli tyle ile im wklepali do
    głowy na szkoleniach.

  • 3. Data: 2005-03-26 15:58:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    rafal <r...@t...chello.pl> writes:

    > BTW kolejny raz chcialbym obalic mit bezpiecznej eKarty - mimo ze nie
    > mialem na niej zaladowanej srodkow autoryzacja przeprowadzona po kilku
    > dniach od transakcji spowodowala debet na ekoncie.

    Autoryzacja spowodowala debet? Blokada spowodowala debet?

    Czy rozliczenie transakcji?
    Jasne jest ze rozliczenie transakcji moze spowodowac debet, dotyczy
    to kazdej praktycznie karty.

    > Panienka na mLinii
    > zapewniala mnie, ze jesli na ekarcie nic nie ma, to nie ma szans na
    > pobranie srodkow.

    To w praktyce niemozliwe. Teoretycznie bank moglby zrobic chargeback,
    ale niespecjalnie to sobie wyobrazam w praktyce.

    Co innego zalozenie blokady. Ale domyslam sie, ze tu tego nie bylo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2005-03-26 17:14:30
    Od: Marek J <m...@i...wytnijto.pl>

    > zapewniala mnie, ze jesli na ekarcie nic nie ma, to nie ma szans na
    > pobranie srodkow. Kpina!

    Ładowanie i rozładowywanie eKarty służy tylko i wyłącznie ustaleniu
    limitu autoryzacyjnego i wielka szkoda że mBank nie mówi tego otwarcie.
    Rozliczanie karty odbywa się zawsze z/na eKonto. Jest jeszcze takie
    zabezbieczenie, że bez autoryzacji transakcji nie będzie, więc w tym
    sensie wypowiedź mLinki była prawdziwa, ale jest to bardzo duży skrót
    myślowy.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 5. Data: 2005-03-26 17:18:03
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Marek J wrote:

> [...]
    > zabezbieczenie, że bez autoryzacji transakcji nie będzie, więc w tym
    > sensie wypowiedź mLinki była prawdziwa, ale jest to bardzo duży skrót

    transakcja bez autoryzacji bedzie
    tylko w zwyczaju jest sprawdzenie najpierw karty, a dopiero potem idzie
    transakcja.
    wypowiedz mLinki swiadczy tylko o tym, ze tak ja nauczyli na kursie.

  • 6. Data: 2005-03-26 19:13:18
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    rafal wrote:

    > Wyciag jest tylko po polsku (juz pytalem w mbanku), wiec nie jest to dla
    > nich wiarygodne zrodlo danych.
    > Na razie nie maja tez zadnego agenta w Polsce.

    No i co z tego ze jest po polsku.
    Daj im to co masz.
    Nazwy swojej linii się doszukają na wyciągu.

  • 7. Data: 2005-03-26 19:13:27
    Od: rafal <r...@t...chello.pl>

  • 8. Data: 2005-03-26 23:30:59
    Od: "Piotr" <p...@c...cz>

    > norweskich redukuje sie do zera, ale przez wymiane na USD i PLN
    > stracilem 33 zl. Napisalem juz maila do Norwegow z zadaniem wyjasnienia,

    Jakie wyjasnienia? Kupowales w koronach norweskich i bank obciazyl Twoja
    karte w tej walucie po aktualntym kursie...Za klka dni transakcja zostala
    anulowana - i dana kwota w koronach zostala zwrocona... a ze kurs sie
    zmienil?... Pech? Czytac regulaminy?

    Pozdr.,
    Piotr

  • 9. Data: 2005-03-26 23:53:08
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr wrote:

> [...]
    > karte w tej walucie po aktualntym kursie...Za klka dni transakcja zostala
    > anulowana - i dana kwota w koronach zostala zwrocona... a ze kurs sie

    Weź przeczytaj cały wątek od początku. Bo narazie to się zbłaźniłeś.

  • 10. Data: 2005-03-27 08:43:27
    Od: rafal <r...@t...chello.pl>

> [...]
    > karte w tej walucie po aktualntym kursie...Za klka dni transakcja zostala
    > anulowana - i dana kwota w koronach zostala zwrocona... a ze kurs sie

    _Niepotrzebne_ transakcje podwojnego zwrotu i podwojnego pobrania
    zostaly dokonane tego samego dnia.

    R.