  • 1. Data: 2022-04-08 13:23:58
    Temat: Zwrot kasy na kartę
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    Była zapłata za usługę kartą z fizycznym użyciem. Wprowadzony PIN i
    wszystko OK.
    Zachodzi konieczność zwrotu pieniędzy za tę usługę. Czy zwrot musi być
    dokonany na tą samą kartę ? czy jednak nie ma takiego wymogu ?
    Chodzi o opcję uznania w terminalu płatniczym.

  • 2. Data: 2022-04-08 13:33:50
    Temat: Re: Zwrot kasy na kartę
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 8 kwietnia 2022 o 13:24:46 UTC+2 Krzysztof kw1618 napisał(a):
> [...]
    > dokonany na tą samą kartę ? czy jednak nie ma takiego wymogu ?
    > Chodzi o opcję uznania w terminalu płatniczym.

    Technicznie nie musi.
    Jak tylko można to zwroty robię zawsze na debetówkę, choć płacę zawsze kredytówką.

    Ale na taki numer może się nie zgodzić sklep.
    Wszystko zależy od tego, na jakiej podstawie jest zwrot - czy jest to dobrowolne
    przyjęcie zwrotu przez sklep - czy też quasi-dobrowolne, na podstawie obietnicy
    "możesz zwrócić w N dni" - czy też na podstawie wady towaru czy niewykonania usługi.
    Jeśli jest dobrowolnie to idzie wg regulaminu sklepu - i są sklepy, które wymagają,
    by zwrot przy płaceniu kartą był na tą samą kartę (nie wiem, po co im to - najtaniej
    byłoby zwrócić gotówką, bo za zrobienie zwrotu na kartę sklep płaci operatorowi 2zł).
    Jeśli na podstawie wady - masz prawo się kłoćić, jeśli masz ochotę ;>

  • 3. Data: 2022-04-08 13:48:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 04:33:50 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Technicznie nie musi.
    > Jak tylko można to zwroty robię zawsze na debetówkę, choć płacę zawsze kredytówką.
    >
    > Ale na taki numer może się nie zgodzić sklep.

    sklep powie "musi byc ta sama karta".
    Ale czy musi?
    Szczegolnie, ze sklep jakby nie wie, ktora to :-)

> [...]
    > jest dobrowolnie to idzie wg regulaminu sklepu - i są sklepy, które
    > wymagają, by zwrot przy płaceniu kartą był na tą samą kartę (nie

    IMHO - najbardziej to by zależało od tego, czy to jest
    "anulowanie transakcji", w sensie - konkretnej,
    czy "wplata srodkow na kartę tytułem zwrotu".

    Na ile sie orientuje, to banku nie interesuje co to za transakcja
    była, jest tylko wpłata i kwota.

    Reszta to juz w systemach sklepu - paragon X, platnosc z karty Y,
    zwrot na karte Z - te komputery mogą zwariować :-)

    > wiem, po co im to - najtaniej byłoby zwrócić gotówką, bo za
    > zrobienie zwrotu na kartę sklep płaci operatorowi 2zł).

    No i czasem zwracają gotówką, ale z niechęcią.

    Placi? Czy sie jakoś umówili?

    Ale jesli bank im anuluje prowizję od zaplaty, to sie może opłacac ...
    przy wiekszych kwotach.

    Gdzies tam dalej - prowizja od platnosci KK chyba wieksza niz od
    platnosci KD, wiec jak sklep ma zaplacic od KK, a potem by mieli
    skompensować o prowizje dla KD, to sklep stratny będzie :-)

    J.

  • 4. Data: 2022-04-08 14:33:40
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > Jeśli na podstawie wady - masz prawo się kłoćić, jeśli masz ochotę ;>

    Operacja "zakup na kartę kredytową plus zwrot na debetową/gotówką" per
    saldo daje nieoprocentowany kredyt gotówkowy. Czy banki mają jakieś
    środki, żeby taką operację utrudnić?

    MJ

  • 5. Data: 2022-04-08 15:19:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 8 kwietnia 2022 o 14:33:42 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    > Operacja "zakup na kartę kredytową plus zwrot na debetową/gotówką" per
    > saldo daje nieoprocentowany kredyt gotówkowy. Czy banki mają jakieś

    "Nieoprocentowany kredyt gotówkowy" + " do wysokości przyznanego limitu".

    Bo ogólnie "nieoprocentowany kredyt gotówkowy" + "w wysokości nieco ponad
    miesięcznych wydatków kartą"
    daje po prostu karta kredytowa (oczywiście jak zarabiasz, ale inaczej KK i tak nie
    dostaniesz).

    No ale ten "do wysokości przyznanego limitu" wymaga jeszcze odpowiednio cierpliwego
    sklepu,
    bo to sklep płaci najpierw prowizję od zakupu (procentową) a potem jeszcze od zwrotu
    (tutaj
    kiedyś był ryczałt, czyli wspomniane poprzednio 2zł).

    Jeszcze mi się przypomniało, że kiedyś w umowach na terminal widziałem zastrzeżenie,
    że sklep zobowiązywał się do robienie zwrotów tylko na kartę (ale nie było chyba o
    tym,
    że na tą samą) jeśli płatność była dokonana kartą.

    A sklepy ogólnie mają zapisane, którą kartą była opłacana dana transakcja (wg numeru
    paragonu)
    i są takie, np. lidl i jakaś tam jedna odzieżówkowa sieć (z relacji żony wszystko),
    gdzie zwrot,
    ale z gatunku tych "dobrowolnych", zrobili tylko na tą kartę, którą się płaciło.

    Ale są i takie, gdzie nie ma problemu z inną kartą.
    Albo np. sytuacje jak tchibo, gdzie żona chodzi czasem zwracać rzeczy kupowane przez
    net - wtedy siłą
    rzeczy nie mają (chyba) informacji o tym, jaką kartą się płaciło w necie, albo może
    nawet
    że w ogóle kartą, a nie blikiem czy przelewem albo za pobraniem.

    A, i jeszcze co do tej wiedzy sklepu na podstawie paragonu o tym, którą kartą się
    płaciło - są takie
    sklepy, że w ogóle się nie daje karty do terminalu przy zwrocie - komputer wie, na
    jaką kartę zwrócić.
    Ale tutaj (chyba, bo może już mieszam) zdarzają się ciekawe dodatki w postaci prośby
    o pokazanie tej karty...

    Zaś co do pokazania karty to w jednym odzieżowym trafiła się taka historia, jak żonie
    dałem moją
    debetówkę z milka, żeby wyrabiała obroty na moneyback, no i akurat był sklep, w
    którym przy zwrocie
    chcieli pokazania karty - no i zobaczyli "męskie" imię (w USA mogliby się cmoknąć w
    d4, za to w Szwecji
    pewien Albin miał z imieniem niezłą jazdę) i powiedzieli, że to nie jej karta -
    dobrze, że nie zadzwonili
    na polucyjniaków.
    No i ja musiałem pójść zwrócić to ubranko, pokazałem tą kartę, jak prosili, ale do
    terminalu przyłożyłem inną.
    Młodziak za kasą zbaraniał, tym bardziej, że płacone było visą, a przyłożyłem mc,
    oczywiście z innego banku,
    i aż zawołał panią kierowniczkę, niewiele starszą, ale zdecydowanie bardziej kumatą
    (choć jednak
    po odstaniu w kolejce po rozum mogła iść tylko do kolejki po inny typ urody niż ta w
    moim guście),
    która zauważyła, że tu visa, a tu mc - to pytam, czy może narobiłem problemów, ale
    mowa była
    tylko o pokazaniu karty, którą się płaciło, a nie o zwrocie na nią - ale w końcu
    sobie poradziła...

    I jeszcze w temacie tych debilizmów żonie raz automat biletowy zeżarł z karty 250zł
    za doładowanie
    karty wiejskiej, ale karty jej nie doładował. Doładowała sobie w innym, ale
    obciążenia przyszły dwa.
    Pojechała na metro centrum z reklamacją - dobrze, że ten operator biletomatów ma swój
    punkt obsługi,
    bo przez ztm to by szło długo - no i po jakimś czasie przyszedł mail, że reklamację
    uznano.
    I dali dwie opcje zwrotu:
    - albo osobiście w tym punkcie obsługi - na KONIECZNIE tą samą kartę (przez co i tak
    na wszelki
    wypadek trzymałem tą kartę z inteligo miesiąc dłużej niż było trzeba)
    - albo można było mailem podać dane do przelewu.
    Ciekawe, jakim paranoikiem trzeba było być, żeby wybierać pierwszą opcję...

  • 6. Data: 2022-04-08 16:31:10
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    "możesz zwrócić w N dni" - czy też na podstawie wady towaru czy niewykonania usługi.

    Raczej dobrowolny zwrot kasy, bo sytuacja była taka, że diagnostyka
    miała być na NFZ, ale pacjent przyszedł i miał nieprawidłowe
    skierowanie, więc centrum medyczne zrobiło to prywatnie. Pacjent złożył
    reklamację, centrum medyczne skontaktowało się z NFZ i uznało pacjenta
    reklamację, powiedzieli, że jeśli dostarczy prawidłowe skierowanie, to
    oddadzą kase za diagnostykę.

    Syf był taki, że pacjent zapisywał się osobiście, rejestratorka oglądała
    papiery i powiedziała, że wszystko OK, wyznaczyła termin za 12 tygodni,
    pacjent przyszedł i okazało się, że skierowanie nie takie, więc aby nie
    tracić terminu zrobili prywatnie za ok. 1200 zł

  • 7. Data: 2022-04-08 16:35:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2022 o 16:31, Krzysztof kw1618 pisze:

    > Syf był taki, że pacjent zapisywał się osobiście, rejestratorka oglądała
    > papiery i powiedziała, że wszystko OK, wyznaczyła termin za 12 tygodni,
    > pacjent przyszedł i okazało się, że skierowanie nie takie

    Nikt nie jest doskonały7. Czy była to ta sama rejestratorka? I czy miała
    w ręce skierowanie w chwili zapisu, czy pacjent powiedział, ze ma
    skierowanie, a ona uznała, że skoro ma, to pewnie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-04-08 17:09:34
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Krzysztof kw1618.
    On 08.04.2022 13:23 you wrote:

> [...]
    > zwrot musi być dokonany na tą samą kartę ? czy jednak nie ma takiego
    > wymogu ? Chodzi o opcję uznania w terminalu płatniczym.

    Należy obejrzeć, co jest wydrukowane na paragonie.
    Bo ani punkt ani klient nie będzie miał już (albo nie będzie w stanie
    odszukać) potwierdzenia z terminala.

    I wystarczy dopasować kartę do tego co na paragonie.
    Czasami jest to informacja o organizacji płatniczej (visa/MC), czasami
    kilka cyfr numeru karty a czasami tylko informacja o płatności kartą.

    I powinno(*) przejść.

    (*)AFAIR system kasowy Lidl-a przy zwrocie dobrowolnym ściśle pilnuje
    karty i podłożenie innej skutkuje odmową.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2022-04-08 17:21:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 8 kwietnia 2022 o 16:31:12 UTC+2 Krzysztof kw1618 napisał(a):
> [...]
    > pacjent przyszedł i okazało się, że skierowanie nie takie, więc aby nie
    > tracić terminu zrobili prywatnie za ok. 1200 zł

    No dobra, ale właściwie w czym jest problem?
    Nie pamiętają, którą kartą zapłacili, zgubili/zamknęli tą kartę?
    Czy płacone kredytówką, a chcieliby zwrot na debetówkę?

  • 10. Data: 2022-04-08 21:32:59
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 06:19:10 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    >ale z gatunku tych "dobrowolnych", zrobili tylko na tą kartę, którą się płaciło.
    >
    >Ale są i takie, gdzie nie ma problemu z inną kartą.
    Temat na grupie przerabiany, jak wiesz, wielokrotnie. I jak zwykle
    wtrące swoje grosze i powtórzę, że w żadnej sieci nie ma reguły:
    1) w Lidlach też się zdarza zwrot gotówkowy (za co mnie jeszcze
    przepraszali że nie na kartę "bo gotówką łatwiej, może być?").
    2) Jak mi bardzo zależy na zwrocie na inną kartę/gotówką to mówię
    "karta którą płaciłem jest już zlikwidowana, umowa z bankiem
    rozwiązana" i problem znika.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?